MONT-ROIG: LA CANAL DE L'AGULLA DELS PELATS

Mai no acabes de conèixer prou la muntanya doncs sempre pots descobrir racons inesperats. Avui he pujat al Mont-roig buscant una alternativa a la drecera que baixa decididament del Mont-roig però, finalment, resulta que per la carena he explorat una canal que hi ha a la vora de l'Agulla dels Pelats per on es pot descendir amb comoditat. Els escaladors han instal·lat unes cordes però que tampoc caldríem. Es una proposta nova i diferent que permet assolir directament la Pala Alta sense passar per l'ermita de Montalegre o pel coll de Porta.

Valoració: Proposta molt interessant ja que aprofita una canal que fan anar els escaladors quan baixen de l'Agulla dels Pelats que té força interès excursionista.
Dificultat: Moderada. La canal és dreta però no presenta gaire dificultat.
Desnivell: 700 m.

Temps: 4 hores 02 minuts

Descripció de l’itinerari:
Deixem el vehicle en l'aparcament de la Formiguera (245 m.). Agafem un sender que segueix el barranc del Mas del Cinto

2 min. A l'esquerra surt el sender del barranc Fondo on hi ha la paret de la Formiguera i una popular via ferrada. Anem per la dreta

Aviat creuem el torrent i pugem per l'altre costats.

El rierol surt d'un túnel i nosaltres hem de pujar un bon tirapits.
10 min. Sortim a la via del tren que travessem. Al fons atalaiem els estimballs del Mont-roig. Ens dirigim cap a una ampla collada que s’obra en l’extrem oest de la serra de Mont-roig.

Anem vorejant una barrancada. Dalt albirem l'ermita de Montalegre que esdevé pràcticament un far durant la nostra ascensió.
23 min. Sortim a la pista que puja des de l’embassament de Sant Llorenç a Vilanova de la Sal; però nosaltres la seguirem uns pocs metres, per la dreta, ja que als cinquanta metres la deixarem per un sender que s’endinsa, per l’esquerra vers la muntanya.
27 min. Ens incorporem a un camí carreter que seguim a la dreta.
Davant nostre hi ha una pleta per guardar el bestiar. Poc després, per la dreta se'n va un sender que va a la drecera per on baixarem en acabar l'excursió.

Pugem paral·lels al fondal del torrent del Clot del Roure.
37 min. Sortim a un camp que voltem pel costat.
50 min. Nou camp que creuem. Al fons hi surt un camí carreter. Agafem un drecera a mà dreta.
56 min. Collada de Llorenç (619 m.) on trobem la pista que puja de Vilanova de la Sal a l'ermita de Montalegre. Deixem a l'esquerra el camí que puja a l'ermita que vaig seguir la vegada passada.
Vaig per la pista.

1 h 08 min. Pista que surt a la dreta per on va baixa la drecera.

1 h 12 min. Revolt de la pista que puja a l'ermita de Montalegre. Nosaltres continuem per la pista que continua recte.
1 h 16 min. Nou revolt de la pista a la dreta. Deixem la pista i agafem un corriol que surt recte.
1 h 21 min. Sortim a la pista. Davant tenim la Canal de l'Agulla dels Pelats per on baixarem. Anem capficat per la cinglera principal del Mont-roig que queda sobre nostre a l'esquerra.
1 h 37 min. Abandonem la pista, una mica abans del coll de Porta (811 m.)i agafem un sender que surt a l'esquerra. Passem per la vora d'una bassa i aviat anem guanyant alçada.
1 h 50 min. Arribem a la carena principal del Mont-roig.
2 h Pala Alta (951 m.) punt més elevat de la serra. Amb una magnífica panoràmica sobre els contorns. Al sud destaquen el llac de Sant Llorenç, a llevant, la continuació del carenam del Mont-roig, el tossal de Sant Jordi. El nord és presidit per la serralada els tres Montsecs (el d'Estall, el d'Ares i el de Rúbies), en el pas de Terradets podem albirar el Pirineu i al fons les aigües de l’embassament de Camarasa. Cap a ponent uns turons poc destacats que van perdent alçària vers la plana lleidatana.
SEguim la carena vers a ponent.
2 h 11 min. Hem passat per la vora de la Pala dels Pelats i baixem. En aquest punt hem d'abandonar el sender per anar a buscar l'agulla dels Penjats poc destacada. No confondre amb una altra elevació situada més a ponent. Un cop estiguem prop de la carena trobarem fites que ha posat els escaladors.
2 h 15 min. Ens situem a l'inici de la canal Coordenades UTM 320097E 4640417N altura 888 metres.
Aprofitem per pujar a l'agulla dels Pelats que ens queda 5 metres més amunt. Cal fer una petit grimpada.
2 h 18 min Cim de l'agulla dels Pelats (902 m.). Contemplem els cingles del Mont-roig. Retornem al cap de la canal.
2 h 20 min. Inici de la canal. Unes fites ens indiquem per on hem de baixar. Anem trobant trams de corda que ens faciliten la baixada. El corriol és costerut però es pot baixar prou bé.
2 h 43 min. Fem cap a la pista. Ens trobem practicament davant de la drecera que ens estalvia un tram de la pista.
2 h 46 min. Revolt de la pista que seguim avall.

2 h 50 min. Cruïlla on es troben les pistes que venen de l'ermita de Montaelegre i la de coll de Porta. Abandonem la pista per un corriol que els primers metres són força costeruts.

2 h 55 min. Sortim a un camí carreter que segueix un esquenall de la muntanya. Es dirigeix vers una cabana que veiem des de dalt. Només travessem el camí carreter doncs agafem una drecera, poc evident, que ens evita fer el revolt que passa per davant de la cabana.
Aviat sortim de nou al camí carreter que seguim a la dreta.
3 h 12 min. En un revolt a l'esquerra abandonem la pista i agafem un sender que surt recte. Anem envoltats de pins i alzines que ens impedeixen veure els contorns. Descendim per l’anomenada Socarrada.
3 h 17 min. Passem a tocar d'una curiosa tanca on antigament es devien guardar el bestiar que sorpren en estar envoltada d'arbres.
3 h. 22 min. Arribem a una mena de colletó (523 m.) on en les èpoques plujoses es forma un toll. En el fang podrem veure tot de petjades de porcs senglars. Seguim cap a l’esquerra.
3 h. 32 min. Travessem el barranc del Clot del Roure (425 m.) i remuntem per l’altre vessant.
3 h. 37min. Ens incorporem al camí de pujada que seguim en sentit invers completant el circuit.
4 h. 02  min. Aparcament de la Formiguera.