LA MERAVELLA GEOLOGICA: ELS FEIXANTS DEL MONTSEC

L'excursió més superba del Montsec - al meu pobre criteri - és la que transcorre pels Feixants del Montsec. És com anar amb un parapent i anar volant la cinglera del Montsec d'Ares. Sempre amb els peus a terra però durant dos quilòmetres només tens un metre per caminar. A un costat la paret i en l'altre el buit.
Ara farà 13 anys vaig aconseguir enllaçar els dos extrems i després vaig portar una colla del CEL (crec que vam ser 33). Ara he tornat i encuriosit observo que hi ha un corriol que recorre tot l'itinerari. Ha perdut un punt de salvatgia però recoi quina diferència més agradable.
Veig per internet que molta gent hi puja per la canal de l'Embut i baixa el Feixant. Mata amb un dia dues de les millors excursions del Montsec. Tot és combinable però m'agrada dedicar un dia a cada sortida ja que tenen prou cos. No cal matar tot el que és gras...
Dificultat: Entre mitja i alta. Els passos no són difícils tècnicament però si que cal no tenir vertigen i un xic de xispa d'afany per l'aventura.
Desnivell:  580  m.
Distància: 7,5  km.
Temps: 3 hores 50 minuts.
Així l'excursió està definida per: un tram de pista, anar a buscar l'inici del Feixant que recorrem integrament fins a sortir a Santa Lis i baixem per Pas de la Canal de l'Embut.Són termes que molts excursionistes confonen.
Espero que el dibuix del costat ajudi a entendre la toponímia.
Iniciem l'excursió en la coordenada UTM: 31T  x=315993  y=4656331.
Seguim la pista en direcció a llevant (est, dreta).
20  min A l'esquerra hi ha una gran pedra, es tracta del Cantal Pla (mal situat en el mapa de l'ICC). Uns metres hi ha un corriol que puja per l'esquerra. Fa uns anys no hi havia res...Pujada ferma.
33 min. Hi ha dues opcions. Pujar i agafar l'anomenat Feixant de les Aligues que surt dalt a la carena o bé, continuar a l'esquerra i començar el que vaig anomenar Feixants del Montsec. Coordenada UTM: 31T  x=317477  y=4656698. Nosaltres que som humans vam agafar el Feixant de les Aligues i la vam cagar i vam haver de fer una
incorporació estranya per dalt del deixant. Recordeu heu d'anar flanquejant en aquest primer moment el cingle.
1 h 18 min La feixa queda tallada. Hem de recular uns metres i enfilar-nos per un parell de metres (fites) i ens incorporem a la feixa superior.
Coordenades UTM: 31T  x=316954  y=4656592
1 h 25 min Ara ens toca descendir uns metres. Segurament es tracta dels metres més compromesos. Coordenades UTM: 31T  x=316954  y=4656592
Anem continuant per la feixa. No hi ha moment que ens podem alliberar de caminar sense mirar on posem els peus.
Hi ha trams més amplis i trams més estrets.
1 h 55 min Passem per damunt de la canal de l'Embut. És segurament un dels trams més impressionants de tot el recorregut. Impressionat. Travessem la cadena que puja per la canal.
2 h 07 min Deixem a la dreta la canal per on pugen les cadenes que segueixen la canal de l'Embut. Nosaltres continuem per la Feixa. Ja veiem, al fons, l'acabament i el proper pas de la Canal de l'Embut. Coordenades UTM: 31T  x=316212  y=4656639
Ara potser el Feixant esdevé menys espectacular, però sempre superb.
2 h 17 min Creuem la canal del baixador del pas de la Canal de l'Embut. Coordenades UTM: 31T  x=315968  y=4656707
2 h 34 min Finalment sortim a la carena del Montsec. Coordenades UTM: 31T  x=315536  y=4656657
Sortim a una pista que seguim a l'esquerra.
2 h 46 min Assolim el cim de Santa Lis (1675 m). Estem en el cim més enlairat del Montsec d'Ares. La vista se'ns escapa per l'extensa panoràmcia. Pensareu allò que si estiguessim en un país europeu aquí tindríem una taula d'orientació espatarrant. Però no, estem on acaba Àfrica.
Veiem Port del Comte, el Pedraforca, el Cadí, Salòria, Comapedrosa, Pic de l'Orri, Pica d'Estats, Montseny de Pallars, Bessiberris, Maladetes presidida pel sr. Aneto, Posets, Mont Perdut (aquí em perdo una mica), Collarada. Peña Montañesa, Peña Oroel, Guara, Serra del Cis, Mont-roig, Sant Mamet. Aquesta relació s'ha fet de memòria sense mirar res més.
És el lloc ideal per dinar. Així que aprofitem que ho hem quadrat.
Sortim per la dreta, est, llevant, en poques paraules per on hem arribat...
2 h 51 min Passem per l'inici del Feixant. Continuem per la pista.
2 h 58 min Hem contornejat la primera elevació i ens encarem cap a una mena de coll. Sembla impossible baixar per aquí. És el pas de la Canal de l'Embut (en algun mapa apareix pas de l'Ós).
Coordenades UTM: 31T  x=315933  y=4656747. Primer baixem per una feixa però poc després trobem una cadena que ens permet baixar amb comoditat. De jove hi baixavem a lo bèstia. Podeu trobar una descripció detallada dels trams Per les canals del Montsec d'Ares que tampoc és bonic anar repetint sempre el mateix en aquest blog.
3 h 08 min Travessem el Freixant. Continuem cap a sota.
3 h 19 min Després de baixar per una canal, trobo una línea de fites que marxa per l'esquerra i la vaig seguint. Generalment anem a l'esquerra. Les fites em porten cap al camí que puja a la canal de l'Embut que fa de molt bon baixar.
3 h 50 min Arribem a l'aparcament on hem començat la travessa.