CIRCULAR PER LES AMOROSES APROFITANT LES CADENES DE LA MIRANDA DE PINTES

En dos mesos he estat quatre cops i encara em queden projectes pendents. Segurament és un enamorament, un xic boig.   Em sento atret per un terreny desconegut i no gaire difós. Hi ha un fotimer d'agulles i només l'Indi  escalador i aperturista de la zona, coneix el nom de totes. Cerco un circuit diferent per portar una excursió del meu Centre però no trobo un bon enllaç entre les visites obligades i els diferents nivells que té la muntanya. Em queda encara més dies d'exploració. Al final penjaré totes les meves caminades per la zona perquè les pugueu adaptar a les vostres intencions.

Avui m'he emportat una sorpresa: a la Miranda de les Pintes he trobat que algú acaba de posar unes cadenes que van molt bé ja que permeten baixar fins la roca de la Torre o del Mugró directament. Després baixo per la canal de la Rasa del Congost, sense camí, fins els Feixons de les Medes, on passem per damunt de les Roques de Molló. Remuntem de nou sense sender - pel Coscoller del Bitllar, on tenim una visió diferent de les roques de les Amoreses per on pivotem durant tota la caminada, fins sortir a la carena principal on intentem pujar a les Amoroses - però avui no hem tingut sort - i anem per la carena principal de la serra fins assolir el tossal de Coscollcó, vèrtex més enlairat de la contrada, i darrerament posat dins de la llista dels 100 cims de la FEEC. Retornem a pujar per les carenes del Cap de les Pintes i retornem al coll de Femia. Penseu que fa dos mesos no coneixia ni un d'aquests topponim que he incorporat a la meva base de dades.

VALORACIÓ: Proposta ben interessant que ens permet visitar els indrets més rellevants de les Amoroses.

DIFICULTAT: Mitja, cal tenir present que hi ha dos trams que anem sense sender definit.

TEMPS: 4 hores 20 minuts

LONGITUD: 8,5 kilòmetres

ITINERARI CIRCULAR

Arribem amb el cotxe al poble de Llinars (carretera L-401 en el km 18,4 poc més amunt de Cambrils (del Solsonès), agafem un camí asfaltat que travessa el poble i va cap al nord-oest. La pista fa un revolt molt marcat a l'esquerra. Aparquem en aquest indret.(2,3 km). Estem al coll de Femia de Dalt.
Seguim la pista de terra que tenim davant.

29 min Fi de la pista que esdevé un sender.
37 min Cap de les Pintes (1285 m.), poc destacat. Continuem pita avall.
43 min Observem dues fites a la dreta que ens indiquen un corriol per on baixa un corriol que vam seguir en la segona incursió per la contrada. Veure descripció detallada aquí.
41 min La carena queda tallat per un precipici. Estem a la Miranda de les Pintes (1270 m.) Altres vegades  havíem de fer mitja volta després d'admirar la meravellosa panoràmica sobre les Amoroses. Però albirem unes fites vers ponent que seguim. Ens trobem una cadena de 5 metres (poder no caldria). Coordenades UTM: 31T  x=364434  y=4665437. Més avall hi ha un altre tram de cadenes d'uns 10 metres de llargada. Finalment baixem arran de la paret caminant.

50 min Collada propera a l'Espluga de la Mora. Ens enfilem cap a la Roca de la Torre o del Mugró. Abans de la Roca vam baixar en la segona incursió i no és recomanable descendir per aquesta proposta ja que hi ha un moment que la barrancada queda tallada i vam haver de desgrimpar un tram força exposat. Veure aquí.
1 h Passada la Roca de la Torre agafem un carrerany descendent que aprofita una tartera. Poc més avall cal estar amatent a la baixada que no és difícil però cal cercar el millor corriol.
Inici de la baixada des de la Roca de la Torre a la Rasa del Congost

1 h 10 min Pas estret que ens obra una nova baixada. Ara baixem entre coscolls. Anem en diagonal a l'esquerra (sud-est).
1 h 31 min Arribem al camí dels Feixons de les Medes que ja vam recorrer en aquestes propostes aquí (provenint de la carretera a Cambrils) i aquí (provenint d'una altra baixada per la rasa del Congost, però més extrema i que retorna arran de les Amoroses). Anem a la dreta.
1 h 35 min Abandonem el camí que davalla pel camí del Rasa del Congost (camí més rellevant, per on vam baixar en aquesta proposta aquí)  i anem a la dreta.
1 h 46 min Per la dreta vam sortir un dia per pujar a la canal de les Amoroses - alternativa salvatge- aquí. Avui seguim recte.
Baixant per la rasa del Congost
1 h 51 min Coms de la font de la Voltrera. Pujada ferma. Passem per damunt de les roques de Motlló
2 h 10 min Revolt del camí a la dreta. Cartell informatiu.
2 h 10 min Fem cap a una pista que seguim.
2 h 12 min A la dreta hi ha un descampat sense arbres per on ens enfilem amunt. Poc ens ha durat el plaer de la pista. Pugem sense una direcció decidida. Amunt, amunt i amunt cercant el millor pas. Sense sender.
2 h 28 min Sortim a una carena. Albirem davant nostre les Amoroses des d'una perspectives diferent. Continuem la pujada ferma, ara per la carena.
2 h 45 min Assolim una quota secundària (1270 m.) des d'on albirem les puntes més destacades de la carena de les Amoroses. Anem per la partió d'aigües.

2 h 52 min Arribem a una altra cota secundària que en els mapes de l'ICC apareix com a Amoroses (1291 metres, nomes 8 metres per sota del proper tossal del Coscolló que tenim davant). Nosaltres vam anar per l'esquerra. Error. Hem seguit un corriol perdedor que davallava cap a la vall d'Anoves quan ens adonem resseguim el camí d'anada fins sortir de nou a la carena i anem per la dreta (sud). Seguim per la carena, sense un corriol definit.
3 h 03 min Passem per un petit coll entre dues roques. A l'esquerra ens queden les Amoroses de l'ICC, però no hi pugem després de la marrada que hem fet. Continuem per la carena poblada d'arbres que fan de mal caminar.
Des del cim del Tossal de Coscolló

3 h 12 min Per l'esquerra puja el camí al Tossal de Coscolló. Decidim pujar al cim. Per aquí vam passar en aquestes opcions (aquí) i (aquí).
3 h 14 min Cim Tossal de Coscolló (1299 m.) amb una panoràmica excepcional. Es la tercera vegada que pujo en menys de dos mesos i encara en quedo extasiat. Retorno al camí i davallo a cercar el camí principal.
3 h 24 min Arribo al peu de la Roca de la Torre per on he passat a l'anada. Des d'aquí he agafat en començar l'excursió la Rasa del Congost (1h en aquesta descripció).
3 h 27 min Abandonem el sender planer que va a l'Espluga de la Mora i el que va al Forat de les Encantades i ens enfilem per les cadenes que hem descobert.

3 h 36 min Fem cap a la Miranda de les Pintes (1277 m.). Continuem per la carena.
3 h 38 min Deixem a la dreta el baixador perdedor cap al nivell inferior de la muntanya.
3 h 40 min Cap de les Pintes (1285 m.). Seguim per la carena de la serra d'Avellanet, per on hem vingut a l'anada.
4 h 20 min Arribem al coll de Femia de Dalt on hem aparcat.