CAPBUSSAR-ME EN EL PARADÍS DE LA COVA DE LA MAÇANA

No em diu gaire cosa l'espeleologia però algun cop m'agrada submergir-me en les profunditats de la terra com element de la natura. Aquests cop ho he anat a la cova de l'Obaga de la Maçana, encara que molts cops l'anomenem simplement la cova de la Maçana quan es tracta d'una errada ja que sembla que havia hagut una cova de la Maçana que estaria colgada per l'aigua de l'embassament de Camarasa on hauria una casa troglodítica.
En el llibre Excursions pel Mont-roig i muntanyes veïnes descriu prou bé la balma i com arribar-m'hi. Em vaig quedar sorprès per la bellesa de les formacions que esdevenen meravelloses. Cal insistir que cal respectar-les. Són el treball de milers d'anys que podem malmetre en segons.

Agafem la carretera C-13 de Camarasa a Tremp. En el km. 51,3 hi ha un revolt molt marcat a l'esquerra i travessem el barranc de la Figuereta i trobem un aparcament a l'esquerra pujant de Camarasa. Coordenades UTM: 31T  x=323735  y=4643673
Del barranc surt un sender per l'esquerra que seguim.
5 min sortim a la pista que procedeix del llogarret de la Maçana. Anem a la dreta, seguint paral·lels al barranc de la Figuera.
14 min Fem cap al barranc de la Figuereta. Hi ha un cartell que ens informa que la pista queda tallada 500 metres més amunt. Abandonem la pista. Cerquem un sender que travessa el barranc i va pujant en diagonal. Hi ha algun tram que no es gaire evident.
18 min Travessem per sota una línia elèctrica. No correspon a les torres de la llum que veiem al fons.
30 min Boca d'entrada de la cova de l'Obaga de la Maçana, o simplement de la Maçana. Coordenades UTM: 31T x=324097  y=4643429. Els dos primers metres són drets i cal anar amb cura ja que són drets. Un cop a dins cal constatar que hi ha trams força relliscosos. Hi ha un ramal que puja amunt amb una llargada d'uns 50 metres amb formacions molt boniques (columnes, fideus, petites banderes, ...). Retornem a l'entrada i hi ha un altre ramal que davalla més sobtadament i que tindrà una llargària d'uns 20 metres amb formacions menys interessants.
Cova molt interessant amb formacions molt belles que em van sorprendre molt gratament.
Dificultat:  Moderada, ja que cal descendir la rampa inicial i cal tenir present que hi ha trams que llisquen.