CIRCULAR PER LA MESA ROLDAN - PLATJA DE LOS MUERTOS

La Mesa Roldán és una curiositat geològica en aquesta meravella volcànica del Cabo de Gata. És un altiplà sobre la costa amb una bona panoràmica. A la tornada passem per la platja de los Muertos amb dues columnes volcàniques, i com no, un niu de metralladores. En bona part del nostre recorregut anem seguint un sender local amb marques blanques i verdes.

VALORACIÓ: Excursió interessant encara que en els extrems hi ha els aspectes més rellevants: La pujada a la Mesa Roldan i a la platja de los Muertos. L'enllaç esdevé un xic avorrit baixant per una rambla. No tot ha de ser sempre magnífic.

DIFICULTAT: Mitja. La pujada cap al mirador de la Platja de los Muertos és una mica perdedor i amb alguna petita grimpada.

TEMPS: 3 hores 14 minuts

LONGITUD: 10,7 km

En el km 9,9 de la carretera Al-5106 entre Agua Amarga i Carboneras, hi ha un aparcament amb una barraca d'informació. Ara tancada. Anem a buscar una pista asfaltada ascendent.

8 min Trencall a la dreta per on puja també un camí asfaltat que voreja la Mesa Roldan. Anem per l'esquerra. Hi ha trams de pujada ben ferm. Darrera hi ha Carboneras amb un immens polígon industrial on sobresurt una xemeneia d'una cementera. Sense comentaris.

23 min Arribem a una mena de portell. El camí aprofita un antic camí de terra que ens estalvia un xic d'asfalt.

28 min Fem cap a la plana que forma la Mesa Roldan. Observo que ha hagut una gran cantera que ha tret pedra. A l'esquerra hi ha un far però no s'hi pot accedir.

35 min Arribem a un castell que corona aquesta esplanada summital. La funció de la fortificació era la defensa de la costa en front de la pirateria bereber. Des d'aquí dalt volia bombardejar els vaixells pirates però sembla que l'angle de tir no estava ben resolt i es va tenir que abandonar aquesta construcció defensiva. Per l'extrem del castell davalla un camí asfaltat que seguim. Al costat hi ha una torre de guaita. Anem baixant, contornejant la muntanya.

47 min Trencall a l'esquerra (cartell) que davalla decididament. La pista enllaçaria amb el camí d'anada.

57 min Fem cap a una pista que seguim a la dreta. Hi ha senders pintats que marxen per l'esquerra.

1 h 01 min Fem cap a la carretera a Agua Amarga. Agafem un sender que va paral·lel. Alerta que aviat deixa el camí i travessa la carretera i passa per darrera d'un dipòsit. El nostre cami acaba esdevenint una pista de terra.

1 h 11 min A la dreta hi ha una pista. El sender continua recte però he observat que si agafo el camí de la dreta puc escurçar bona part de la sortida. Així que conscientment vaig a la dreta.

1 h 15 min Enllaço de nou amb el Sender Local. ara seguiré una rambla o torrentera que anirà vers el mar.

1 h 53 min Surto a la carretera a Carboneras. El track que porto puja per la carretera amunt. La carretera és força transitada i estreta. Perill pujar per l'asfalt.  Finalment m'adono que per l'altre costat de la carretera surt un corriol amb força marques blanques i blaves i fites que va pujant. No es gaire evident però es pot anar seguint. En algun moment he de posar les mans a les pedres per progressar.

2 h 13 min Fi de la pujada. Ara estem en una gran planúria. El camí està marcat per fites que de vegades la vegetació no es deixa veure amb claredat. Cal anar amb cura.

2 h 32 min Ens incorporem al camí que ve de l'aparcament al mirador de la playa de los Muertos, on arriben autocars de jubilats. Anem a l'esquerra, cercant un corriol que baixa.

2 h 46 min Arribem a la playa de los Muertos. Camino per la platja. Trobo el baixador principal a la platja. A l'esquerra trobo un niu de metralladores que respon al model que he trobat en altres topants del Cabo de Gata. Tres espitlleres i una porta lateral amb bon estat de conservació. Coordenades UTM: 30S  x=598016  y=4090165. Vaig cap a les dues columnes volcàniques que hi ha a l'extrem de la platja.

2 h 52 min Volto les dues columnes espectaculars. Veig al fons una petita balma a l'extrem de la platja. M'hi arrobo. Retorno cap al niu de metralladores, hi ha un corriol que m'evita anar pel sorral.

2 h 58 min Passo per davant del niu i agafo el sender principal.

3 h 14 min Arribo a l'aparcament on he començat el recorregut.

Per tornar a la pàgina d'inici d'aquest blog dedicada al Cabo de Gata