VOLTANT EL CINGLE DE CANALDA

Havia quedat amb un company per anar a escalar però finalment m'arriba un whatsapp i em diu que està fotut i no pot venir. Cal cercar un pla B...
Vaig a Coll de Jou (1461 m.) on hi ha una important cruïlla de camins. Arriba la carretera de Solsona, baixa per la dreta la de Sant Llorenç de Morunys, tira amunt la que puja a Port del Comte i baixa per la dreta la que va a Cambrils. Aparco el cotxe ... i que faig.
Decideixo seguir el GR-1 cap a Oden fins que em cansa...
Passo per davant de la font, en direcció a Cambrils. Als 100 metres el Gr-1 abandona la pista i pren un sender a l'esquerra. Aquest camí me'l va ensenyar fa anys l'amo de cal Cavallera, quan encara no era GR. Ara es conserva molt bé.
17 min. Enllaço amb una pista que segueixo a la dreta. Davant atalaio la fondalada de Canalda. És un conjunt molt interessant.

Als 50 metres arribo a una cruïlla de pistes. Segueixo amb la mateixa tendència que duia. Les marques blanques i vermelles i les estaques de les Caminades de Canalda no deixen lloc al dubte. 20 min. Arribo a la font de la Presa, al costat d'una barrancada. Molt ben arranjada.
24 min. Surto a cal Pubilló que es veu arreglada com a casa de turisme rural. Hi ha un cartell amb prou informació per fer la nostra ruta. Passo per darrera de la casa i després de tocar un arbre pintat de color vermell inicio un descens sobtant tot seguint la pintura. 30 min. bifurcació de camins. Anem pel de sota, esquerra, encara que la indicació no és gaire clara.
38 min. Camino a tocar d'una balma.
42 min. Arribo a la font de l'Esplugues, prop de l'impressionat Salt de la Perdiu. Una mica abans surt la ferrata de Puig-Arnau, curta però exigent de braços.
54 min. Travesso la riera de Canalda amb més aigua.
1 h Arribo a la Dehesa del Cal Prat un bell racó amb uns cofois roures. Davant veig una casa a la que em dirigeixo i passo per darrera.
1 h 03 min. Surto a la carretera i vaig avall, cap a Canalda.
1 h. 12 min. Entro a Canalda i pren una pista que puja decididament a la dreta. Passem a tocar d'una torre de la llum. Continuem pujant.
1 h 20 min. Davant tenim el cortal de Casanova. Abandonem la pista i anem a l'esquerra passant un contrafort. Camí no gaire evident. A l'altre costat del contrafort ja trobem el sender ben fressat entre boixos tot contornejant la muntanya.
1 h. 30 min. Surto a una pista i tiro amunt. Poc després surto a una pista més important que segueixo a l'esquerra
1 h 47 min. Faig cap a la carretera. Vaig anar a la dreta però per l'esquerra també podríem haver anat però fent més volta. Dalt tenim Cala Rita nova, a tocar de la carretera.
1 h 52 min. Abandona la carretera per una pista que surt a la dreta (km 36 de la carretera L-401) i s'enfila vers la paret de Canalda.
1 h. 57 min. Arribo a la casa de Cala Rita, és una construcció aixoplugada sota una balma. És una edificació ben singular. Encara es pot veure el forn de pa amb la inscripció 1819.
Seguim arran del cingle, passem per la vora d'una altra construcció més modesta.
2 h 09 min. Passem per sota de la sorprenent agulla del Ditet un xic separada de la cinglera que ens acompanya.
2 h. 18 min. Espluga de la Malera. Continuem arran de paret amb raconades encisadores.
2 h. 24 min. Passem a tocar de les coves dels Moros. Les mes interessants estan a una certa alçada i cal pujar per una instal·lació tipus via ferrada. Continuem pel sender.
2 h. 27 min. Surto a una pista i vaig avall.
2 h. 35 min. Faig cap a la carretera que travesso. Veig a sota la casa del Prat per on he passat a l'anada. Decideixo baixar al recte evitant la volta per Casanova i el llogarret de Canalda.
2 h 41 min. Trencall de la carretera a tocar de Cal Prat. Prenc el camí que he fet a l'anada fins a coll de Jou.
3 h 41 min. Coll de Jou (1461 m.).