PELS CAMINS PERDUTS DE LA TERRETA: DE SAPEIRA A ESPLUGAFREDA

Aquest diumenge he quedat amb el Lluís de Sapeira per anar a veure el camí que unia els pobles de Sapeira amb el d'Esplugafreda. Ara està molt brut. Aquest estiu el netejaran i segurament hi dedicarem a fer una Diada del  camí de muntanya a la tardor.
M'ha fet molta gràcia trobar aquest camí doncs fa anys en Manel Cortés, en Pepito Cots i jo voltàvem per aquí i ens va ser impossible trobar-lo encara que intuíem que havia d'haver un sender. Vam acabar com vam poder pujant cadascú per on va poder... si tot va bé a la tardor hi haurà un nou camí recuperat.
Dificultat:  --- pendent de l'arranjament i la celebració del XXIna Diada del camí de muntanya del Centre Excursionista de Lleida.
Desnivell:  + 80 - 180 metres.

Distància: 2,5  km.
Temps:  57 minuts.
Descripció de l'itinerari: (recordeu que fins al novembre serà difícil de seguir)
Us recomano pujar al mirador de Sapeira per intuir el nostre sender.
Sortim per la carretera d'accés a Sapeira. Tirem uns metres avall fins passar prop d'una caseta i abandonem l'asfalt per agafar un sender que va a camps de conreu. Anem planejant.
4 min. Travessem el barranc de Canadill. Fins aquí el camí ha estat ja arranjat. Trobem un tram empedrat que ens indica la importància del camí. Anem per antics camins abandonats.
14 min. El sender baixa cap a la torrentera de l'Escala. El camí en molts trams ha desaparegut i només l'excepcional memòria d'en Ramon ens permet resseguir-lo. Els aiguats se'l van endur.
30 min. Travessem la torrentera de l'Escala.
32 min. Travessem el barranc de Turneda que és el més important de la contrada, generalment sense aigua encara que la seva amplada ens denota que en ocasions hi baixen fortes rubinades.
Ara el corriol és evident encara que es ple de vegetació.
Sortim a un camí carreter que va a antics camps. El camí original passa per la vora.
45 min. Fem cap a un extens prat que seguim pel costat. El camí vell va paral·lel entre marges.
50 min. Sortim a la pista principal. Anem a la dreta i avall.
57 min. Arribem a l'antic llogarret d'Esplugafreda. Només resten algunes parets en peu d'un bell poble de la Terreta.
Si vols, pot obtenir el track aquí: