LES ROQUES MÉS AMOROSES, o ENCANTADES, QUE ALGUNS EN DIEU LES MONTSERRATINES

Torno a les Amoroses. A l'octubre de 1995 vaig anar a les Encantades amb el meu Mestre excursionista. en Manel Cortés. La veritat és que no en recordo gaire cosa. Vam anar pel darrera, per la vall d'Anoves. Érem 47 excursionistes. En alguns llocs l'Andreu Cots va muntar una corda per la canal de pujada i una altra a la baixada. Avui ha estat una caminada més turística, amb camí ben fressat i molts cartells (poder massa). Llàstima que m'he quedat molt lluny de les Amoroses, aquelles dues roques que es donen un petó...i hauré de tornar un altre dia per pujar al Roc de Coscollo - i apropar-me més per dalt.
Dibuix fet al 1995

VALORACIÓ: Excursió superba per descobrir un paratge tan singular i bell com les Amoroses – Encantades – Montserratines.

DIFICULTAT: Baixa, sols alguna baixada pendent i el desnivell i la durada que podria donar-li la consideració global de Mitja.

TEMPS: 3 hores 42 minuts

LONGITUD: 11,9 km

ITINERARI CIRCULAR

40 anys després en lloc d'anar pel nord (vall d'Anoves) decideixo anar per la carretera a Cambrils.

És la carretera de Ribera Salada (Pont de Querol) a Cambrils si pugeu pel Segre o de Solsona a Cambrils si pugeu del vessant del Llobregat. Arribem a la Serra-seca on hi ha un monument recordant el pas del Tour de l'any 2009. Aparquem al costat.

Sortim per la carretera amunt.

8 min Abandonem la carretera per agafar un trencall a l'esquerra. Cartell indicatiu. Anem pel GR-1, tot pujant per una carena.

26 min Assolim el turó de Roc del Grau (1305 m.). Davallem fins una collada. Davant tenim les altives antenes de les Guàrdies a les que no arribarem.

31 min Trencall de camins. Abandonem el GR-1 que davalla vers Cambrils  i agafem un trencall a l'esquerra. Ens queda un avenc a l'esquerra. Aviat sortim a una carena amb una impressionant visió panoràmica sobre la vall de les Amoroses, sobre la Mora Comtal.  Ara les marques blanques i vermelles del Gr tenim alguns punts blaus. Anem planejant.

45 min Passem per un contrafort. Hi ha una fita a l'esquerra que ens orienta per agafar una drecera. Si no us animeu tireu enllà i agafeu una pista a l'esquerra. Recte anem al Pla de les Guàrdies i al coll de Femia.

48 min Ens incorporem a la pista que baixa del Pla de les Guàrdies.

52 min Arribem al mirador de les Amoroses amb una bella perspectiva sobre les roques. També he llegit en algun lloc mirador de les roques de Medes. Alerta, ara descendim per l'esquerra. Baixada amb trams ferms. Poc després anem contornejant una impressionant cinglera. Al fons les Amoroses dominant l'entorn. Passem per sobre de les Roques Blanques però no les podem albirar.

1 h 17 min Arribem al fons del Torrent Mal, al costat hi ha una petita font. Cartell indicatiu. Continuem per un bosc d'alzines.

En la cinglera podeu veure l'espluga del Duc

1h 27 min Mirador sobre el barranc del Torrent Mal. Davant tenim l'Espluga del Duc d'accés compromès, continuant contornejant les parets. Anem pels Feixants de les roques de Medes.

1 h 41 min Collada que se'ns obre sobre les Amoroses que atrau la nostra mirada constantment. Estem en una mena de coll. A l'esquerra hi ha el mirador de les roques de Medes que queden sota nostre. Alerta que el nom coincideix amb el que hem vist en el punt horari 52 min. No arribem al mirador perquè no el coneixíem..

1 h 50 min Creuem la barrancada del Congost. Trobem un parell de fites que semblen indicar un corriol perdedor que s'encara cap a la collada del Roc de la Torre (pendent d'exploració un altre dia) i el Roc del Coscollò que està sobre les roques de les Amoroses.

1 h 53 min Trobem unes fites que semblen tirar amunt però mirant posteriorment el mapa creiem que van a l'esquerra (oest) continuant el feixant (pendent d'exploració). Nosaltres tirem avall en un entorn salvatge envoltat de grans parets. Indret de gran bellesa. Baixada ferma.

En Joan Vidal em comenta que les Banyetes no surten a la foto, que la Roca Erecta esta
 a la dreta. Les agulles centrals són les Roques de Medes o Banyes. Gràcies per la informació.

2 h 08 min Mirador excepcional sobre les roques de Medes, ara vistes des avall. En algun mapa veig que posa les Banyetes i l'Erecta. En el mapa també em marca un sender que no sé localitzar gaire bé sobre el terreny que va a la zona de les agulles. Finalment arribem a un camí carreter.

2 h 17 min Arribem al fons del barranc del Congsot en la vall del riu Mora. Passem per darrera de l'un granja i ens encarem vers una altra que voregem.

2 h 27 min Pista que resseguim per l'esquerra. Anem per una pista ampla ascendent. Per aquí puja el GR-1, encara que no trobo marques.

2 h 51 min Masia de Sàlzer que voregem.

2 h 58 min Ermita de Santa Magdalena de Sàlzer, romànica. Val la pena aproximar-nos-hi. Continuem la pujada que es fa un xic avorrida.

3 h 10 min Deixem la pista i agafem un trencall a l'esquerra.

3 h 15 min Sortim de nou a la pista, ara asfaltada,  i anem a l'esquerra.

3 h 19 min Abandonem de nou la carretera i agafem l'antic camí a l'esquerra. Tram molt bell.

3 h 32 min El camí guanya alçada dibuixant ziga-zagues.

3 h 42 min Sortim a la carretera, al monument del Tour on hem començat el recorregut.