PER LES ROQUES D'ESPASA DE CASTELLET I L'ESPLUGA

A l'esquerra roca Espasa d'Espluga, roca Espasa de Castellet i Roca Foradada pujant al coll de Castellet per la Terreta

Caminant per la Terreta hi ha unes formacions rocoses que captiven la mirada dels excursionistes agosarats. Són les roques Espasa de Castellet i d'Espluga. Un dia anat pel Pui de Lleràs (Pleta Verda) em vaig poder adonar que podia baixar al cap d'aquestes superbes agulles sense gaires problemes, així que vaig posar fil a l'agulla, o el que és el mateix, em vaig posar les botes. Calia buscar la forma d'accedir per dalt. Ho podia fer el coll de Castellet on puc arribar des de Castellet o des de Santa Engràcia. He triat aquesta darrera opció ja que m'exigia fer menys quilòmetres amb cotxe des de casa.                                                          Característiques:
Valoració: És una excursió espectacular, senzillament bella, imprescindible i molt recomanable. Té l'encant que no trobareu cap referència per internet.
Dificultat: Mitja.Té una bona dosi d'aventura encara que després resulta molt més fàcil del que inicialment aparentava.
Desnivell:  1040 metres..

Temps: 4 hores 57 min.
(Text tret del proper llibre Per la serra de Sant Gervàs i muntanyes veïnes)
Ens dirigim al Raval – una petita barriada de cases separades de la roca – on trobem una font. Pel costat surt el camí de la Serra o Carrerada de Santa Engràcia que puja pel carrer. Cartell informatiu.
En acabar-se les cases, el carrer esdevé un sender que en molts moments puja entre marges i que antigament havia estat empedrat.
7 min. Arribem a un contrafort. Hi ha algun carrerany que s’enfila amunt a cercar la pista que va per damunt, però el nostre sender va planejant. En algun indret no és gaire evident. Trobem marques de pintura groga.
10 min. Bifurcació de camins. Per l’esquerra surt un corriol que s’encara al collet del Serrat Roi mentre que nosaltres continuem pujant per la dreta.
A sota d’una extensa cinglera albirem el poble de Gurp i la carena que duu a les roques del Codó.
16 min. Sortim a la pista, que seguim a l’esquerra uns 50 metres. A la nostra esquena hem deixat la fondalada de la conca de Tremp, tancada per la serra del Montsec. Els dies de boira s’hi forma un impressionant mar de núvols. Aviat abandonem la pista i prenem un corriol a mà dreta.
21 min. Travessem la pista i seguim el sender.
29 min. Bifurcació de camins. Anem per la dreta. El nostre sender es troba entre dos petits murs de pedres per no girar-nos a l’esquerra. Espectacular visió sobre el poble de Gurp.
34 min. Assolim un marcat contrafort. El camí s’enfila amunt per ell. Hi ha alguna estaca metàl·lica que ens ajuda a orientar-nos. Poc després travessem un camí carreter i finalment sortim a la pista principal, que seguim per l’esquerra.
48 min. Arribem a una mena de collada, sobre l’Obac de la Fontfreda, que ens permet obtenir una primera visió dels Pirineus. Per la dreta surt una pista que duu a la roca de l’Espluga del Graller. Continuem per la pista principal, tot seguint la carena de la serra de Santa Engràcia.
54 min. Fita que ens indica un corriol que baixa cap al barranc de la Fontfreda.
58 min. Bifurcació de camins. Anem per l’esquerra deixant la pista principal; el camí carreter s’enfila per la carena del Serrat de Vilardell amb una bella visió sobre l’entorn.
1 h. 6 min. Creuem la pista principal de nou i continuem pel nostre itinerari carener. Anem trescant per antigues rases obertes en una repoblació forestal que es fer els anys 80. La veritat és que pocs pins van reeixir, i els que van sobreviure estat tots amb bosses de processionària, una plaga que debilita els pins fins a fer-los morir.
1 h. 27 min. Sortim a la pista principal, carenera, a sota del turó de Caramell; per aquí passa la carrerada més important de la zona, que unia les terres del Pla de Lleida amb els Pirineus. Anem a la dreta. Cartell informatiu. Enllacem amb els itineraris núm. 7 i núm. 8
1 h 35 min. La pista arriba damunt de la roca Lleuda (1588 m.).Sortim a una atalaia privilegiada sobre la fondalada de la Terreta tancada al nord per la llarga cinglera de Sant Gervàs. En un nivell superior albirem els Pirineus presidits per l’Aneto.
Pujo a la roca de la Lleuda doncs estic segur que aconseguiré una primera visió de les roques Espases. Així és.
Continuo per la pista.

1 h 42 min. Deixo la pista i vaig per un sender que va per l'esquerra i m'ofereix millor visió de l'entorn.
1 h 50 min. Arribo a una tanca. Uns 20 metres més amunt agafo un camí carreter que surt a l'esquerra. Va per una zona de repoblació forestal però la majoria de pins estan morts. Veig bosses de processonària per arreu. Vaig pel vessant oest de la muntanya.
1 h 57 min. Abandono el camí carreter i davallo per un contrafort de la muntanya que em durà a la roca Espasa de Castellet que veig sota. Serà la primera muntanya que assoliré baixant.
Vaig per l'esquerra trobo una filada resseguint un carrerany que es va obrir en la referida població vegetal. Es baixa prou bé.
Impressionant visió de la roca Foradada que resta separada de la paret i sembla inabastable.
2 h 16 min. M'encaro cap al cimal de la roca Espasa de Castellet. Sembla com aquelles palestres dels baixes pirates on havies de caminar espentejat per una espasa i abaix tenies els taurons esperant-te.
2 h 21 min. Sense dificultats significatives arribo a l'extrem de la roca Espasa de Castellet (1453 m.). La visió dels pobles que conformen la Terreta és excepcional, així com la cinglera de la serra de Sant Gervàs. És un racó idil·lic penjat damunt de les parets de Castellet.
Reprenc la tornada pel mateix camí, ara de pujada.
2 h 48 min. Surto al camí carreter que el segueixo a l'esquerra doncs vull anar també a la roca Espasa d'Espluga.
2 h 53 min. Arribo a la carena que procedeix de la roca i abandono el camí. Aquí el carrerany no està tan definit però també es baixa sense dificultat. La part final és més estreta però còmoda.
3 h 10 min. Cimadalt de la roca Espasa d'Espluga (1474 m.) que complementa la superba panoràmica de l'agulla de l'Espasa de Castellet.
Retorno amunt.
3 h 26 min.Surto al camí carreter i decideixo tirar amunt cap al Pui de Lleràs al recte. La pujada sembla molt ferma però es puja prou bé ja que bona part del recorregut anem seguint corriols que es van obrir en repoblar la muntanya. El tram superior és més exigent però es deixa fer.
3 h 38 min. Pui de Lleràs o Pleta Verda (1692 m.) per on passava la carrerada més important de les Terres de Lleida que enllaçava la Plana lleidatana i les muntanyes pirinenques. Hi ha una caseta. La panoràmica és excepcional.
Baixo per les rodades que van cap al sud.
3 h 48 min. Enllaço amb el camí que he seguit a la pujada.
4 h 57 min. Arribo a Santa Engràcia (986 m.).
En la carretera C-13 entre Tremp i la Pobla de Segur en el quilòmetre 89,5 prenem un trencall a l’esquerra muntanya amunt.

Després de 10 km. ascendents i amb revolts tancats arribem al poble de Santa Engràcia (1041 m.). Aparquem a l’entrada de la vila.