CAMI DE LA SIRGA A L'ESTANY GENTO I COLOMINA. DESCENS PER LA CANAL DE PIGOLO.

Feia temps que no estava per la Vall Fosca - em falten caps de setmana. Decideixo pujar a l'estany de Colomina. M'havien parlat d'un camí que puja directe a l'Estany Gento. No sé gaire per on va però es qüestió de posar-me. Tampoc és difícil de trobar.

Dificultat: Mitja.
Desnivell:  690 metres.
Distància:  10,3  km.
Inici i final: Embassament de Sallente.
Temps total: 3 hora 39 minuts
Valoració: Molt interessant.

Voregem la tanca de la subestació de Sallente i anem seguin el camí que volta el llac. Hi ha una petita baixada que ja no fem,
ja que ens encarem a passar per sota de la primera torre de la llum.
16 min. Trobem el primer tram de sirga que marxa a l'esquerra per una llastra de roca en diagonal. En sec no presenta cap dificultat.
El camí no és en cap moment evident però si es va posant compte tampoc presenta cap dificultat, llàstima que no hagin posat alguna fita que ens permetria
veure el sender més enllà dels nostres nassos. Anem per l'esquerra d'una profunda canal que seguim de lluny.
36 min. Segon tram de sirga.
59 min. Estany Gento (2150 m.). Anem cap al telefèric tot passant per la vora del nou hotel i de la caseta d'informació de l'entrada del Parc Nacional d'Aigüestortes.
Anem per un camí molt marcat i evident.
1 h 03 min. Trencall a l'esquerra cap a la collada de Rus tot seguint el GR 11.20. Anem per la dreta.
1 h. 26 min. Trencall a l'esquerra cap a l'estany de Tort. Anem a la dreta, seguint les vies del carrilet.
La desviació cap a l'estany de Colomina està colgada de neu i no la veig... de fet ningú hi ha passat encara ja que no hi ha traça i vaig seguint les vies. Aviat veiem dalt el refugi de la Colomina.
1 h 38 min. Abandono el carrilet li tiro a l'esquerra i amunt cercant el millor pas entre la neu i l'aigua.
1 h 57 min. Trencall a l'esquerra cap a la collada de Dellui. Anem a la dreta.
2 h 02 min. Estany de la Colomina i poc després el refugi (2425 m.). Està tancat però esmorzo en la zona lliure amb un finestral meravellòs cap al fons de la vall.
Faig el camí de tornada.
2 h 46 min. Torno a estar a l'estany de Gento i ara tiraré pel carrilet i baixaré per la canal de Pigolo. Travesso els 4 túnels encara que el darrer està colmatat de neu i tinc que passar per fora.
3 h 08 min. Abandono el carrilet i agafo la canal de Pigolo que aviat comença a fer ziga-zagues.
3 h 32 min. Trencall a l'esquerra per anar al telefèric. Per la dreta baixaríem a la presa.
3 h 39 min. Subestació on he començat a caminar.

Ens arribem a l'extrem de la Vall Fosca, a la presa de Sallente i anem a la cua de l'embassament on hi ha les instal·lacions del telefèric i aparquem (1770 m.).
Per veure obtenir el track (i orientar-vos, si cal):