CIRCULAR AL PUIG DE MILLA (RETORN PEL PAS DELS BOUS)

El Puig de Millà és un cim inclòs dins del llistat dels 100 cims de la FEEC. Sóc molt crític amb algunes de les decisions que ha pres el comité dels 100 cims però reconec que ha estat un èxit de participació grupal pels excursionistes que no saben on anar d'excursió. Personalment, he decidit no participar a la col·leccionisme de cims, jo que tinc més de 1300 muntanyes pujades no repetides i em penalitzen per tenir cims fets fa trenta anys.
Colla de la Pessigolla o Jabalis excursionistes

Perdoneu el rotllo personal. al Puig de Millà hi puja força gent, però si sou una mica agosarats us proposo fer aquest tomb circular. De fet aprofiten el sender que va recuperar el centre excursionista de Lleida en la XVIa Diada del Camí de Muntanya del 2010 però un cop estigueu al cim tireu carena enllà amb visions espectaculars sobre la cinglera sobre l'embassament de Canelles fins arribar al pas dels Bous on trobareu un camí de tornada al llogarret de Millà. No sempre per camí evident. A més a més podreu localitzar les petjades de dinosaures de les Maçanes. Personalment, crec que és més interessant fer el recorregut en sentit invers perquè la pujada per la carena de Millà sobre l'ermbassament de Canelles de baixada és una exposada mentre que de pujada la vaig trobar més factible el tram que vaig fitar mentre esperava als companys.

VALORACIÓ: Recorregut molt interessant que ens permet ascendir al Puig de Millà fent un circuit. Espectaculars visions sobre l'embassament de Canelles.

DIFICULTAT: Alta en direcció de baixada ja que hi ha la possibilitat d'una relliscada tràgica. Recomano seguir l'itinerari en sentit invers i els trams més exposats fer-los de pujada, no de baixada.

TEMPS: 4 hores 7 minuts

LONGITUD: 10,2 km

Sortim del llogarret de Millà on agafem el carrer de més a l'esquerra. Aviat trobem un cartell indicatiu.

6 min Font de Millà, que fa anys que resta sense aigua.

13 min El camí comença a dibuixar ziga-zagues que ens ajuden a guanyar alçada.

41 min Fem cap a la carena. Anem a la dreta. Camí ben evident.

48 min Bifurcació de camins que ens indica la proximitat de la cova del Biot del Paraire. Cova d'una trentena de metres de profunditat formada per una rampa descendent que dona accés a una gran sala. Cal destacar una paret amb prismes de cristall de calcita. Coordenades UTM: 31T  x=308181  y=4651828. Després de visitar la cova, retornem al camí i anem a l'esquerra (nord) passant per la vora del corral del Paraire. Anem per una gran plana.

1 h 14 min Vèrtex del Puig de Millà (1025 m.). en lloc de retornar pel camí per on hem vingut preferim tirar carena enllà. la visió des d'aquí dalt està privada per la vegetació especialment cap al nord. Hi ha un principi de corriol traçat. Ens desplacem vers l'extrem ponentí del puig amb una espectacular visió sobre l'embassament de Canelles. Anem caminant arran del cingle per fruir millor de les excepcels meravelles naturals. En augmentar el pendent, la marxa és més exposada i sense adonar-nos anem abandonat el cingle i baixem més per la dreta i anem per trams més emboscats i de mal baixar. Malgrat l'exposició de la marxa - on no val a badar - es baixa millor arran de cingle on trobem fites i senyals penjats als arbres.

2 h 09 min Trobem un tram de corda amb nusos d'uns 4 metres que baixa força pendent i exposat. Alguns companys van evitar la baixada passant per la dreta. Coordenades UTM: 31T  x=306855  y=4653537 Més avall trobem un altre tros de corda però per un altre indret menys exigent, fa de passamà.

2 h 27 min Pas dels Bous. Coordenades UTM: 31T  x=306824  y=4653642 molt evident. A l'esquerra hi ha un sender empedrat que davalla...desconeixem el seu estat exacte (pendent d'exploració). Anem a la dreta per un sender prou evident el primer moment.

2 h 46 min Barrancada. A partir d'aquí el sender és menys evident, cal anar amb cura seguint les fites.

3 h Cabana de la Mata de la Viduà en runes. El camí acaba desapareixen. Cal seguir amb cura les fites escadusseres.

3 h 18 min Petjades de dinosaures en un mur. Es tracta de "negatius" de les petjades en colmatar-se de terres més dures que les que formaven el moll. Se n'observen uns 5 restes fossilitzats. Coordenades UTM: 31T  x=308042  y=4653365

Tirem amunt cap a l'esquerra seguint les poques fites.

3 h 25 min Cabana penjada en un arbre. Coordenades UTM: 31T  x=308126  y=4653236. Anem entre camps actualment abandonats.

3 h 32 min Casa Sauri. Habitada puntualment. Per respecte dels seus estadants podeu passar per un corriol que s'ha fitat per la part de dalt. En la direcció contraria hi ha un cartell que ens informa que estem en una finca privada però en la direcció que portem no hi ha cap cartell. A partir de la casa hi ha una pista d'accés, reservada a vehicles tot terrenys, que ara seguim.

3 h 52 min Deixem la pista i agafem un trencall a la dreta per un camp.

3 h 57 min Agafem un sender, poc evident, i costerut que surt a l'esquerra. Hi ha alguna fita.

4 h 02 min Primeres cases del llogarret de Millà. Anem per carrers amb cases enrunats.

4 h 07 min Arribem a la plaça de davant de l'església de Millà on hem començat a caminar.

1. Hola, avui hem intentat fer la ruta del revés i no n'hem sortit, ja que ens hem trobat un pas que consideravem perillós i hem tornat enrere. Tal com veig en el teu track de la ruta, entre els punts de fotos 12 a 18, que seria després de fer el puig de Millà, sembla que el sender vagi per damunt dels cingles. Nosaltres, en canvi, hem anar per devall tota l'estona fins a trobar el pas que ens ha fet recular, més o menys a l'alçada del punt o senyal de foto 14. M'ho podries aclarir?

1. Primer de tot, perdó, no havia vist el comentari. La veritat és que hi ha un punt on hi ha una corda per pujar... no et sabria dir exactament el lloc on es troba situada. A l'explicació poso les coordenades.