DOLMEN DEL COGULLÓ DE MEIA

L'altre dia vaig anar al Pas Nou i passat Vilanova de Meià vaig veure un rètol que pujava al Cogulló. Vaig recordar que no havia visitat mai el dolmen del Cogulló així que vaig decidir anar-hi un dia aquests vacances de Setmana Santa.
Característiques:
Valoració: Itinerari de baixa dificultat que ens permet descobrir un dels dolmens del Montsec.
Dificultat: Baixa
Desnivell: 350 m.
Distància: 4,3 km
Temps: 2 hores
Descripció de l'itinerari:
Prenem el sender amunt. Aviat s'ajunta el sender que puja de la font de l'Hedra.
22 min. El camí passa a tocar de la balma de Castejón i ens desviem uns trenta metres per anar a veure aquesta cabana que està instal·lada dins d'una balma. La veritat és que no em va impressionar gaire. Després de visitar-la tirem el camí amunt.
26 min. Bifurcació de camins. De fet els dos portem a la pleta de dalt. Vaig anar per la dreta però crec que és millor anar per l'esquerra.
29 min. Per l'esquerra surt un camí que fa cap a una pista. Anem a la dreta, planejant. Poc després veiem l'inici d'aquesta pleta que és allargassada i protegida per un mur prou considerable.
Entrem per l'extrem de ponent. Potser són 250 metres de balma, molt més interessant que l'anterior (per a mi).
Sortim pel vessant de llevant i trobem el sender que ara s'enfila prou dret. Espai espectacular.
45 min. Surto a la pista i vaig a la dreta i amunt. Un sender va adreçat la pista.
53 min. Fi de la pista. Hi ha un cartell un xic mal posat doncs indica que el dolmen està avall. No sóc el primer que el busco per allí doncs havia un corriol trepitjat. Error.
Cal pujar fins al cim del Cogulló per un carrerany no gaire clar però evident.
58 min. Tossal del Cogulló (1002 m.). Espectacular visió sobre el Montsec de Rúbies, la Roca Alta, Roca dels Arcs, Pas Nou ...
Ara us recomano anar cap a llevant seguint l'ampla carena. Vaig posar una fita per on es pot començar. Anem entre romani i blocs càrstics. Anem sense sender, millor posar una fita a la tornada per ajudar en la recerca a altres excursionistes.
1 h 06 min. Dolmen del Cogulló. Coordenades: 31T 337808 4651530. Alt. 977 m. Espero que tingueu sort.
Darrera del cim hi ha la cova del Màcia on hi ha pintures rupestres. Val la pena baixar-hi.
Accés:
En el km 1,5 de la carretera de Vilanova de Meià al Pas Nou (L-913) hi ha un cartell a mà dreta cap al Cogulló. Hi ha una bona raconada per aparcar-hi.
De fet havia intentat pujar de Vilanova de Meià pel camí que va a al font de l'Hedra però el riu Boix em tallava el camí així que he anat per la carretera.
DOLMENS DEL MONTSEC:

MONTSEC D'ESTALL:

Dolmen de Cunyols (Abans del mas de Quintillà - collada de Branyal).

Dolmen de Branyal

Dolmen de Salteres l o d'Estall Nord

Dolmen de Salteres Il o d'Estall Sud

BENAVARRI:

Dolmen de Mas d'Abat

Dolmen de Mas de Balon

Dolmen de Sant Salvador

MONTSEC D'ARES: No em localitzat cap dolmen.

MONTSEC DE RÚBIES (O MEIÀ):

Dolmen de Rúbies o de les Torretes

Dolmen del Reguer

Dolmen de la Lluella del Llop I

Dolmen de la Lluella del Llop II

Dolmen del Pla de la Gallina

Dolmen de Paus o de Pauls

Menhir de Paus o de Pauls

Dolmen de Sot de Joaquim

VALL DE MEIÀ:

Dolmen del Cogulló

Dolmen de la Costa Llobera o del Serrat de la Llosa

Dolmen cingleres de Cúber

Dolmen de Montado

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

DOCUMENT: NOVETAT SUPERBA SOBRE EL LLISTAT PRESONERS SEU VELLA

EL FRANQUISME A LLEIDA

ELS COMBATS A LA SERRA DEL MONTSANT(1): ERMITA DE LA FOIA:

CAMP DE TREBALLADORS DE TORRES DE SEGRE

DOCUMENT: POSANT LLUM SOBRE EL CAMP DE CONCENTRACIÓ DE MOLLERUSSA

EMBOSCATS DEL PLA DE BUSA: BALMA DEL TABAC I COVA DEL RESERVAT

EXCURSIONISME CREATIU: DE LA PRESA DE TERRADETS A LA ROCA REGINA (DESCENS PEL BARRANC DEL BOSC)

ENTRADA DE LES FORCES FRANQUISTES A CATALUNYA: CAP DE PONT DE SERÓS

DOCUMENT: LLISTAT DE PRESONERS DEL CAMP DE CONCENTRACIÓ DE LA SEU VELLA

SERRA DE BUSA: BALMA DEL XALET - ESCALES DE BUSA