RUTA DELS MAQUIS: 2A ETAPA DE LA BASSANOVA A BALDELLOU

Aquest diumenge hem fet la segona etapa del que hem anomenat Ruta del Maquis de les Terres de Lleida per descobrir un dels aspectes més fosc de la nostra història recent.
Ha estat un èxit perquè la previsió del temps era molt dolenta i en canvi hem tingut un dia brillant.
Els aspectes organitzatius s´'han pogut resoldre perfectament per la bona voluntat de la gent i l'esforç del Soci de Juneda que s'ha dedicat tot el dia a fer-nos de taxi pujant i baixant a la gent. Sense ell no hagués estat possible la ruta. De vegades no ens donem compte que l'aspecte més important d'una sortida no és el caminar sinó organitzar detalls tàctics com el de transportar els excursionistes del punt d'acabament a l'inici en una sortida lineal.
Ininerari pensat per enllaçar els diferents indrets de les terres de ponent on tenim constància del pas dels maquis encara que segurament van passar per molts altres indrets però que ja mai arribarem a descobrir.
Dificultat:Mitja encara que hi ha trams que es va sense sender.
Desnivell: + 660 metres - 450 metres
Temps:5 hores 22 minuts
Itinerari linial
Comencem la caminada en el km. 12 de la carretera L-902 que va d'Almacelles a Alfarràs. No sortim de la Bassanova on vam acabar el dia anterior doncs hi ha una recte de 3 km. que no ens aporta res en una etapa prou llarga.
Agafem el trencall a l'esquerra cap a la casa Dalfo.
7 min. Torre del Llibert.
13 min. Finca de Canes (torre). Girem a l'esquerra.
18 min. Torre del Dalfo. Ens expliquen que havia hagut un cobert darrera de la casa on havien dormit els maquis. En alguna ocasió havien anat a la casa a demanar menjar que els hi donaven (no queda clar si per por o per convenciment). Anaven molt armats i sempre es movien de nit.
A la casa Dalfo ens ensenyen un petit gran tresor. Un pot on havia material dels maquis que van deixar-se a la Roca.Diners, detonadors, metralla, tapes de pots de munició, una medalla de la Mare de Deu ...Tot dins d'un pot metàl·lic.
Sortim de Dalfo per mig de camps (alerta cal travessar una sèquia) per anar fins a la Roca.
42 min.  Sortim a la pista que va d'Almenar a Albelda - Tamarit. Veiem al fons la torre del Montcasi on es reunien els maquis de la contrada. Anem a la dreta.
47 min. De sobte en mig del pla surt una roca, que esdevé un punt significatiu en la contrada.Arribem a la Roca. Cal travessar un camp de blat, uns 20 metres, però cal tenir tota la consideració amb el pagès. En la part superior hi ha un forat que fou emprat en el temps dels maquis com indret on deixar missatges per comunicar-se. El pot que hem trobat a cal Dalfo fou trobat precisament aquí. Coordenades UTM: 31T  x=293811  y=4632878
Seguim el camí vers llevant.
55 min. Passem per davant de la torre de Santa Maria que també havia acollit maquis durant la postguerra.
Seguim endavant.
1 h 02 min. Arribem a la carretera L-902 que travessem.
1 h 12 min. Cruïlla de camins. Anem a l'esquerra.
1 h 18 min. Travessem un pont per on passa el canal de Catalunya i Aragó. Girem a l'esquerra. Anem pel costat del canal que en algun indret passa per un túnel.
2 h. Agafem un trencall a la dreta per continuar per la vora del canal que forma un pont sobre la carretera a Albelda. Paratge curiós.
2 h 08 min. Ens arribem fins a tocar el túnel d ela conducció que procedeix de l'embassament de Santa Anna. Per l'esquerra podem veure el canal que procedeix de l'Essera que s'ajunten en aquest indret. Agafem un sender que surt del darrera. És un camí prou interessant que va vorejant la muntanya.
2 h 15 min. Sortim a un camí asfalta. que pràcticament no seguim. Agafem un sender que surt paral·lel. Més amunt travessem el camí i ens enfilem per un senderó que fan les motos.
2 h 22 min. Sortim de nou a una pista que seguim a l'esquerra.
2 h 30 min. Davant tenim una pedrera i decidim anar per l'esquerra una mica sense sender. Tram molt perdedor i amb un cert esperit d'aventura. Caldria cercar un millor pas.
2 h 45 min. Finalment sortim a un pista que seguim.
2 h 49 min. Com ens coneixem el terreny, abandonem la pista i anem al recte per una fondalada.
2 h 56 min. Camí que recorre la fondalada que travessem. Davant mateix trobem un camí que seguim.
3 h 06 min. Sortim a una pista que seguim a l'esquerra que seguirem força estona.
3 h. 33 min. Sortim prop de la carretera N-230 a la Vall d'Aran. Passem per sota d'un sifó que forma el canal que procedeix de l'embassament de Santa Anna.
Cerquem un tub que ens permet passar per sota de la carretera.
Passat el tub tirem amunt a l'esquerra per travessar de nou el sifó i enfilar-nos amunt.
3 h 44 min. Sortim a la carretera d'accés a la central de Santa Anna que seguim amunt.
3 h 48 min. Abandonem la carretera i agafem un camí carreter que surt a l'esquerra. Aviat el tornem a deixar per agafar un sender que surt a la dreta i que va vorejant per la base la muntanya del Montpedró.
4 h 06 min. Arribem a la font de Santa Anna on dinem. El grup es parteix en dos. Uns van a buscar el cotxe, doncs aquí tenim el Soci, mentre que la resta decideix tirar fins a Baldellou.
Pugem pel camí que puja a l'ermita de Sant Salvador que puja pel darrera. Hi ha algun tram dret i descarnat on cal anar amb cura. Hi ha alguns que prefereixen agafar un trencall que surt per la dreta.
4 h 18 min. Coll situat a l'Obaga de l'ermita. Trobem una pista que seguim per la dreta, ara baixant.
4 h 32 min. Pla de les Mules. Per la dreta puja una altra pista. Seguim recte.
4 h 35 min. Nou trencall a l'esquerra que davalla a Castellonroi. Anem recte.
4 h 45 min. Coll. Per l'esquerra surt el camí que va a la cova de Salga. Durant la baixada hi ha algun indret molt pendent on cal anar amb cura.
5 h 22 min. Arribem a Baldellou.