PER LA CANAL DEL SENGLAR, FEIXANTS DEL PAS NOU, PAS D'AMETS I EL PAS DEL LLOP

En l'excursió del dia 29 de desembre de 2019 vam explorar la zona compresa entre la canal Xurulla i el pas del Llop. El dissabte hem dedicar a portar als amics per ensenyar-los molt orgullosament les descobertes que vam fer aquell dia: Canal dels Senglars i el pas dels Amets. Crec que ha quedat una sortida molt interessant i que agradarà als excursionistes que tinguin esperit d'aventura.Vam posar un tram de cadena per superar el pas. Ha quedat un pas senzill però exigent. Per seguretat cal dur arnés i dissipador amb mosquetons amples. El pas és molt curt però exigent. Espero que no us defraudi.
Proposta aventurera però molt interessant que ens permet descobrir la canal del Senglar, el feixant del Pas Nou i el pas de l'Amets.
Dificultat: Alta. Anem sense sender. Hi ha algun lloc on hem de grimpar. Passos exigents.
Desnivell:  550  m.
Distància: 5,6  km.
Temps: 2 hores 32 minuts.
Aproximació:
Sortim d'Àger agafant la pista asfaltada que puja al Montsec d'Ares. Surt al costat de la que havia de ser la casa del Parc Natural del Montsec. Es va inaugurar l'any 2010 i es mort de risa. Algú caldria fer alguna cosa.
11,3 km Agafem un trencall a la dreta. La pista deixa d'estar asfaltada.
11,6 km Trencall a la dreta que va a la font de Gabrieló i l'ermita de Colobó. Continuem nosaltres per l'esquerra, recte.
13,3 km Camí que s'enfila cap a la canal de l'Embut.
14,8 km Cantal Pla. Una gran pedra despresa de la cinglera. Aquí comença el camí que puja al Feixant del Montsec.
15 km Per l'esquerra surt el camí que puja a la canal Xurulla o de Colobó.
15,3 km Aparquem el cotxe (1270 m.).
Hi ha un corriol que han obert els escaladors i que seguim inicialment per un pedruscall. Poc després ens decantem per una mena de contrafort que puja per la dreta. Anem guanyant alçària penosament. En la part de dalt ens decantem a l'esquerra pe entrar definitivament a la canal del Senglar.
18 min Les parets es van tancant sobre nosaltres. A la dreta surt una feixa però queda tallada.
26 min La canal queda tallada puntualment. Ens cal fer un parell de passos de grimpada (II+). Coordenades UTM: 31T  x=317950  y=4656690 1483 m.
Arribem al fons i seguim una feixa a l'esquerra arran de paret. Val a dir que des de la pista sembla impossible que aquí hagi una feixa practicable.
31 min Sortim en un collet entre un contrafort i la paret principal. A la paret hi ha una petita agulla. Per aquest indret va pujar en Josep Lluís  però està reservat a excursionistes grimpaires molt hàbils com ell. Nosaltres vam descendir uns metres per l'altre vessant i vam veure una canaleta que pujava entre terra i herba d'uns 10 metres (prou fàcil) que ens duia a un flanqueig aeri que ens deixà en la feixa superior.
36 min Anem a l'esquerra a cercar un coll molt evident (1536 m). Sortim a la carena principal de la muntanya. Anem a la dreta per una feixa molt joliua.
38 min Sortim a la part alta de la muntanya. Anem cap a llevant, dreta.
52 min Ens trobem dues fites que ens indiquen el Pas Nou (1598 m. - Coordenades UTM: 31T  x=318430  y=4656620). Entrem en la feixa del Pas Nou. Els primers metres són prou bells. Al fons albirem la cinglera per on passa el pas d'Amets.
Anem per la feixa del Pas Nou. Hi ha algun tram que la vegetació ens barra el pas. Cal anar amb cura. Hi ha moments que anem per fora dels arbusts i d'altres que triem anar arran de cingle.
1 h 12 min La Feixa s'estreny. És el lloc ideal per posar-nos l'arnés i el dissipador perquè després ho farem massa exposats.
1 h 20 min Pas estret. Hi ha un arbust que ens permet superar-lo. Com és molt estret ens hem d'acotxar i anar per terra. La motxilla pot arribar a molestar.
Uns metres més enllà ja tenim el pas d'Amets. Amets és una paraula basca que significa il·lusió, somni i fins i tot, utopia que representa perfectament el sentiment que vam viure en passar per primer cop aquest cop. En aquesta vida tots tenim una Amets i hem de lluitar per aconseguir-la. Hi trobem una cadena que ens permet fer el flanqueig amb seguretat. Són pocs metres però impressionants. Coordenades UTM:  Coordenades UTM: 31T  x=318950  y=4656572 1604.
Uns boixos ens barren el pas. Cal anar cap a llevant uns metres
1 h 25 min Hem superat el pas i ens podem traure l'arnés. Tirem recte amunt seguint unes fites. Cal grimpar una mica entre pedres.
1 h 28 min Sortim a la carena principal (1643 m.). Anem cap a llevant, dreta, tot seguint de prop la cinglera.
1 h 32 min Pas del Llop (1629 m. - Coordenades UTM: 31T  x=319083  y=4656589). Es tracta d'un pas estret, com una mena d'osca en la roca. Té una profunditat d'una decena de metres. Està barrat per alguna roca i especialment per boixos. En sortir és millor anar per damunt dels boixs (dreta). Aviat trobem un corriol a la dreta que seguim.
1 h 34 min Arribem a una mena de coll. El sender gira a la dreta. Passem per sota del pas de l'Amets. Passem per un petit bosc d'arbres de fulla caduca que ara no podem identificar.
Baixem per un corriol que acaba en una bellugadissa tartera per on anem saltant.
2 h 12 min Fem cap a la pista de la graonada mitjana del Montsec. Ho fem en una mena de coll. A la nostra esquerra (llevant) apareix una petita vall que seguirem tot descendent i observant els arbres que ens envolten.
2 h 16 min Estem buscant el roure de Cala Fi o dels Escurçons. Es tracta d'un arbre monumental. Cal 4 persones abraçades per voltar-lo. Coordenades UTM: 31T  x=319183  y=4655921.
Retornem cap al collet d'on venim.
2 h 20 min Arribem a la pista de la graonada mitjana que seguim a l'esquerra (ponent).
2 h 32 min Fem cap al cotxe i on hem començat l'excursió.

1. Fantàstica excursió... Vaig aprendre molt i plena d'adrenalina en un pas de només 6 mtrs... Gràcies JR i company@s de viatge.