EXPLORANT A LA DRETA DE LA CANAL XURULLA O DE COLOBO

LA CADENA JA ESTÀ POSADA I ES POT FER EL PAS D'AMETS AMB FACILITAT (CAL PORTAR UN ARNÉS I UN DISSIPADOR)
L'altre dia baixant del Feixant del Montsec vaig veure que a l'altre costat de la canal Xurulla o de Colobó havia uns cingles amb canals i alguna feixa que permetria fer una mica d'exploració. En el Montsec, com en altres muntanyes de casa nostra, no està tot descobert.
Vaig una crida al grup de whassap de Jabalis excursionistes (ja us podeu imaginar amb quin tipus de personatges em moc). Responen en Josep Lluís i el Cisco. La creme de la creme. Per aquest indrets cal anar amb gent valenta però amb coneixement.
Proposta aventurera però molt interessant. Segurament farem una sortida col·lectiva el mes de febrer de 2020.
Dificultat: Entre alta. Anem sense sender. Hi ha algun lloc on hem de grimpar. Passos exigents.
Desnivell:  550  m.
Distància: 4,7  km.
Temps: 3 hores 05 minuts.
Aproximació:
Sortim d'Àger agafant la pista asfaltada que puja al Montsec d'Ares. Surt al costat de la que havia de ser la casa del Parc Natural del Montsec. Es va inaugurar l'any 2010 i es mort de risa. Algú caldria fer alguna cosa.
11,3 km Agafem un trencall a la dreta. La pista deixa d'estar asfaltada.
11,6 km Trencall a la dreta que va a la font de Gabrieló i l'ermita de Colobó. Continuem nosaltres per l'esquerra, recte.
13,3 km Camí que s'enfila cap a la canal de l'Embut.
14,8 km Cantal Pla. Una gran pedra despresa de la cinglera. Aquí comença el camí que puja al Feixant del Montsec.
15 km Per l'esquerra surt el camí que puja a la canal Xurulla o de Colobó. Aparquem el cotxe.
Seguim la pista en direcció est.
3 min Abandonem la pista i ens enfilem per un corriol que surt a mà esquerra per una clotada. És un senderó poc visible (veure primera imatge) que fan anar els escaladors.
Ens encarem vers una canal (la segona a comptar de la canal Xurulla).
18 min Les parets es van tancant sobre nosaltres. A la dreta surt una feixa però queda tallada.
26 min La canal queda tallada puntualment. Ens cal fer un parell de passos de grimpada (II+). Coordenades UTM: 31T  x=317950  y=4656690 1483 m (Veure imatge lateral). Arribem al fons i seguim una feixa a l'esquerra arran de paret. Val a dir que des de la pista sembla impossible que aquí hagi una feixa practicable.
31 min Sortim en un collet entre un contrafort i la paret principal. A la paret hi ha una petita agulla. Per aquest indret va pujar en Josep Lluís  però està reservat a excursionistes grimpaires molt hàbils com ell. Nosaltres vam descendir uns metres per l'altre vessant i vam veure una canaleta que pujava entre terra i herba d'uns 10 metres (prou fàcil) que ens duia a un flanqueig aeri que ens deixà en la feixa superior.
36 min Anem a l'esquerra a cercar un coll molt evident (1536 m). Sortim a la carena principal de la muntanya. Anem a la dreta per una feixa molt joliua.
40 min Tornem a sortir de nou a la carena principal del Montsec.
Anem per la carena seguint la direcció que duiem. Anem a buscar una altra canal que hi ha a la dreta.
45 min Descendem per la canal.Coordenades UTM: 31T  x=318039  y=4656697. Baixem cap a l'esquerra. A la dreta hi ha una feixa que queda tallada en mig de la paret. Anem a l'esquerra travessant els boixos que poden molestar la nostra progressió.
1 h 04 min. Ens endinsem en una nova feixa que hem anomenat Feixa del Boixeguer (per la quantitat de boixos que hi ha). És tracta d'una feixa prou ampla amb algun tram prou interessant.
1 h 23 min Passem per sota de la feixa del Pas Nou. Davant tenim el baixador del pas del Llop on hi ha un petit topan amb arbres caducifolis. Veiem que per dalt va una altra feixa que nosaltres hem anomenat Feixa del Pas Nou. Es veu estreta i que va uns 10 metres per damunt de la base del cingle.
1 h 43 min La feixa queda tallada per 10 metres molt exposats on segurament posarem una cadena. Coordenades UTM: 31T  x=318950  y=4656572 1604.
Tirem endarrera.
1 h 47 min Trobem un baixador que ens permet descendir al nivell dels arbres caducifolis.
1 h 55 min Sortim a un collet (1598 m.) Continuem cap a llevant. Ara trobem el corriol que davalla del pas del Llop.
2 h 05 min Arribem a l'osca que forma el pas del Llop. Es tracata d'un pas estret d'uns 10 metres. Cal travessar una tupida barrera de boixos. Coordenades UTM: 31T  x=319087  y=4656567 1611 m. Assolim la carena principal del Serrat Alt. Anem a l'esquerra per terreny planer i entre mates de boixos.
2 h 12 min Ens situem en un contrafort de la muntanya i descendim a cercar el punt on queda tallada la feixa del Pas Nou per veure com pot continuar la feixa i veure si té interès enllaçar aquests dos trams amb una cadena.
2 h 20 min Sortim a la carena principal de nou. Coordenades UTM: 31T  x=318968  y=4656561 1637 m Estem en l'indret més elevat del Serrat Alt.
Continuem per la carena en direcció a ponent.
2 h 32 min Passem per davant de la sortida del Pas Nou. Coordenades UTM: 31T  x=318433  y=4656629. Continuem carena enllà.
2 h 42 min Fem cap a la feixa summital per on hem passat abans i que ara seguim en sentit contrari.
2 h 45 min Deixem a l'esquerra l'accés a la canal del Senglar i anem recte a cercar el baixador de la canal Xurulla o de Colobó.
2 h 50 min Enllacem amb el sender que baixa per la canal Xurulla. Baixem pel camí de la canal Xurulla. No molt fressat però amb força fites i marques de pintura.
3 h 05 min Fem cap a la pista on hem començat la ruta.