PASSAREL·LES DEL RIU GAIA: ENTRE EL PONT D'ARGENTERA I QUEROL

Recorregut turístic per una passarel·les i ponts que permeten recórrer la llera del riu Gaià entre els pobles del Pont d'Argentera i Querol. Trams espectaculars. Encara que la part atractiva és fins al Mas Esplugues, poder es podria tornar en el bon temps per l'aigua fins al Pont fent una circular ben interessant.

Cal tenir present que a Querol no hi ha cobertura telefònica. Nosaltres vam dinar al restaurant Sant Jordi (molt recomanable, dinar cassola i tracte molt correcte). A la tornada vam trobar un veí del poble que ens va dur fins a l'inici de la sortida. Es podria combinar amb dos cotxes.

VALORACIÓ: Recorregut turístic molt interessant, especialment el tram fins al Mas Eslpugues.

DIFICULTAT: Baixa. Les passarel·les estan protegides però no recomenable per a persones amb vertigen. Hi ha cruïlles que no estan indicades perquè l'itinerari està pensat per fer en sentit invers.

TEMPS: 2 hores 45 minuts.

LONGITUD: 9 km

De fet vam aparcar a l'altre extrem del Pont d'Armentera, una mica ens vam desorientar inicialment, i vam aparcar a la sortida del Pont en direcció a Santes Creus i vam haver de caminar una mica més però també ens va permetre descobrir el poble molt interessant. Al carrer Raval Nou trobem un cartell informatiu però ens desorienta encara més i decidim anar en direcció contrari fins una font on agafem el carrer del Raval Vell que ens duu cap al riu.

14 min Fem cap al passeig del riu on en trobem amb el Gaià i un espectacular camí que contorneja entre el riu i el poble. Tram recomanable.

23 min Passem per sota del pont de la carretera a Querol. Aquí es podria haver començat la ruta. Passem per sota del pont i accedir a la carretera.  A la dreta tenim el nostre camí que seguim. aprofita canals que agafaven l'aigua del riu per alimentar molins. Primera passarel·la. Segurament la més exigent ja que la roca ens tira enfora i les fustes estan bastides a l'exterior. Hi ha un passamà que ens dona suport. Coordenades UTM: 31T  x=363471  y=4582831

Seguim el camí. Hi ha alguna cruïlla que ens fa dubtar. Veig que el marcatge de la ruta està prevista de forma inversa. Cal posar una mica d'atenció.

46 min Rasa del Pendot que passem per un pont que forma el canal. Passem per la vora d'unes ruines que podrien ser d'un molí. Seguim per la llera del riu.

53 min Nou pas estret protegit per un passamà. És menys espectacular que el primer.

57 min Passarel·la per travessar a l'altra riba del Gaià. Passarel·la sense barana, aspecte que li dona un xic de vertigen. Coordenades UTM: 31T  x=363636  y=4584125

1 h 08 min Nou tram estret però ara ja ens hem acostumat a aquests passos sobre el riu. Coordenades UTM: 31T  x=363450  y=4584275. Trobem un indret dubtós. Nosaltres anem per la vora del riu encara que el camí marxa recte allunyant-se un xic de l'aigua.

1 h 15 min Variant. Sembla ser que el camí inicial passava per davant del mas Esplugues que albirem damunt d'una roca espectacular però el nou camí passa pel vessant oposat entre camps. Creuem el Gaià, ara sec. Travessem un camp plantat. Lleugera pujada.

1 h 23 min Fem cap al corral de l'Espluga que estava bastit en una balma que podria ser que donés nom a la casa. Tornem al camp. Poc després trobem un trencall que s'enfila per l'esquerra amunt per un bosc de pins. Tram menys atractiu.

2 h 06 min Palanca sobre el riu que travessem. El pont es mou una mica. Si us fa cosa, i baixa poca aigua, es pot creuar a gual. El pas està protegit per dues baranes que ajuden bastant a mantenir l'equilibri. Coordenades UTM: 31T  x=364828  y=4586327. Sortim a la pista que seguim a l'esquerra. La pista fa un revolt i el sender agafa una drecera. Ara cal estar alerta ja que el camí segueix amunt i no va per la pista. Anem per un camí ascendent. Nosaltres puntualment ens vam confondre però vam saber refer el camí passant per un camp.

2 h 11 min Esplanada on hi ha la masia de Boixanc que sembla que està essent rehabilitada.

2 h 23 min Passem per la casa de Bene abandonada. Passem per la dreta de la casa i trobem una pista que seguim per l'esquerra.

2 h 39 min Sortim a la carretera a Querol.

2 h 45 min Entrem al poble de Querol.