LA VOLTA AL CASTELLOT DE MOROR

El Castellot de Moror és una roca que captiva fortament la mirada de qualsevol excursionista. Vaig tenir el goig de poder-lo escalar i observar que havia uns esgraons repicats en la roca per poder-hi pujar. Té un xic d'element màgic. Bé a ser una mena de gran totem.
En aquesta excursió em plantejo fer un itinerari circular voltant-lo. Sortiré prop del Molí de Carrió on hauré de fer una mica de barranquisme després pujaré per una carena espectacular per damunt de la barrancada fins arribar al llogarret de Sant Martí de les Tombetes. En lloc de baixar pel camí principal em vaig al coll que hi ha al peu del Castellot i baixaré pel costat oposat fins retornar al barranc del pont i agafar el camí que puja fins el coll de la cova de sant Miquel i enllaçar amb el camí d'anada. Una meravella per als sentits.
Valoració: Itinerari molt interessant que ens permet descobrir racons com el molí de Carrió en l'espectacular barranc del Bosc, l'encisadora ermita de Sant Martí de les Tombetes i fer el tomb a l'espectacular Castellot de Moror.
Dificultat: Mitjà. Passa per camins recuperats pel Centre Excursionista de Lleida i per Ipcena. A la pujada a Sant Martí de les Tombetes hi ha un pas on cal grimpar una mica.

Distància: 7 km
Temps: 2 hores 42 minuts.
Al costat de la pista hi ha una pleta mig caiguda. Un cartell ens indica l'inici del camí. Anem baixant cap al barranc del bosc, tot fent una bona giragonsa.  El camí esdevé agradable. Al costat hi ha un cingle de roca que té el seu petit encant.
4 min. Per la dreta davalla un sender, menys fressat, que baixa a l'aparcament de Sant Martí de les Tombetes. Anem a l'esquerra.
Hi ha trams que el camí és estret i ha estat picat a la roca. També hi ha marges de pedra que sustenten l'empedrat original.
14 min. Molí de Carrio, Encara es pot veure la bassa que l'alimentava. Hi ha un plafó que explica com funcionava un molí de riu. Malgrat la seva antiga importància ara roman en un trist estat ruïnós.
Pugem uns metres però aviat baixem a la llera del rierol i anem per la llera del barranc del Bosc. Cal anar d'un costat a un altre del torrent cercant el millor pas. Hi ha fletxes pintades de color vermell que ens indiquen el pas. La llera va fent meandres excavats en la roca.
31 min. Abandonem el barranc per la dreta per un bosc exuberant.
40 min. Superem un petit grau.
44 min. Sortim a la carena que davalla de Sant Martí. Hi ha un superb mirador. Pugem per la carena rocosa que és prou ampla però impressiona la visió que tenim del contorn. Davant s'imposa la panoràmica que tenim del Castellot que ens acompanyarà bona part de la sortida.
49 min. Pas estret que ens obliga a fer anar les mans. No presenta cap mena de dificultat tècnica.
Coordenades UTM 31T 320403 4659038
Seguim la carena cercant les fites i les marques.
56 min. Primeres restes del llogarret de Sant Martí de les Tombetes (761 m.). Els habitatges sembla que estaven situats al vessant sud. Però el més interessant és seguir per la carena fins trobar en el cim els vestigis de l'església, s'observa l'absis i les nombroses tombes picades en la roca. A més trobem una sitja i un forat. Encara s'estan fent prospeccions arqueològics sobre aquests estratègic poblat.
L'accés a aquest emplaçament només es pot fer per on hem vingut, o bé, per l'extrem oposat però la resta de la muntanya queda tallada per cingles.
1 h Tall en la roca que actualment es supera per un pont de fusta. Abans calia fer una grimpada per l'extrem menys alt. Encara es pot observar un mur de pedra que protegia aquest pas.
1 h 4 min.  Abandonem el camí principal que davalla cap al barranc del Bosc i anem a l'esquerra. Pal indicatiu.
1 h 15 min. Travessem el barranc de Salitó que davalla esponerós dels costers Montsec.
1 h 24 min. Coll de Salitó (889 m.). Punt més enlairat de l'excursió. Davallem per l'altre vessant. Per la dreta surt el camí de Salitó que puja vers el Montsec amb marques grogues. Ens anem apropant al Castellot.
1 h 37 min. Coll al peu del Castellot (864 m.). Per l'esquerra surt una aresta rocosa que ens duria al peu del cingle principal. Davallem fortament pel vessant contrari. Cal estar amatent a la paret doncs al peu del cim del Castellot hi ha un impressionant pont natural de roca adossat a la paret.
1 h 42 min. A la dreta queden unes roques que són conegudes com les Capelletes.
2 h Sortim a una carena on podem contemplar el fons del barranc. Anem a l'esquerra.
2 h  05 min. Barranc del Bosc que travessem i pugem pel camí del Pas de Peguera.
2 h 19 min. Entrem a un petit barranc per on pugem.
2 h 25 min. Abandonem el barranc i anem a l'esquerra.
Anem per un camí carener.
2 h 34 min. Anem per un ressalt rocós pla. Davant ja tenim el coll de la cova de Sant Miquel.
2 h 39 min. Coll de la cova de Sant Miquel on trobem la pista. Anem a l'esquerra. Uns metres més amunt surt el corriol que duu a la cova que queda a uns 5 minuts. També hi ha un sender que davalla fins al fons del barranc del Bosc.
2 h 42 min. Arribem al punt on hem començat l'excursió, tancant el cercle.
Aproximació:
En el km. 78,3 de la carretera C-13 en direcció a Tremp trobem el trencall a l'esquerra cap a Guàrdia de Noguera i Moror.
Anem per la carretera L-9124. Passem l'estintolat llogarret de Moror i a la sortida trobem a mà esquerra una pista que davalla al costat d'una cabana. Anem per la pista amb cura.
1,5 km. Cruïlla. Per l'esquerra arriba el GR-1.4. Anem per la dreta, avall.
2 km. A la dreta hi ha una antiga pleta on mirem d'aparcar. Hi ha un plafó que indica el camí que seguirem.