CABO DE GATA: Ascensió al Cerro de los Frailes.

El Cerro de los Frailes (o el Fraile, com també l'he trobat) és un modest turó que té la particularitat de ser el punt més enlairat del Cabo de Gata i crec que bé val fer-hi una excursió. La visió des de dalt és impressionant sobre la costa del Cabo de Gata i m'ajuda a entendre l'orografia. Cal tenir present que estem ascendint per un antic volcà. El camí més habitual és des de Los Escullos però jo vaig preferir pujar-hi des del Collado de la Cruz que es troba en la carretera que uneix San José i el Pozo de los Frailes. Vaig complementar l'excursió amb l'ascensió del cim secundari del Cerro de Marchal. Hi ha trams de camí no gaire evident i cal anar seguint les nombroses fites que ens indiquen el sender.

VALORACIÓ: Pujar al cerro del Fraile o de los Frailes està compensat per la panoràmica excepcional sobre el contorn.

DIFICULTAT: Mitja, només cal esmentar el desnivell i que es camí no sempre és evident i cal resseguir unes fites.

TEMPS: 2 hores 50 minuts.

LONGITUD: 7 km

Ens situem en el km 21,3 de la carretera que uneix el Pozo de los Frailes i San José, en l'anomenat Collado de la Cruz. Aquí hi ha una pista de terra que va cap unes cases. Si voleu podeu avançar amb el cotxe però nosaltres vam aparquí aquí.

9 min Cases de la Palma que travessem. Algunes semblen encara habitades amb plaques solars i animals. Continuem la pista.

24 min Arribem a una barrancada que ha malmès una mica la pista. Més amunt guanya desnivell i va traçant algun revolt. Excepcional panoràmica sobre el poble de San José.

34 min Fem cap a una antiga pedrera. Ara s'inicia un sender costerut i poc evident que puja per una costeruda canal.

42 min Petita balma d'uns dos metres de fondària feta per una colada de lava volcànica.
45 min Assoleixo una collada. Uns metres abans hi ha una nova balma de poca profunditat. En lloc de sortir a la carena el camí tomba a l'esquerra ja que pujarà per un contrafort que hi ha a l'esquerra.

56 min Assoleixo un llom carener. Per l'esquerra arriba el corriol procedent de Los Escullos. Atac final.

1 h 14 min Arribo al cim del Cerro de los Frailes (o del Fraile) de 494 m. amb una panoràmica excepcional sobre la costa del Cap de Gata. Ascensió ideal per situar algunes de les caminades dels dies posterior.

Retorno pel mateix camí.

1 h 38 min Collada. Abandono el camí d'anada i m'enfilo sense camí definit per la carena. Hi ha una petita elevació que contornejo pel vessant del mar. És un pas estret on cal anar amb cura, i sobre tot, recordar el pas per la tornada. Un cop a l'altre costat de l'elevació desapareix la dificultat i trobem un corriol.

1 h 50 min Cerro de Marchal (357 m.). Refaig el camí fins al coll i la carretera.

2 h 50 Aparcament.

Per tornar a la pàgina d'inici d'aquest blog dedicada al Cabo de Gata