PLAN C: DEL PORT D'AGER A SANT JAUME DE CAS I DESCENS A AGER I PUJAR PER LA VIA ROMANA

Tenim un pla perfecte per descobrir racons del nostre estimat Montsec, però ens trobem que ha fet una bonica nevada i decidim deixar-lo per la propera setmana. Hem d'anar a buscar un altre pla però no podem anar-hi ja que estan fent obres... finalment decidim trescar per la neu des del Port d'Àger fins a l'ermita de Sant Jaume de Cas i la Torre de Cas, però en tornar ens trobem sorpreses que ens alegren la vida.

Hi ha diferentes opcions que us anirem marcant ja que la que vam fer ens van quedar sense camí digne.

(1) opció que evita passar per Àger, segurament la més rapida, agafar la pista dels Petrolers (2) travessar la vila d'Àger i anar a buscar l'inici de la via Romana (3) No agafar un camí fitat desconegut - que no té continuïtat i anar al pont d'En Rosell, inici de la via romana, sense passar per Àger. (4) Possibilitat de pujar de nou a la carena d'en cas on retrobem la pista carenera i retornar al Port d'Àger.

En aquesta entrada al blog m'he permès agafar fotografies de Manel Viladric que demostra la seva professionalitat davant els amateurs.

VALORACIÓ: Ruta improvisada que va sortint a mesura que anem caminant, però el resultat final és una excursió circular superba. El camí que baixa de la Torre de Cas a Àger és una descoberta personal genial.

DIFICULTAT: Moderada, hi ha un tram que anem sense sender definit.

TEMPS: 3 hores 59 minuts

LONGITUD: 13,24 km

Aparquem al Port d'Àger en el km 196 de la carretera C-12 de Balaguer a Tremp. Davant tenim la cinglera del Montsec nevada. Impressionant. Agafem una pista amb tres dits de neu que surt darrera del mirador.

15 min Per l'esquerra baixa la pista dels Petrolers, per on pujaria l'opció (1). Continuem planejant per la pista principal.

48 min Cortal del Xinxo, a l'esquerra del camí, ben arranjat.

55 min A l'esquerra hi ha un cartell de fusta i una fita que ens indica un camí que davalla direcció a Àger que prendrem en tornar-hi, després de visitar Cas.

57 min Deixem la pista i agafem un camí paral·lel, a la dreta.

1 h 03 min Arribem a la torre de guaita de Cas (905 m.). Restaurada, impressionant encara que no es pot pujar a la part superior on es deu de fruir d'una panoràmica excepcional. Una mica més avall hi ha l'ermita romànica de Sant Jaume de Cas. Un petit tresor arquitectònic. Sortim a la pista i tirem endarrere, cap al Port d'Àger d'on venim.

1 h 12 min Trobem el camí que baixa a Àger, gràcies a un cartell modest. No l'he seguit mai. Això em tempta i decideixo tirar avall. Es un camí que han recuperat recentment - branques tallades - i amb nombroses fites que anirem seguint. Anem vorejant camps.

1 h 36 min Trobem una fita feta amb bons carreus treballats de pràcticament d'un metre. Segurament marca un límit.

1 h 52 min Barranc de la Regola que travessem.

1 h 57 min Cruïlla de camins. Anem a l'esquerra. A la dreta deu de baixar a la Regola.

2 h 13 min Barranc de Morà que travessem, una mica més enllà el nostre camí esdevé pista.

2 h 21 min Per l'esquerra surt la pista dels petrolers (1) on sortirem després de fer força revolts.

2 h 27 min Cruïlla amb un pal indicador. Per la dreta anem a Àger (2), que ja albirem davant amb la seva majestuosa col·legiata presidint el poble, encara que cal davallar al riu Fred i a la dreta ens indica que va a la via Romana, va per la dreta hidrogràfica del riu fins al pont d'en Rosell. Anem per l'esquerra.

2 h 35 min Deixem la pista i agafem un sender que està marcat amb fites. Per la pista aniríem al Pont d'en Rosell (inici via romana) (3). Desconeixem cap a on va però això ens excita la nostra curiositat i ens hi posem. Anem seguint les fites que marquen un corriol poc visible que va per la vora d'antics camps ara abandonats.

2 h 50 min No trobem la continuïtat del camí. No hi ha fites. Finalment després de volta i volta decidim seguir un corriol poc fressat. (Mirant la fotografia aèria - ortofoto -  sembla que el camí podria anar una mica més per sota).

El sender davalla decididament. En arribar a uns antics camps gira a l'esquerra però decidim tirar recte avall. Anem sense camí.

3 h 07 min Sortim a la pista dels Petrolers (que em deixat en el punt 2 h 21 min i que podríem haver seguit)(1) Anem a la dreta i amunt.

3 h 14 min Cruïlla. Anem a la dreta. Per l'esquerra pujaríem de nou a la carena de Cas per on hem anat en començar la ruta (4)

3 h 27 min Travessem el barranc de la Teuleria. De fet estem voltant el tossal del Pui.

3 h 33 min Sortim a la via Romana. Anem a l'esquerra. A la dreta deixem la cabana del Monclús.

3 h 47 min Fem cap arran de la carretera que anem vorejant.

3 h 59 min Port d'Àger on hem començat el recorregut.

Per obtenir el track de la sortida: