PELS DOLMENS DE BESCARAN


Bescaran és un poble pirinenc a tocar de la frontera andorrana. El territori ens parla de maquis, de contraban, d’exili i de fugitius encara que avui no busco elements tan moderns sinó que em vull desplaçar a la prehistòria. Sempre he tingut un enamorament cap a les construccions megalítiques per aquell punt de misteri i desconeixement que amaguen.
He fet un itinerari circular encara que he de reconèixer que una mica és absurd. Crec que és millor anar primer al dolmen de la Cabana del Moro i després al dolmen de laLlosa ja que en encadenar-los hi ha un punt del salvatgia que no sempre es compren. També he pujat al roc Beneïdor que és un vèrtex geodèsic amb una visió del contorn excepcional, però que allarga molt l’excursió i li afegeix una mica de grau.
Característiques:
Recorregut una mica selvatge per cercar els dolmnes i pujar al roc Beneïdor.
Dificultat: Mitja
Desnivell:  550 metres.
Distància: 16,5  km.
Temps: 4 hores 54 min
Itinerari circular
Descripció de l’itinerari:
Iniciem el recorregut en el poble de Bescaran (1317 m), llogarret amagat entre barrancades, prats i la carena fronterera . Per arribar-hi hem de prendre un trencall al nord de la carretera de La Seu d’Urgell a Puigcerdà (N-260) en el km 223,3, per cert més precisos, on trobem una bifurcació cap a Estimariu (5 km) i després Bescaran (10 km).
Cal adonar-nos que en el cementiri hi ha el campanar de sant Martí de diferents nivells que ens recorda modestament els campanars de la vall de Boi. L’església no ha resistit fins als nostres temps i només trobem l’esvelt campanar.
Aparquem a l’entrada del poble i agafem una pista que surt a la dreta. No hi ha cap indicació.
27 min km Arribem a una cruïlla. Agafem la pista de la dreta. En acabar el recorregut ens incorporarem per l’esquerra. Anem per prats que encara són majorment dallats i cal destacar que hi ha força bordes que ens parlen de la riquesa d’aquestes praderies. Al fons ja comença a sobresortir la impressionant muralla del Cadí que capta, en tot moment la nostra mirada.
50 min km Estic arribant al coll de Sorri quan trobo una cruïlla que surt a la dreta. Hi ha un pal de fusta nou que potser indicarà algun dia la direcció correcta del dolmen. Agafo aquest ramal. Vaig per l’obaga del bosc.
1 h 16 min km En una esplanada trobo un cartell que m’indica el dolmen a la dreta. Està uns metres més enllà, amagat per la vegetació. En la nostra geografia hi ha força construccions megalítiques que han estat denominades popularment com a Cabana dels Moros per aquest motiu m’agrada posar el cognom de Bescaran per no confondre’ns. Es tracta d’un monument que guarda les característiques del que s’ha denominat dolmen de cambra pirinenca. Hi ha un pedra superior sustentada per laterals i el fons es veu escabat. És un dolmen conegut des de fa molt anys i no hi ha massa documentació referent al seu estudi. Coordenades UTM: 31T  x=381431  y=4693087
Tiro uns metres més enllà i trobo una estaca d’un recorregut en bicicleta de muntanya. En aquest punt decideixo abandonar la pista i endinsar-me en el bosc per anar al coll de Jou que es veu entre el brancatge que es troba abans del roc Beneïdor que està damunt nostre. Aquesta opció només es recomanable si us agrada perdre-vos entre boixos i pins sense un carrerany evident. Ja us dic, el coll s’arriba a albirar des d’aquí però us caldrà una mica d’esperit aventurer per anar-hi. Després no em digueu que no us he avisat.
A mesura que pujo entre el boix, alguna roca escadussera i herba trobo una pista d’alguna tala forestal que vaig seguint.
1 h 33 min km Abandono el rossec forestal i em vaig a la dreta a cercar un coll proper.
1h 40 min km Arribo al coll de Jou (1578 m). Aquí em plantejo dues opcions. Pujar directament per la carena, entre el bosc, o agafar la pista que continua per la dreta. Agafo la primera opció més salvatge. Dalt veure que la pista ens duu a un lloc desproveït de bosc i per on es pot pujar millor però fent més volta.
Pujo al recte pel bosc i fent una mica el tarzan i cercant sempre el millor pas encara que de vegades l’herbassa m’ho posa prou difícil. Primer arribo a una cota secundària des d’on ara s’estén una carena més transitable.
2 h 10 min km roc Beneídor (1681 m.) Vèrtex geodèsic amb un panoràmica impressionant que justifica amb escreix els esforços superats. Davant la muralla ciclòpia del Cadí, més enllà, Penyes Altes i el Puigmal, més a ponent la serra de Turp amb el Cogulló. Als peus, per tirar-nos en parapent, el riu Segre amb una infinitat de pobles. Bar, Toloriu, Arsèguel, Cava, Ansovell, Ortewdó, Estimariu, La Seu d’Urgell. El pic del Salòria, el pic Negre, el coll de Pimes aquests darrers en la frontera andorrana. Des de l’altre costat he vist que pujava un tram sense vegetació per l’altre costat però com no ho sé, retorno sobre els meus passos.
2 h 38 min km Torno al coll de Jou i segueixo la pista a la dreta. En algun moment veig dalt una borda vella amb uns arbres alts. Aquesta és la borda vella de la Llosa. Per localitzar el dolmen de la Llosa cal tenir clar aquest indret. El megàlit està situat una mica més a sota. Precisament prop de la borda nova. Aquesta visió us pot ajudar a trobar el dolmen. A mi m’ha anat molt bé posar el google map i buscar-lo allí i m’ha ajudat molt.
3 h 08 min km Surto al coll de Surri. Veig que el dolmen de la Llosa ha d’estar a l’esquerra i més amunt de la barrancada que tinc davant així que decideixo anar al recte. Té el seu encant d’indi assilvestrat. Seria millor descendir per la pista que hem pujat fins la cruïlla i agafar el trencall a la dreta. Segueixo la pista per la dreta fins passar un cobert i llavors entro a un prat immens. No està dallat i té l’herba alta.
3 h 20 min km En l’extrem del camp trobo una filada que he de superar una mica com puc (millor per sota) i faig cap a un barranc que travesso. Ara estic en un altre prat però l’herba és més baixa. M’enfilo muntanya amunt.
3 h 25 min Surto a un camí que procedeix d’una borda propera. Vaig seguint-lo per la l’esquerra. Hauré de saltar molts filats però cap de tant seriós com el primer. En el primer contrafort perdo el camí i vaig una mica en diagonal, tot pujant poc a poc i saltant barrancades i filades de forma intuïtiva. Tot són prats i fan de bon caminar.
4 h Darrera de la borda de la Llosa trobo el dolmen de la Llosa. Es pot veure el túmul que envoltava el monument. Fa uns anys van fer una exploració arqueològic i van trobar un passadís, quan els dòlmens pirinencs generalment no tenen aquest element. La veritat és que jo no he trobat cap indici. Sembla que la llosa summital fou recolocada ja que havia caigut.
Coordenades UTM: 31T  x=381153  y=4694887
Agafem la pista que duu a la borda de la Llosa i anem tirant avall.
4 h 13 min Arribo a una pista. Vaig a l’esquerra.
4 h 32 min Faig cap a la pista que he seguit a l’anada. Vaig a la dreta i en baixada.
4 h 54 min Arribo a Bescaran i tanco el circuit.
Per obtenir el track:


Powered by Wikiloc