AUTOCAR CENTRE: VALLFOSCA A LA NOGUERA (BARO) PEL COLL DE SANT QUIRI

Feia dies que no anava a les sortides de l'autocar del CEL però aquesta travessa des de la Vallfosca (Torre de Cabdella) a la vall de la Noguera Pallaresa (Baro) passant per la collada de Sant Quiri em va semblar molt interessant. La veritat és que les expectatives van resultar totalment reeixides. Es tracta d'un recorregut de mitja muntanya encara que amb una panoràmica excepcional sobre la capçalera del Pirineu de la Vallfosca.
Itinerari molt interessant que permet enllaçar la Vallfosca amb la Noguera Pallaresa.
Dificultat: Mitja doncs generalment anem per senders ben traçats.
Desnivell: +700 metres - 1200 metres.
Temps:4 hores 57 minuts

itinerari linial.
A l'entrada del poble de la Torre de Cabdella (1080 m.) trobem un rètol que ens indica el camí vell a Mont-ros. Tram molt agradable.
25 min. Barranc de les Espones.
31 min. Clariana. Observem la carretera a sota nostra. El sender gira de direcció. Tram poc concorregut on trobem un bon herbassar entre murs.
46 min. Entrada de Mont-ros (1198 m.). Anem per la carretera.
55 min. Arribem a Pobellà. Sota hem deixat l'ermita de Sant Marc que passa un xic oblidada. Trobem un cartell que ens indica la direcció a l'ermita de Sant Quiri.
Anem seguint una pista. Passem per diferents bordes.
1 h 40 min. La pista comença a traçar ziga-zagues. Dalt ja veiem alterosa l'ermita de Sant Quiri.
2 h Arribem a la collada de Sant Quiri (1713 m.) que constitueix la partió d'aigües entre la Vallfosca i la d'Ancs que verteix sobre la Noguera Pallaresa.
Seguim la pista de la dreta que puja a l'ermita de Sant Quiri.
2 h 04 min. Abandonem la pista i agafo un sender que constitueix una bona drecera.
2 h 15 min. Assolim el cim amb l'ermita de Sant Quiri (1834 m.). És el tercer cop que corono aquest espectacular mirador. Hi ha una taula d'orientació però prefereixo anar de memòria. Al sud els tres Montsecs, Sant Corneli, Roca de Pessonada, ermita de Santa Barbara (pendent), el coll de l'Olla, i la capçalera dels cims de la Vallfosca amb el Peguera presidint la contrada, la serra d'Altars.
Baixo per la drecera.
2 h 27 min. Tornem a estar a la collada. Agafo una pista que va per l'esquerra, mig planejant. No agafar la que baixa cap a Ancs.
3 h 07 min. Collada de Sant Jaume (1542 m.) on abandonem la pista. El sender en els primers metres no es gens evident. Baixa entre bosc. Com és un corriol que fan anar els ramats de corders observo que hi ha diferents senderons. Cal saber baixar escollir el corriol correcte.
3 h 40 min. Arribem al poble de Mencui (1270 m.). A cal Pubill ens deixen veure d'una mànega. Hi ha gent amable. Dinem repartits per les ombres del poble.
Seguim la pista de baixada.
3 h 44 min. Abandonem la pista i agafem un sender per l'esquerra. Cartell.
Hi ha moments que baixem una mica a l'ample doncs l'antic camí resta malmès.
3 h 57 min. Borda del Pubill on enllacem a la pista.
4 h 27 min. Arribem a la riera de Milleres. Al costat tenim el poble d'Escós però no hi arribem.
Agafem un camí que segueix la riera de Milleres. Primer anem per un senderò ample i anem travessant el riu per diferents palanques. Més avall atravessem un prat i sembla que al pagès no li agrada que passem i ens posa filats que hem de superar. El camí s'estreny en passar per la vora del riu.
4 h 57 min. Arribem a la carretera, a l'entrada de Baro (693 m.).