PELS GRAUS DE PONENT DEL MONTSEC: COSTA DEL GRAU I GRAU DE L'ONSO

Fa un temps d'hivern ideal per visitar el Montsec i els graus per on vaig transitar fa molts, molts, anys. Ara en redescobrir-los em quedo meravellat dels indrets que visitem. Llavors no havia ni corriol dibuixat mentre que ara hi ha un sender. Avui visitem els graus més occidentals del Montsec d'Ares. El Grau de l'Onso és per on davallen els escaladors de la paret de Catalunya., sobre el congost de Montrebei La Costa del Grau no té un sender evident però per la part superior hi ha moltes fites que ens ajuden a orientar-nos.

Aproximació:

Agafem a Àger la pista asfaltada que puja al Montsec.

10 km Cruïlla a l'esquerra cap al Castell de Sant Llorenç que seguim. La pista està reservada a vehicles totterreny.

13.9 km Dipòsit de la font de Miralles on aparquem.

VALORACIÓ: Recorregut sorprent que ens permet descobrir els graus més occidentals del Montsec d'Ares. Graus impressionants.

DIFICULTAT: Alta, principalment per la baixada del Grau de l'Onso que exigeix fer desgrimpades acrobàtiques.

TEMPS: 2 hores 58 minuts

LONGITUD: 6 km

Entrem als camps de Miralles que resten erms. A esquerra ens queda el mas del Batlle que havia estat un edifici important però ara resta ensulsiat. Antigament al voltant del castell de Sant Llorenç havia hagut un poblat però ara nomes resten runes de cases caigudes.

11 min Font de Miralles en l'extrem superior dels camps. Coordenades UTM: 31T  x=309827  y=4657742 Anem a l'esquerra per un corriol perdedor. Properament posarem fites per seguir millor el viarany que puja entre antics marges. Anem cercant el millor pas sense vegetació.

31 min Trobem una fita posada abans de la nostra exploració i a partir d'aquest punt anem trobant fites i un carrerany. Coordenades UTM: 31T  x=309782  y=4658061

Tram més dret de la Costa del Grau

44 min  A la Costa del Grau trobem alguns trams rocosos que ens obliga a posar les mans a la roca i fer grimpades. No són passos mantinguts sinó puntuals. Valorem si hem de posar cadenes per pujar amb seguretat però pensem finalment que no cal.

1 h 03 min Sortim a la carena del Montsec de Corona. El pendent es suavitza notablement. Coordenades UTM: 31T  x=309867  y=4658300. Anem a l'esquerra cercant el pas millor entre els boixos.

1 h 06 min Localitzem l'Avenc de la Grallera que voregem. Alerta que té 65 metres de caiguda. Per cert, espeleoworld.com m'atribueix la descoberta de l'avenc quan estava treballant la Guia del Montsec. Benvingut sigui el reconeixement.  Continuem cap a ponent. Aviat podem veure en la llunyania la superba fita que ens indica el baixador del grau de l'Onso.

1 h 19 min Fem cap a la pista que recórrer la carena.

1 h 27 min Inici de la baixada del Grau de l'Onso. Coordenades UTM: 31T  x=309255  y=4658844. Es tracta inicialment d'una escletxa que supera el primer esgraó. Penseu que es tracta d'un grau exposat en ser molt vertical. Un dels passos més exposats és el descens per una canal descomposta on es produir fa anys una esllavissada. Fa uns anys havia hagut una corda que facilitava la baixada. Anem trobant diferent murs que ens obliguen a fer verticals desgrimpades.

2 h 17 min Arribem al Prat de Lluís on arriba una pista que seguim cap a ponent. Per la dreta hi ha el sender que davalla a mas de Carlets.

2 h 50 min. Pujada al castell de Sant Llorenç.

2 h 58 min Dipòsit de la font de Miralles on hem començat l'excursió.