RACONS DESCONEGUTS DE SUNYER

Txaboles on es van sobornar els soldats republicana Durant el Front del Segre

Tinc una especial devoció per descobrir racons desconeguts pel gran públic però que trobo singularment interessants. Diferents. És una passió que em costa d'explicar. Estic treballant la Caminada popular per Sunyer amb la Laura Bea i m'ha parlat d'altres indrets del poble. Això és com posar un caramel a la boca d'un famolenc. Avui a la tarda teníem un moment i els hem visitat, encara que hem anat en cotxe.

Pedró dels 4 termes: Hi ha un punt on s'ajunten els 4 termes dels pobles d'Alfés, Alcanó, Sarroca i Sunyer. Es va posar un pedra per indicar aquest paratge, podria ser que abans hagués tingut una creu que la rematés, És un emplaçament curiós que si més no ens recorda aquella imatge dels 4 alcaldes parlant cadascú dins del seu poble. En 4 de les cares hi ha els noms del cada poble encarades cap al seu terme municipal. No m'he fixat massa amb l'alçada però diria que fa per allà al metre vuitanta. Coordenades UTM:31T  x=299245  y=4595897

Cabana de Voga

Cabana de Voga: Es tracta d'una curiosa cabana que va estar excavar al Terra recordar construccions que s'estenen per tota la mediterrània (em venen al cap imatges de Tunísia i de la Capadòcia). Té una profunditzat d'uns quatre metres aprox. Al final hi ha el com de la menjadora dels animals. La Laura m'informa que en aquesta cabana es van sojornar famílies durant la Guerra Civil. Els habitants de Sunyer preferien estar en cabanes apartades del nucli per protegir-se dels bombardejos, especialment tenint present que a Sunyer es va establir el comandament de la 140 brigada mixta, però d'això ja us ho explicarem en un altre moment. Coordenades UTM: 31T  x=298312  y=4596730

Cabana de Voga des de l'interior

Des de l'interior d'una txabola

Les Txaboles de les Valls: En l'apartat anterior ja us hem parlat de l'ocupació militar de Sunyer durant la Guerra Civil. La tropa es va establir en una Serra separada del nucli hábitat. Aprofiten uns relleig de la roca on els soldats van excavar petites balmes on s'agrupaven petits grups de soldats. M'hi ha moltes coves espargides per arreu de la muntanya, però la majoria malmeses per l'erosió i el pas dels anys. En algunes he entrat i fàcilment puc veure prop d'un metre de sediments acumulats al Terra. D'altres s'han ensorrat. Sempre estan construïdes al vessant oposat al Front del Segre. Coordenades UTM:31T  x=298600  y=4598766

Acabo la jornada anant a cal Bea on puc parlar amb la Sra. Lourdes Bea que em dona molts detalls de la Guerra Civil. Espero poder explicar un día detalladament aquesta conversa.

Per obtenir el track de la sortida (es va fer amb cotxe):

Powered by Wikiloc




Comentaris