EXCURSIONISME CREATIU O PRACTIQUES DE JABALÍ: AMOROSES - COSCOLLO - FORAT DE LES ENCANTADES

Des de la Miranda de les Pintes

L'altre dia vaig visitar les Amoroses (veure aquí) i la veritat em vaig quedar enamorat. Una setmana i torno amb una altra proposta "creativa". Em refio d'un track que trobo a wikiloc. Pregunto si cal escalar per segur-lo i em diu que no cal, però no m'explica que cal anar amb cura en alguns trams... alguna cosa més que cura. Hi ha trams sense sender i cal baixar i pujar com podem, però la volta resulta molt interessant però reservat a jabalís entrenats en la boscúria i el descens de cingleres, però és un recorregut genial.

VALORACIÓ: Excursió d'exploració superba que ens permet endinsar-nos per la serra de les Amoroses.

DIFICULTAT: Alta, hi ha trams sense sender i alguna grimpada compromesa.

TEMPS: 5 hores 17 minuts.

LONGITUD: 10,8 km

Arribem amb el cotxe al poble de Llinars (carretera L-401 en el km 18,4 poc més amunt de Cambrils del Solsonès), agafem un camí asfaltat que travessa el poble i va cap al nord-oest. La pista fa un revolt molt marcat a l'esquerra. Aparquem en aquest indret.(2,3 km).
Seguim la pista de terra que tenim davant.

15 min Coll de Femia de Dalt (1372 m.). Panoràmica excepcional. Davant tenim ja les Amoroses. A l'esquerra tenim uns repetidors. Anem a la dreta per un camí carreter que davalla cap a una vall que tenim davant. Al costat hi ha una cabana per guardar els trumfos. Seguim la pista de terra.
29 min Fi de la pista que esdevé un sender.
37 min Cap de les Pintes (1285 m.), poc destacat. Continuem pita avall.
41 min El nostre camí queda tallat per un precipici. Estem a la Miranda de les Pintes (1270 m.) Hem de fer mitja volta després d'admirar la meravellosa panoràmica sobre les Amoroses. Reculem pel camí d'anada.

43 min Observem dues fites a la dreta que ens indiquen un corriol. Aviat perderem el sender i davallarem al recte, pita-avall, per una barrancada de bon baixar.
54 min Arribem al Clot de la Coma Deuda on trobem un sender que davalla per la barrancada. Anem a la dreta. De fet estem amatents perquè a l'altre costat del barranc hi ha el Forat de les Encantades que visitarem a la tornada. Anem contornejant una cinglera que hem seguit per dalt abans.
Balma de la Mora

1 h 10 min Balmes de la Mora amb una profunditat d'uns deu metres. Indret curiós de visitar. Pels fons s'escorre una mica d'aigua. Ideal per fer un bivac en la muntanya. Hi ha tres balmes.
1 h 17 min Arribem al coll que hi ha a l'esquerra de la Roca de la Torre. Sense sender marcat anem baixant per l'esquerra del barranc de les Guàrdies.
Baixant ens trobem tota mena de dificultats. Hem de saltar un ressalt d'uns tres metres. Hem de baixar per un barranc amb perill de quedar tallats... però baixem.
Arribant a les balmes de la Mora

2 h 07 min Arribem als Feixons de les Medes o Feixant de les Amoroses. L'altre dia ja vam passar per aquest camí ben fressat. Veníem del Torrent Mal. (per consultar-ho clica aquí)
2 h 22 min Cruïlla. Hi ha el camí que davalla cap al Congost, per on vam baixar l'altre dia. Nosaltres continuem planejant.

2 h 33 min Agafem un corriol que surt a la dreta. La veritat és que aviat perdem el corriol i a partir d'ara ens anirem buscant la vida. Aviat ens trobem una paret que ens barra el pas, després localitzem una altra canal on hi ha un forat a la roca... no anem malament, girem una mica mes a la dreta i l'estreny la paret i podem pujar amunt i amunt per una canal dreta i constant.
3 h 03 min Arribem a una mena coll entre les Amoroses - que no veiem des d'aquí avall - i l'agulla

Olivella (veure primera foto). Intuïm un camí que va planejant però preferim tirar amunt.
3 h 12 min Arribem al peu del Bèlit d'Oliana, una canal ens aproparia més a les Amoroses però ho deixem per una altra reencarnació. Anem flanquejant a la dreta per corriols esborradissos.
3 h 26 min Espluga de Coscolló o de Bordetes d'uns 5 metres de profunditat. Continuem amb la mateixa direcció que dúiem.

3 h 32 min Enllacem amb el camí que procedeix de la roca de la Torre. El seguím per l'esquerra. Travessem un faldar de pedres i ens enfilem amunt.
3 h 42 min Assolim el cim de la roca del Coscolló (1289 m.), el més enlairat del grup de les Amoroses.
Tornem pel camí de pujada.
Arribant al cim de la roca del Coscolló

3 h 52 min Deixem el carreranys que va a l'Espluga i seguim recte.
3 h 56 min Voregem per l'esquerra la Roca de la Torre, en algun lloc he trobat la roca del Mugró. Al peu hi ha l'Espluga del Mugró, però no la visito. Passem pel costat per l'indret per on hem baixat a buscar el Feixons de les Medes o Feixant de les Amoroses. Baixada compromesa, però després el que hem patit al baixar penso que es podria intentar fer anant per la dreta del barranc i no per l'esquerra com hem anat nosaltres (pendent). Continuem encarant-nos vers la Miranda de les Pintes que voregem per sota...encara que unes cadenes poder ajudarien a baixar millor.
4 h 07 min Passem per davant de les balmes de la Mora.
4 h 20 min Ens tornem a situar al clot de la Coma Deuda. En entrar-hi a la clotada l'abandonem i agafem

un carrerany desdibuixat que va per la dreta fins al fons del barranc i ens enfilem per l'altre vessant i contornegem la següent carena. En la part superior trobem alguna fita que ens confirma que no anem malament. Davallem uns 10 metres.
4 h 29 min Arribem a l'entrada del Forat de les Encantades amb una entrada estreta que després ens dona accés a una sala d'uns 10 metres de fondària amb formacions prou interessants amb un parell de columnes encara que algunes de les seves formes han estat malmeses. Visita interessant. Coordenades UTM: 31T  x=364965  y=4665505
Refem la baixada - ara pujada - i no baixem cap al Clot de la Coma Deuda sinó que pugem pel coster que
Interior del Forat de les Encantades (perdoneu la poca qualitat)

ascendeix pel carenar.
5 h Arribem al coll de Femia de Dalt, enllaçant amb el camí de baixada.
5 h 17 min Arribem al cotxe.