JUGANT AMB LA BOIRA A MONTDEVÍ

La boira és un element molt molest per anar d'excursi. Pero no hi ha com anar amb companys que es coneixen el terreny de pe a pa com el Pep Godoy i l'Antonio Trilla. No hem vist res però hem estat a l'ermita de Santa Llucia i el pas de la Savina que m'ha semblat molt interessant i desconegut. Ara si aneu un dia clar, tampoc us asseguro l'èxit... millor portar el track de la sortida i entendre com funciona un GPS.
Ha estat una sortida amb l'autocar del CEL. Esperàvem que ja trobaríem el sol a Alberola, però el goig ha durat poc, perquè mentre anàvem marxant per una extensa i ampla feixa al peu del tossal de Montdevi la boira ens ha estat fidel i no ens ha volgut deixar. No em pogut fruir dels cingles del Montdevi... un altre dia serà.
El pas de la Savina, el mill
or de l'excursió encara que passar-lo exigeix una dosi de valentia (tampoc gaire). Em recordava en petit el congost de Mont-rebei, si en petit però salvatge i autèntic ...

Dificultat:  Alta. Senders pocs evidents.
Desnivell:  + 530 metres - 730 metrs.
Distància:  11,8km.
Inici : Poble d'Alberola.
Final: Presa de Canyelles.
Temps total: 3 hores 40 minuts.

Des d'Alberola prenem la pista que davalla cap a Tragó, Monestir de Vallverd. Comença tirant amunt però aviat girar a l'esquerra cap a ponent i avall. Deixem a la dreta la pista que puja als Masos de Millar i després una a l'esquerra cap a l'ermita de Sant Salvador. El camí per on anem fou oberta l'any 1934 per la Generalitat per treure de l'aïllament dels pobles de la contrada que semblaven oblidats dels organismes oficials, encara que la pista es va fer a jova pels veïns del poble.
30 min. (2,8 km.) Deixem la pista i prenem un corriol a la dreta, tot seguint algunes fites. Anem guanyant alçada per un tram empedrat i marges de pedra que ens indiquem que aquests terrenys, actualment erms, havien estat antigament conreats.
Anem seguint el corriol perdedor tot passant per antics masos.
Anem trobant nombrosos trams de ferralla ja que aquí dels anys 1960 fins al 90 van estar fent practiques de tir d'artilleria el gloriós exercit espanyol.
53 min. Abandonem el sender per anar a l'esquerra. Aviat trobem un pou amb les parets de pedra. Després de uns minuts assalvatjats arribem a les restes de l'ermita romànica de Santa Llúcia.
L'ermita va ser diana de tir i durant anys va rebre els impactes dels obús. Encara es pot veure un clavat a la paret. La paret del sud no va aguantar la pressió de les bombes i fa uns anys va caure. entre el munt de carreus encara he trobat el cap d'un obús de grans dimensions. Sense comentaris.
Durant l'itinerari trobareu algun mur amb pintura blanca que servia per fer punteria.
Retornem al camí que va per l'ampla vira i anem tirant cap a ponent. En algun moment s'aixeca la boira i veiem els cingles corprenedors de tossal d'Ossos que és un altre nom amb el que es coneix també el Montdeví.
1 h 45 min. Arribem a un collet (820 m.), a la dreta hi ha les restes d'un gran màs i baixem per una torrentera. Anem pel vessant nord fins que a 1 h 52 min travessem el barranc (fites). Davallem cal a l'embassament.
2 h Girem a l'esquerra i passem un grau. Més avall s'incorpora al nostre camí el senderó que puja del poble de Tragó que en omplir l'embassament de Santa Anna fou negat per l'aigua.
2 h 10 min. Passem un portell entre roques. Dos minuts més tard ens trobem en una cruïlla. La majoria dels companys/es són assenyats i pugem cap a un collet i davallaran fins una esplanada on dinarem. Nosaltres anirem per l'esquerra a buscar el pas de la Savina. Si l'embassament està molt ple no es pot passar. Baixem fins tocar l'aigua i anem cap el congost que es presenta davant nostre.
2 h 34 min. Arribem al pas de la Savina sustentat entre dues bigues de ferro i uns taulons de fusta que són de poc fiar. Caminem pels ferros. Pas estret i molt interessant encara que poc mantingut. Ens endinsem en el congost.
3 h 10 min. Sortim al camí que duien els nostres companys i anem a l'esquerra. Dinem plegats amb un bri de sol. Anem paral·lels a la Noguera Ribagorça.
3 h 40 min. Sortim a una pista que seguim avall a cercar un pont que hi ha al peu de la impressionant resclosa de Canelles. Allí hi ha l'autocar i el Josep Sierra ens ha preparat uns torrons i moscatell per anar preparant el cos als terribles àpats de nadal. Teníem més fotos: El track pel pas de la Savina: El track pel coll (facilitat per Antonio Trilla):

1. El camí per el pas del llop es va inaugurar el 36, i crec que per aquell temps la Generalitat estava suspesa, o les seves funcions les feia la diputació

2. El projecte del camí de Tragó a Alberola per el pas del LLop, que havia de seguir cap a Tartareu, les Avellanes i Santa Linya es de l'any 1909, de l'epoca d'Alfons XIII, i pretenia comunicar Tragó amb la futura estació de tren del ferrocarril de la Noguera Pallaresa, (Gaceta de Madrid de 9 de gener de 1909, Ministerio de Fomento).

1. Primer de tot Manuel gràcies per la informació que aportes a l'excursió.