CERCANT BAIXADORS AL BARRANC DEL BOSC

Feia temps que volia fer aquesta excursió que puja i baixa als diferents baixadors que conec que davallen al barranc del Bosc des del vessant de Cellers. Avui n'he fet 3 i n'hi ha dos més que no he pogut fer perquè el corriol que hi baixava estava molt brut però tot és qüestió de temps.
El rierol del Bosc duia molta aigua i m'era impossible anar de baixador a baixador pel torrent així que cada vegada havia de pujar i baixar. Algun dia enllaçaré per baix per tenir informació més fiable, encara que hauré d'anar amb el banyador.
Fa anys vaig descendir íntegrament el barranc del Bosc. Cal fer un parell de ràpels però no puc recordar en quin punt eren obligats.
Valoració:Aquesta excursió respon a l'interès per descobrir els antics camins que baixaven al barranc del bosc. Sols per amants del Montsec.
Dificultat: Mitja ja que tots els baixadors són per bon sender.
Desnivell: 1000 m.
Temps: 5 hores 10 minuts.
Accés: Anem per la C-13 en direcció a Tremp, en el km. 74,1, poc abans d'arribar a Cellers, trobem una pista a mà dreta on aparquem i iniciem la caminada.
Aquest tram coincideix amb el GR 1.4.
Travessem la via per un túnel. Per la dreta se'na va una pista per on tornarem en acabar l'excursió.
Trobem dos trencalls que en menen al poble de Cellers (cartell) però nosaltres anem per la pista principal. A les vores de la pista podem veure plantats xipresos blaus. Era molt freqüent quan feien la repoblació forestal adornar les pistes amb aquests arbres.
16 min. Abandonem la pista i agafem un sender a mà esquerra que ens duu al barranc de Margarit. (Cartell). Pel camí anem trobant boques de la canalització de l'aigua de la font de Margarit.
22 min. Travessem el barranc per una passarel·la i estreta.
Pujada forta per l'altre vessant. Arribem a un sender més costerut. A l'esquerra hi ha la font del Cambrot. Anem per la dreta entre bosc de repoblació. El camí és evident però no gaire net de vegetació.
44 min. Arribem al fons del barranc on hi ha la font de Margarit. El sender esdevé molt perdedor. Anem per feixes dels pins de repoblació. Saltem a l'altre vessant i trobem el sender que seguim ara amb més claredat.
54 min. Sortim a la pista dels Brugals. Anem a l'esquerra.
57 min. Planell del Gipon (631 m.). La pista continua recta però nosaltres agafem un sender que s'inicia a mà dreta. A la vora hi ha un cartell informatiu. Anem seguint uns pals indicatius pintats de taronja que van posar el grup IPCENA quan va arranjar aquest sender.
El camí puja dret travessant marges de repoblació forestal. Molts pins han estat fets malbé per la processonària.
1 h 18 min. El sender deixa de pujar i va planejant a l'esquerra. Estem a l'obaga del Serrat Alt.
1 h 22 min. Arribem a una cruïlla de camins. Per davant puja el camí del serrat de les Marrades del coll de les Arboceres. Per on anirem després però ara descendim per l'esquerra vers el barranc del bosc. Davant albirem el pas de la canal d'Osca en la carena principal del Montsec d'Ares. És recomanable fer aquesta excursió a la tardor per veure la tonalitat de les fulles de la fageda del Montsec que està sota del pas.
Baixem a un barrancada secundària i després fem una petita baixada que ens duu a l'entrada de la vall del barranc del Bosc que roman als nostres peus, uns 250 metres avall. L'espectacle és superb doncs des d'aquí s'albira la salvatgia del terreny feréstec. Forta baixada.
Primer davallem amb una tendència cap a l'est (esquerra) però finalment anem cap a la dreta cercant el millor pas entre els cingles. Al fons atalaiem la impressionant roca del Castellot de Moror amb un arc natural immens que podem observar en els seus cingles.
1 h 54 min. Arribem al fons del barranc del Bosc (580 m.). Aigües avall no podem baixar doncs cal fer un salt a l'aigua a una tolla. Refem el camí de pujada.
2 h 30 min. Ens tornem a trobar a la cruïlla del Serrat de les Marrades. Anem a la dreta.
2 h 56 min. Per l'esquerra baixa un altre corriol cap al barranc del Bosc que vaig intentar seguir l'altre dia però no vaig poder arribar a l'aigua. Caldrà tornar per baixar/trobar el Pas de l'Ós.
3 h 06 min. Arribem al coll de les Arboceres (601 m.) on arriba una pista procedent de Cellers. Per la carena de davant surt el sender que va a la roca Regina però la nostra fita és tornar a baixar al barranc del Bosc per Pas de l'Agustí. Agafem el sender, evident que baixa cap al sud. Aviat deixem en un revolt el corriol que seguirem després. Ara baixem per la dreta (oest).
3 h 30 min. Fem cap a la llera del Barranc del Bosc. Indret majestuós envoltat de parets.

Per l'altre costat sembla que continua un corriol. Fa anys el Pau Salla i jo el vam seguir però al mig de la muntanya es va acabar i vam pujar com vam poder fins la carena principal. Eren els camins que feien els carboners per recollir la llenya del bosc.
Retorno al coll de les Arboceres.
3 h 50 min. Abans d'arribar al coll. En el darrer revolt agafo el trencall que surt a la dreta.
3 h 53 min. Bifurcació de camins. El de l'esquerra va a una pleta arrecerada a la paret. Agafem el trencall de davalla.
3 h 56 min. Nova bifurcació. Els dos carreranys davallen cap al barranc del Bosc. Vaig a explorar el trencall de la dreta però el sender queda perdut. Caldrà anar-hi un altre dia (temps no inclòs en la descripció). Vaig per l'esquerra.
4 h 04 min. Arribo a un imponent grau que s'aboca cap al barranc. El grau està fet sobre marges de pedra que va fent ziga-zaga. Pas superb. El camí està una mica brut doncs no s'ha fet cap campanya de neteja però per a mi és el més interessant de tots els que conec.
4 h 15 min. Faig cap, per tercera vegada, al Barranc del Bosc(472 m.). Veig que el corriol tira amunt per l'altra vessant però com els altres es perd en la boscúria. Tiro amunt pel camí de baixada.
4 h 38 min. Arribo al coll de les Arboceres (601 m.). El millor camí per baixar surt de l'esquerra de l'esplanada on arriba la pista. Hi ha una fita. Però per aquí ja vaig pujar no fa gaire així que prefereixo seguir per la pista.
4 h 46 min. Un cartell m'indica un corriol que surt a l'esquerra. Per la dreta surt el camí que també puja a la roca Regina i baixa també al Barranc del Bosc.
4 h 51 min. M'incorporo al camí que baixa del coll d'Arboceres. Avall.
4 h 56 min. Surto a una pista que segueixo mentre faig el revolt a la dreta doncs després un cartell m'indica que tinc que abandonar-la.
4 h 58 min. Faig cap a una pista. Vaig a l'esquerra. A la dreta faria cap a l'estació de trens de Cellers.
5 h 10 min. Deixo a l'esquerra la pista que he agafat en començar l'excursió i arribo al túnel que passa per sota de la via on he començat l'excursió.