WOOOW PRIMERA MUNDIAL DE LES CADENES DEL BARRANC DE GRILLONS COMPLERT

Avui, després de dies de pujar i baixar, fem la inauguració del barranc de Grillons. Hem fet una sortida col·lectiva del Centre Excursionista de Lleida i ha estat un èxit rotund. Gràcies a tots/es les que heu vingut a l'excursió. Reconec que estava nerviós perquè no sabia si el treball del col·lectiu  Jabalís excursionistes seria reconegut. Hem estat 31 excursionistes valents que s'han posat en un itinerari que vaig qualificar com de dificultat ALTA.

El barranc de Grillons es troba a l'esquerra de l'ermita de Pedra de la vall d'Àger (Montsec d'Ares). Per pujar-hi amb "comoditat" s'han posat cadenes i alguns esglaons per superar les dificultats.

Foto de grup al peu de l'agulla del Penis

Altres sortides relacionades amb el barranc de Grillons en el blog

- Pujada pel grau del Llop de Grillons i descens per l'ermita de Pedra. (Primer intent que vam refusar perquè el terra estava moll, abril de 2021)

- Pujada pel barranc de Grillons (menys el darrer tram encara no estava instal·lat) i descens pel grau del Llop de Grillons.

VALORACIÓ: Proposta superba que permet ascendir pel barranc de Grillons i retornar pel camí de la font de Gabrielo a l'ermita de Pedra.

DIFICULTAT: ALTA. Cal grimpar per uns trams amb cadenes i alguns esgraons.

TEMPS: 2 hores 27 minuts

LONGITUD: 5,8 km

DESNIVELL: 520 m.

Àger agafem la carretera asfaltada que puja al coll d'Ares. Passat cal Massierol agafem un trencall a la dreta que ens deixa a la font de Pedra i després de dos revolts tenim l'aparcament dels Grillons. Pista en prou bon estat. Coordenades UTM: 31T  x=314271  y=4655218

Agafem un sender que ens endinsa a les parets. Trobem una corda que ens facilita un primer pas. Entrem cap a la zona d'escalada i anem a intentar el barranc de Grillons.

8 min Surt un corriol a l'esquerra. Una fita ens indica el trencall. Per aquí va el corriol del Grau del Llop de Grillons. Nosaltres seguim cap al barranc i la zona d'escalada.

12 min Ens trobem davant de la paret de Grillons cosida de vies d'escalada esportiva. Anem a la dreta a buscar el barranc que davalla de la font de Gabrieló

15 min Trobem el primer tram de cadena d'uns 5 metres que puja per una rampa. Coordenades UTM: 31T  x=314310  y=4655538. Ascendim uns 25 metres amunt entre bosc selvàtic. Trobem un nou tram de cadenes que ens permet fer un flanqueig a la dreta que

ens situem en una canal. Per ascendir-hi hi ha dos graons i una cadena. Una alçada d'uns 4 metres. Anem a l'esquerra i ens trobem el tram més espectacular del barranc amb un tram vertical amb tres graons i una cadena d'una llargària d'uns 6 metres. Pugem per una canal ben dreta. Dalt seguim una corda que fa una ziga-zaga.

Davallem uns metres i trobem un nou  tram amb cadena que puja per una rampa d'uns 4 metres. Anem pel fons del barranc. Anem trobant de tant en tant algun ressalt que ens obliga a emprar les mans.

37 min Trobem un mur que ens impedeix la progressió. L'agafem per l'esquerra i pugem fins una feixa on hi ha 4 metres de cadena que ens permet progressar-hi. Després ens trobem dos metres més que ens permeten arribar fins un mur on hi ha tres grapes per on ascendim un tram vertical i espectacular. Una corda amb nusos i un cadena també ens ajuden a pujar-hi. Coordenades UTM: 31T  x=314313  y=4655732

Si es vol evitar aquesta superba grimpada es pot anar per la dreta contornejant la cinglera. Continuem pel fons del barranc entre vegetació esponerosa.

41 min Arribem al darrer ressalt del barranc. Són uns 15 metres amb força sostres. Anem a la dreta vorejant la cinglera. En arribar a un indret on la vegetació és molt tupida anem a la dreta planejant.

44 min Arribem a l'agulla del Penis, amb una curiosa forma geològica. Continuem amunt, ara sense sender evident amb una tendència a l'esquerra.

50 min Pas de l'Enveja amb referència a l'agulla del Penis. Cal grimpar una canal dreta fent anar les mans. Trobem una cadena que ens facilita la progressió. Coordenades d'UTM: 31T  x=314397  y=4655758 Davallem una mica per l'esquerra i tornem al fons del barranc. Anem pujant pel barranc que ara es ocupat per antics camps ara erms. També trobem amb algun tram rocós.

56 min Nou ressalt que superem per l'esquerra.

1 h Enllacem amb el camí que puja de l'ermita de Pedra. Anem a l'esquerra seguint el camí. Pals indicatius. Aviat sortim a un camí carreter que creuem i pugem un sender.

1h 07 min Cabana de Gabrielo, ben arranjada. A la dreta hi ha la font i una bassa.

1 h 12 min Bassa. Retornem a la cabana i al camí de pujada.

1 h 23 min Deixem el barranc de Grillons a la dreta i continuem l'evident camí a l'ermita de Pedra. El camí davalla fent ziga-zagues. Hi ha algun tram encara empedrat que denota la importància del sender històricament.

1 h 55 min Fem cap a la pista a l'ermita de Pedra. Anem a la dreta.

2 h 07 min Santuari de Pedra, de grans dimensions amb diferents nivells arramblats a la paret sota l'agulla de Pedra.. En el darrer nivell hi ha un plafó informatiu, un parell de taules amb bancs i l'entrada principal Dins hi ha l'ermita original de factura romànica. Val la pena aconseguir les claus i poder visitar l'ermita. retornem per la pista d'anada.

2 h 19 min Deixem la pista i agafem un sender que surt a mà dreta. Cartell.

2 h 21 min Sortim de nou a la pista. Anem a la dreta.

2 h 27 min Aparcament de Grillons on hem començat l'excursió.

1. Una bonica descoberta d'aquest barranc , equipat amb cadenes i grapes que el fan divertit i diferent ,