LES DEFENSES DEL COLL DE BALAGUER

L'altre dia vaig estar per l'Hospitalet de l'Infant i no vaig estar-me de pujar al coll de Balaguer que és el coll que dominava l'antiga carretera que anava per la costa a Tarragona (N-340 vella). Ara hi domina la central nuclear de Vandellós que alletja tot l'entorn.
Un cop dalt vaig trobar un gran búnquer que em recordava molt les construccions de Normàndia per les seves grans dimensions. Jo no he vist res tant formigó en les nostres defenses de casa nostra.
Tristament, tot està fet malbé, va haver un intent de tapiar les entrades (amb totxos que em van desorientar en un primer moment i vaig arribar a pensar que es podrien tractar d'una construcció moderna).
Té 4 grans obertures que correspondrien a 4 peces de gran calibre d'artilleria que defensaria la carretera que puja de l'Ametlla de mar. Penseu que l'abril de 1938 l'exèrcit sollevat va arribar a la costa mediterrani i que pujar per la costa era una fita relativament fàcil i amb aquesta finalitat es va construir aquesta fortificació.
Llàstima que sols els grafiters i els brètols han descobert aquest petit tresor de la nostra història i geografia. De moment el municipi l'ha declarat bé interès local. Esperem que passin uns anys i estigui senyalitzada el seu accés i als giris de platja els puguin oferir alguna cosa més que sorra i sol.
Cercant informació veig que hi ha un llibre publicat que vull adquirir. Sembla que hi ha més construccions interessants de la Guerra Incivil.
Ja tinc més feina....
És un lloc de fàcil localització.
Aquests construccions foren realitzades per presos del camp de treball num 3 de l'Hospitalet de l'Infant.
Mapa amb localitzacions de vestigis de la Guerra Civil: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1YBZtXO8_9-82hW78BAvNVmwa--Jzs_jm&ll=41.61780151620279%2C0.626867301910754&z=20

Comentaris