NO HI HA DOS SENSE TRES: BAIXADA DELS PINTES PER LA DRECERA DE LA NALA – INTENT AMOROSES – TOSSAL DE COSTOLLO

Torno un altre cop a les Amoroses. Una mica estic encatinat per les agulles de Mora ComtalLes Anoves i en poc temps he anat tres cops. Avui tenia tres objectius: Cercar una baixada directa del Miranda de les Pintes (que anomeno Drecera de la Nala, en honor del gos de la Nala), pujar a les Amoroses (no m’he vist en cor, perquè la informació que he trobat per internet no són correctes) i pujar escalant a la Miranda a la tornada. Vaig a detallar-vos les meves descobertes.

VALORACIÓ: Superba travessa que ens permet fer el baixador directe de la Nala i arribar-nos fins al peu de les Amoroses – i opcionalment escalar-les – i fer el tossal de Coscollò (100 cims). A la tornada visitar l'espluga de les Encantades.

DIFICULTAT: Mitja. El baixador amb cadenes i algun tram sense sender per arribar a les Amoroses.

TEMPS: 4 hores 43 minuts

LONGITUD: 9,6 km

Itinerari circular

Descripció de l’itinerari:

Arribem amb el cotxe al poble de Llinars (carretera L-401 en el km 18,4 poc més amunt de Cambrils del Solsonès), agafem un camí asfaltat que travessa el poble i va cap al nord-oest. La pista fa un revolt molt marcat a l'esquerra. Aparquem en aquest indret.(2,3 km).
Seguim la pista de terra que tenim davant.
15 min Coll de Femia de Dalt (1372 m.). Panoràmica excepcional. Davant tenim ja les Amoroses. A l'esquerra tenim uns repetidors. Anem a la dreta per un camí carreter que davalla cap a una vall que tenim davant. Al costat hi ha una cabana per guardar els trumfos. Seguim la pista de terra.
29 min Fi de la pista que esdevé un sender.

37 min Cap de les Pintes (1285 m.), poc destacat. Continuem pita avall.
41 min El nostre camí queda tallat per un precipici. Estem a la Miranda de les Pintes (1270 m.) Hem de fer mitja volta després d'admirar la meravellosa panoràmica sobre les Amoroses. Reculem pel camí d'anada.
Ens encarem cap al precipici. Visió impressionant sobre les agulles del sector de les Amoroses.
En arribar al cingle observem que podem baixar per l’esquerra – mirant a la roca de la Torre o del Mugró. Baixem amb facilitat. Possiblement si posarà una cadena per baixar amb més comoditat. Baixem per l’esperó per una mena de corriol prou evident. Arribem a un altre tram vertical on retrobem un nou tram de cadena que ens permet baixar amb seguretat.
Primer pas que hem desgrimpat

50 min Arribem a la part inferior del contrafort. Ens encarem cap a la roca de la Torre o del Mugró. Abans d’arribar al coll, vam intentar baixar als Feixons de les Medes o Feixants de les Amoroses però no hi ha camí definit i baixem com vam poder. Alternativa poc recomanable (per veure la proposta salvatge).

57 min Passem per darrera de la roca de la Torre o del Mugró que esdevé impressionant i poc accesible. Poc més enllà deixem el camí principal i agafem un carrerany que surt planejant.

Baixada directa de la Nala

1 h 03 min Espluga de les Bordetes o del Coscolló. Anem per sota del contrafort del Coscollò i la roca del Mig. Més atxaparrat hi ha la roca de la Granota.

1 h 18 mig Passem pel costat del Belit d’Oliana que esdevé altiu sobre nostre. Baixem uns metres per l’est i voregem la roca.

1 h 22 min Ens trobem davant de la roca de les Amoroses, la formació més característiques de la contrada. Ara ens cal grimpar uns 10 metres per roca poc exigent (II+), però amb algun còdol que vol viatjar sota els nostres peus i mans. En la part superior hi ha una feixa estreta (i espectacular) que ens deixa al costat d’una profunda fissura. El contornegem per darrera d’una savina i …

1 h 25 min Sortim al Pedestal de les Amoroses. Impressionants. Formen un tram extraplomat i de pedra mira’m i no em toquis. Per l’esquera puja la via de l’Estel (Ae - IV+) d’Antonio Garcia-Picasso. En algun lloc he llegit que havia 6 assegurances. Només veiem un parabolt, segurament per rapelar. Així que decidim no pujar-hi. Per la dreta puja un tram amb un parell de ponts de Claus i 4 parabolts que corresponen a la via del Petó Encantat de Joan Vidal. Ho deixem per una altra ocasió.

Retornem pel corriol de pujada.

1 h 48 min Espluga de les Bordetes o del Coscolló. Fem cap al camí principal i anem a l’esquerra. El camí s’enfila amunt. Passem un mur de còdols. Pujada ferma.

2 h 04 Min Assolim el tossal del Coscollò (12 m.), cim més enlairat del conjunt d’agulles de les Amoroses. Inclós en la llista dels 100 cims de la FEEC. Panoràmiques impressionants. Anem a posar el nas al contrafort del Coscollò. Retornem al Tossal. (2 h 10 min).

2 h 24 min Roca de la Torre (o del Mugró).

2 h 31 min Passem per sota de la Drecera de la Nala, per on hem baixat. Ara no hi pujarem. Anem per un camí prou evident que va per la dreta.

2 h 33 min Passem pel costat de l’Espluga de la Mora. Continuem el camí enllà.

2 h 46 min Ens situem en el Clot de la Coma Deuda. Deixem el corriol que puja per la clotada i agafem un corriol poc visible que travessa el barranc i remunta per l’altra vessant.

Fem cap a la carena que seguim amunt fins trobar un parell de fites a la dreta que ens indiquen la baixada al Forat de les Encantades que resta a uns 20 metres avall.

2 h 55 min Entrada al Forat de les Encantades. Entrada estreta que dona entrada a una sala amb formacions geològiques ben interessants. La sala és petita, d’uns 10 metres d’amplària.Coordenades UTM: 31T  x=364965  y=4665505

Després de visitar-la pugem a la carena i tirem amunt. Pugem per un contrafort amb un corriol ben fitat. Pujada ferma.

3 h 26 min Arribem al coll de Femia de Dalt on enllacem amb el camí de baixada.

4 h 43 min Collada on hem aparcat el cotxe.