PEL PAS EQUIPAT DE LLUELLES DEL LLOP (VALL DE MEIÀ)

L'altre dia em trobo amb l'amic Ramon Serra de Bellpuig que em comenta que uns amics seus acaben d'obrir un sender que puja de Santa Maria de Meià als dòlmens de la Lluella del Llop en una carena intermèdia del Montsec de Meià.  Això és una provocació. No puc evitar d'estar-me d'anar a explorar-ho. Quedem amb els companys i cap allí.

Es tracta de dos trams de corda d'uns 6 i 8 metres que pugen per un coster pendent. No són obligades, ni difícils, però si que ajuden a ascendir. El track que em passen, un cop arriben als dòlmens baixen per l'oest (esquerra), però com els companys no han anat a l'ermita del Puig decideixo anar-hi i baixar a Vilanova del Meià. Al poble ens trobem amb en Joan Maria i li preguntem si hi ha un camí que enllaci Vilanova amb Santa Maria... i premi... hi és i ens acompanya, Gràcies, Joan Maria.

VALORACIÓ: Excursió que ens permet descobrir els dòlmens de la Lluella del Llop i després anar al Santuari del Puig de Meià, dos meravelles de la vall de Meià.

DIFICULTAT: Baixa. Les cordes instal·lades no present cap dificultat rellevant.

LONGITUD: 11.7 km

TEMPS:  3 hores 35 minuts

ITINERARI CIRCULAR

(Vam començar a caminar a Santa Maria, però em sembla més lògic començar des de Vilanova de Meià)

Sortim de l'extrem occidental del poble de Vilanova de Meià cap a Santa Maria. En la cruïlla del carrer de Santa Maria de Meià i el carrer dels Calderers posem el comptador.

Església de Sant Salvador amb dos bombes posades com a campanes

Als 100 metres agafem un trencall a l'esquerra deixant la carretera. Estem en el camí de Sant Pere

4 min Deixem el camí de Sant Pere i agafem el trencall de la dreta. Estem en el camí de l'Obac. Anem seguint el camí més evident, ja que hi ha diferents trencalls. Visualment molt obvi.

26 min Agafem un trencall a la dreta, cap al poble de Santa Maria de Meià que albirem al fons. Es un camí carreter amb prou herba. Molt agradable.

35 min Sortim a la carretera. Anem a l'esquerra. Aviat entrem al poble de Santa Maria de Meià que travessem. En l'extrem dret hi ha el cementiri, on al fons trobarem una tomba als maquis que moriren en un enfrontament amb la Guàrdia Civil. Recomanem la visita si us interessa conéixer la memòria del territori.

44 min Abandonem el poble en un marcat revolt a la dreta. Aviat s'acaba l'asfalt i anem per un camí de terra.
50 min Agafem un trencall a la dreta que va a unes granges.
1 h 03 min Arribem a una pedrera i agafem un corriol que surt a l'esquerra que voreja per dalt la pedrera. Abandonem la pista.

1 h 08 min Sortim a la pista que hem adreçat. Seguim a l'esquerra.
1 h 13 min Una fita ens indica una nova drecera a mà esquerra.
1 h 17 min Sortim de nou a la pista. Anem a l'esquerra.
1 h 20 min En un revolt a l'esquerra agafem un corriol que surt a la dreta amb força fites.

1 h 28 min Arribem al tram de cordes que no són gaire exigents i es superen prou bé. Tenim la "mania" que hem de tirar amunt però ara el camí tendeix a anar a la dreta flanquejant la muntanya. Alerta a les fites, sempre.
1 h 49 min Anem a l'esquerra. Hi ha un corriol que tira a la dreta i que ens pot confondre. Cal estar atents al canvi.
2 h 02 min Travessem el barranc d'Escalissos, anem per uns antics camps que ens costa de seguir la direcció correcta. Hi ha algun tram on ens hem confós.
2 h 05 min Nou gir a l'esquerra on cal estar al cas.
2 h 10 min Arribem al primer Dolmen de la Lluella del Llop II. De petites dimensions on cal destacar dues lloses de suport. Coordenades UTM: 31T  x=334571  y=4652761. Anem cap a nord-oest seguint diferents corriols.

2 h 15 min Arribem al segon Dolmen de la Lluella del Llop I  De més grans dimensions on cal destacar una pedra que aguanta la llosa més gran. Aquest detall ens ajudarà a entendre el nom del dolmen. Lluella seria significaria trampa i recordaria aquelles trampes on un bastó aguanta una xarxa que quan l'animal - aquí seria un suposat llop - que en tocar-lo faria que li caigués la xarxa, aquí llosa... Coordenades UTM: 31T  x=334395  y=4652914
Aquí prenem la determinació de no continuar pel camins dels Petroners, cap a ponent, esquerra  sino anar a llevant, pel camí per on hem vingut.
2 h 20 min Passem pel costat del dolmen de la Lluella del Llop II, seguim la direcció que duiem. Es tracta d'un camí carreter.
2 h 41 min Ressalt que hem de desgrimpar. Una mica més avall travessem el corral del Pansot on hi ha el ramat i un mastí que el vigila. Ens borda però com passem sigil·losament no ens fa massa por.
2 h 45 min Arribem al coll de Meià que travessem. Hi ha una pista que va a l'esquerra que ens permetria pujar a l'ermita de Puig, però fent molta més volta. Agafem un corriol que tira muntanya amunt. En la parta alta passem per les restes de l'original poble de Meià.

2 h 52 min Arribem al Santuari del Puig de Meià que constitueix una balconada meravellosa oberta sobre la conca de Meià.  Hi ha una cabalosa font, un porxo - on he dormit força cops - i una rectoria/refugi que roman tancat. Podeu adonar-vos que una campana és una ojiva d'una bomba reutilitzada.

Altres sortides que passen per aquest indret:

Al Santuari del Puig de Meià des de Vilanova de Meià, pujant des de la carretera.

i Excursions meves pel Montsec en aquest blog.

Retornem pel camí que hem pujat.

3 h Enllacem amb el camí que baixa cap a Vilanova de Meià. Anem baixant per l'antic camí amb algun tram encara empedrat. Aquest camí el vam recuperar el Centre Excursionista de Lleida fa molts anys.

3 h 27 min Arribem al poble de Vilanvoa de Meià, Recomanem visitar l'església enlairada.

3 h 35 min Fem cap a la cruïlla on hem començat el recorregut.

El track que hem seguit a la pujada i hem abandonat al dolmen de la Lluella del Llop i va a ponent:

Entrades populars d'aquest blog

WOW 16a CAMINADA POPULAR DE TUIXENT: ELS EMBOSCATS

PELS CIMS OBLIDATS: TUC DE SABURO

EL MONTSEC OBLIDAT I DE CASA NOSTRA: MONTSEC D'ESTALL

L'IMPRESSIONANT CAMÍ D'ALINS A TOR

DOCUMENT: NOVETAT SUPERBA SOBRE EL LLISTAT PRESONERS SEU VELLA

PREPARACIÓ SORTIDA TRAVESSA PIRINENCA: HOSPITAL DE BENASC - COLL DELS ARANESOS - REFUGI D'ARTICA DE LIN - COLL DE TORO - HOSPITAL DE BENASC

PELS EMBOSCATS DE TUIXENT (preparant la Caminada Popular de la Festa Major)