PER LES CARENES DEL MONTERO

L'altre dia vaig pujar al Monteró des de l'embassament de Sant Llorenç de Montgai i vaig passar pel pas de l'Orellut.
Avui torno a tenir la companyia del Vicenç Saiz que em porta per les carenes del Monteró. No hi ha cop anar amb un bon guia.
Aquesta proposta té l'avantatge d'anar pràcticament sempre per carenes i la visió panoràmica dels contorns és molt complerta. Penseu que el Monteró és segurament la primera elevació important venint de la Plana així que cap al sud la visió se'ns perd en la Depressió Central.
Valoració: Proposta força interessant que permet assolir el Monteró fruint de les panoràmiques que contemplem tot pujant per les carenes. Només té el problema que és una sortida molt curta.
Dificultat: Baixa.Bona part del recorregut per sender.

Desnivell:  270 metres..

Temps: 1 hores 50 min.
Seguim uns 50 metres la pista i deixem un trencall a l'esquerra.
5 min. Cruïlla de pistes. Anem recte. Anem planejant amb una certa tendència a pujar.
8 min. Nova cruïlla. Anem a l'esquerra. Caminem entre camps conreats d'oliveres i ametllers. Aquests primers metres són guixosos però aviat s'imposarà la roca calcària.
13 min. A la dreta deixo la cabana de volta de l'Agustinot. Durant el recorregut anirem trobant força cabanes que són uns dignes representants de l'arquitectura popular encara que actualment no estan prou reconegudes i, poc a poc, es van malmeten.
18 min. Nova cruïlla. Anem a la dreta vers un repetidor que tenim davant nostre. Retornarem pel costat de l'esquerra.
26 min. Collet (441 m.) abans del repetidor. Si teniu temps val la pena pujar al proper repetidor ja que ofereix una privilegiada visió vers la Plana lleidatana.
Agafem un corriol que surt a l'esquerra. Veiem parapets que corresponent a l'emplaçament de l'exèrcit republicà que es va instal·lar en aquest indret en l'anomenat Front del Segre (1938). Caminem per la carena nord-oest resseguin unes fites.
A mesura que anem guanyant alçada la visió sobre els rodals augmenta. En la plana observem els pobles de Camarasa, a tocar del riu Segre, Cubells encimbellat, La Sentiu, Bellmunt, Montgai, Freixans, Agramunt, Balaguer, Térmens. Al nord observem la cinglera del Mont-foig, el tossal de Sant Jordi i la serra Carbonera, el tossal de Sant Salvador.
45 min. Assolim una modesta cota (552 m.) on veiem més restes del conflicte de la Guerra Civil. Davant tenim una collada per on descendim. Les fites han desaparegut però la direcció és clara. Potser per la carena és més evident. Davant tenim una cabana que ens indica que aquests rodals antigament havien estat conreats.
52 min. Arribem al coll i pugem vers ponent. En un primer moment no hi ha sender encara que pugem sense gaire dificultat ja que cerquem els indrets més desproveïts de vegetació. Més amunt trobem el sender.
1 h 03 min. Assolim el cim del Monteró (574 m.) amb un vèrtex geodèsic i el jaciment arqueològic que correspon a una vil·la romana que podria estar assentada sobre una edificació ibèrica. Més a la dreta hi ha una altra excavació on també sembla que hi ha una casa menys evident.
Als pocs metres del cim, cap al nord-oest hi ha un corriol que baixa cap al pas de l'Orellut però nosaltres anem a l'esquerra per un corriol carener.
Pocs metres més enllà s'incorpora per l'esquerra el sender que puja per la part central de la muntanya. És l'opció més rapida per ascendir el Monteró però nosaltres hem triat els senders que pugen per les carenes. Des d'aquí dalt contemplem l'embassament de Sant Llorenç, el poble, el castell ...
1 h 15 min. Per l'esquerra baixa el sender que davalla a l'embassament de sant Llorenç. Anem a la dreta descendint per la carena sud-est de la muntanya.
1 h 24 min. Abandonem la carena per anar a l'esquerra per un corriol costerut.
1 h 27 min. Sortim a la vora d'una cabana. Travessem un planta d'oliveres. Aviat sortim a una pista que seguim per la dreta.
1 h 30 min. Al costat de la pista hi ha un pou de pedra. Sortim al costat de la cabana de volta del Mingo. Pel costat surt el camí central que puja directa al Monteró. Seguim per la pista.
1 h 35 min. Sortim a la cruïlla del punt del minut 18. Anem a la dreta recorrent el camí d'anada.
1 h 50 min. Arribem a la carretera.

Per obtenir el track de l'excursió: