TRAVESSA DE FONTALBA - PUIGMAL - NURIA

El Puigmal és una altra muntanya emblemàtica catalana. L'havia pujat des de la collada de Tosses (fent una variant del GR-11), des de Núira però aquest cop l'he fet des de Fontalba al Puigmal, baixant després a Núria i tornant a Fontalba; fent una travessa que és una gran clàssica del Pirineu català amb el problema que tenen les grans clàssiques: que hi ha una patacada de gent però crec que és un itinerari circular molt interessant i por compromès per alta muntanya. Perdoneu però el Puigmal no és una muntanya estèticament bonica, és un llom de pic de vaques però és una muntanya que s'ha de fer i refer.
Valoració: Recorregut molt interessant. Ideal per persones poc habituades a anar amb assiduïtat a la muntanya.

Dificultat: Baixa. L'única dificultat és el desnivell ja que sempre anem per sender fressat.
Desnivell: 1130 m
Temps: 5 hora 35 minuts
Des del pla de Fontalba (2074 m.) prenem un sender marcadíssim que puja per un llom carener entre dues valls.
50 min. La pujada es suavitza bastant, hi ha fins i tot algun tram pla.
1 h 10 min. Arribem al coll de Fontalba i davant tenim un tram més dret on es puja amb comoditat fent marrades. Sense adonar-nos gaire ens situem al peu del cim que distingir per la seva esvelta creu summitat.
2 h 20 min. Assolim el cim del Puigmal (2910 m.), essent el cel comarcal del Ripollès. El dia està mig ennuvolat però puc veure el Cadí i el Pedraforca, els cims de l'Olla de Núria (Segre, Finestrelles, Eina, Noufonts ...) .
Baixarem per la dreta Nord-est. hi ha algun tram dret però com el sender està tant traçat no hi ha cap problema.
3 h 30 min. Passem per la vora del Forat de l'Embut, una curiosa cova que engoleix el cavall del rierol. La vall roman seca. Les aigües de la Coma de l'Embut reparaeixen a la Dou de l'Embut en la vall de Finestrelles.
Ens encarem cap al pla de l'Ordiguer on costa una mica de seguir el sender.
3 h 55 min. Arribem per darrere del Santuari de Núria (1980 m.).
Passem per davant de la capella de Sant Gil i agafem el GR núm. 11. vorejant elevats el llac. Aviat deixem a l'esquerra el camí vell a Queralbs i nosaltres anem guanyant alçada en mig d'un esponeròs bosc de pins. Anem flanquejant la muntanya.
4 h 25 min. Assolim el punt més enlairat del franqueig (2125 m.), poc després trobem la barraca de Gombrén a l'esquerra. Ara anem descendint i planejant.
5 h 35 min. Arribem a l'aparcament de Fontalba on hem començat la travessa.
De Ribes de Freser prenem la carretera al llogarret de Queralbs. A la part alta trobem la pista que puja a Fontalta. Són 11 quilòmetres. La primera part està asfaltada. El tram de terra és ample i es pot ascendir amb vehicles normals.