CARRERADA DEL MONTSEC: DEL PORT D'AGER A SANT ESTEVE DE LA SARGA

Després de tants anys trescant pel Montsec aquest diumenge he descobert el camí més important de la muntanya que roman en un secret ritual que només poden trencar els elegits. És l'antic camí que pujava d'Àger al Coll d'Ares. Hi ha un camí, el camí més autèntic, que pujava  d'Àger directe al coll d'Àres.
L'he trobat mig casualment quan avui intentava resseguir la cabanera que anava de la Plana de Lleida a Andorra i que m'ha estat ensenyant en Tonet i en Caseret d'Alfarràs. El primer va ser el darrer que la va seguir fa prop de 30 anys i ara pacientment ens ho ensenya.
Ja vam fer la carrerada d'Alfarràs al Port d'Àger.

Al Port d'Àger agafem el camí que baixa per la via romana a Àger. Aquest camí va ser recuperat pels companys/es del Centre Excursionista de Lleida l'any 1995 ja que en aquell moment les restes estàvem mig colgades pel terra i nosaltres ens vam entestar en recuperar-lo amb l'ajut del Lluís Garrofé de Tartareu. Uns anys més tard van fer la carretera nova i haguessin destruït els trams de dalt de la via romana però els nostres cartells els van posar sobre avís. Van reaccionar comunicant-nos que els traguéssim si no volíem pagar una multa d'un milió de pessetes d'aquells temps. Nosaltres els vam anar a traure però també els vam comunicar que ells eren sabedors de la via romana i el seu traçat amb la qual cosa es veien obligats a respectar-la. Baixem pel GR 3.
1 h. Pont de Sant Martí sobre el rierol de Riu Fred de Pui.
En lloc de seguir el GR 3 la cabanera gira a l'esquerra i no passa pel centre de la vila d'Àger. Passa per darrer del parc de Bombers.
1 h 07 min Travessem la carretera i agafem la carretera asfaltada que puja al Montsec. Passem per davant de la casa del Montsec (tancada) i el cementiri.
1 h 13 min. Abandonem l'asfalt i agafem una pista de terra que surt a mà esquerra.
1 h 40 min. Bifurcació. Anem a l'esquerra.
1 h 45 min. Sortim de nou a la carretera asfaltada. Ho hem fet bastant més damunt de cal Massierol. Poc més amunt hi ha el barranc del Rovinal per on antigament pujava la carrerada encara que ja en Tonet no hi va passar per aquí però ens plantegem algun dia veure aquesta opció.
1 h 53 min. Deixem l'asfalt i agafem una pista que entra a un camp. Després d'una valla de la carretera i una senyal de velocitat màxima 40. No entrem al camp sinó que anem girant a l'esquerra sense sender definit però es camina prou bé. Pugem per un coster per on passava l'antiga carrerada que tenia una ampla d'una vintena de metres.
2 h. Sortim a una pista. Continuem recte amunt. Anem per corriol més fressat sense un sender definit.
2 h 11 min. Superem un grau que gira a la dreta. Trobem alguna fita que ens marca el camí que ara ja esdevé ben definit que puja fent marrades. La carrerada anava al recte.
2 h 30 min. Passem per un portell que feia de comptador d'animals. Girem a la dreta. Espectacular visió sobre la vall d'Àger. Anem a la dreta.
El camí més amunt esdevé menys evident i anem seguint les cintes que algú ha deixat. El camí va fer marrades encara que la carrerada com hem dit abans pujava més decididament.
3 h Sortim a la carretera de la graonada mitjana que puja al col d'Ares que només creuem. Damunt nostre hi ha una pineda de repoblació.
Van tenir el detall de no plantar la cabanera. Anem per un antic camí carreter.
3 h 06 min. Abandonem el camí carreter i seguim unes fites que pugen per un coster entre pins.
3 h 20 min. Travessem una antiga pista. Anem a la dreta. Poc després agafem un trencall a l'esquerra.
3 h 25 min. Sortim a la carretera que travessem. Ens hem incorporat al GR 3. Un tronc que fa de "quitamiedos" impidiria actualment el pas dels ramats.
3 h 29 min. Sortim de nou a la carretera que seguim per l'esquerra. Arribem al coll d'Ares (1534 m.) . Estratègic pas que unia la vall d'Àger (al sud) amb els pobles de la Feixa del vessant nord. El topònim Ares indicaria un altar que haurien bastit els romans per invocar els seus déus en superar aquest altiu paratge. Abandonem la comarca de la Noguera i ens endinsem en el Pallars Jussà. Un cartell indicador ens indica per on passar el GR 3 que seguim. Abandonem a mà dreta la pista que puja al cap del Montsec. (1257 m.). El GR 3, pel camí ral, surt a l'esquerra només entrar però la carrerada remunta el coll i surt a l'extrem oposat per l'esquerra. No davalla inicialment sinó que puja per una carena rocosa amb alguna fita. Ara anirem seguint una llarga carena. Aviat ja atalaiem el poble de Sant Esteve de la Sarga al fons del barranc.
3 h 37 min. Travessem a la carretera. Per l'esquerra surt l'accés al telescopi del Montsec. Les marques no es veuen molt clares, cal anar amb cura els primers metres.
3 h 53 min. Travessem de nou la carretera. Anem per una zona de repoblació forestal i el sender va seguint el camí de servei que es va fer servir.
4 h 03 min. Sortim de nou a la carretera. A la dreta podem observar un com picat a la roca que recull d'aigua per unes canaleres. Anem per la carretera, a la dreta.
4 h 08 min. Coll de la Pua  o Tros del Capellà

Els primers metres de baixador són molts costeruts per una pedregar desproveït de vegetació alta.
Més avall la carena esdevé més plana amb privilegiades vistes.
5 h  Abandonem la carena per l'esquerra.
5 h 05 min. Travessem el barranc de Sant Esteve vorejant una casa que ocupa precisament la carrerada. Pugem per una pista vers el proper poble de Sant Esteve de la Sarga.
5 h 10 min. Passem a tocar per l'església de Sant Esteve i entrem al poble que travessem fins a la part superior on trobem la carretera que va de Guàrdia de Noguera a Pont de Muntanya.
Si voleu obtenir el track:

Va del Port d'Àger - Àger - Coll d'Ares - Sant Esteve de la Sarga - coll Castellnou del Montsec - Meüll - Vilamolat