TRAVESSA PEL RIU MONTSANT: ULLDEMOLINS - ÀREA DE MARGALEF

Aquesta excursió està feta pensant en una propera sortida que faré a l'octubre amb l'autocar del Centre. És una sortida molt interessant ja que permet descobrir el Monsant des d'avall. Les parets dels congosts són impressionantment belles i justifiques amb escreix la travessa. Tothom hem fet el tram fins al Fraguerau i molts els tram de Margalef, però el tram del mig ja és menys concorregut perquè cal disposar d'una bona combinació de vehicles o en autocar com serà el cas.
Valoració: Itinerari molt interessant per descobrir una visió diferent del Montsant.
Dificultat: Baixa. La única dificultat és la llargada de l'excursió.

Desnivell: + 525 m. - 700 m.
Temps: 5 hores 31 minuts.

Aparco el cotxe a l'entrada d'Ulldemolins i vaig seguint els cartells que m'encaren cap a la ruta de les Ermites. Vaig donar la volta al poble per la dreta.
7 min. Abandono la ronda i agafo una pista que davalla cap a la dreta. Cartell.
19 min. Deixo la pista que baixa cap al molí de l'Espasa des d'on també podria al coll del Prat però agafo un sender que surt a l'esquerra i que travessa el barranc del Teix. Camí molt agradable.
36 min. Arribo a la joliva ermita de Sant Antoni, habilitada com a refugi i com a bar. Taules, bancs i fogons.
Seguim les marques del Gr 65.5.
42 min. Bassa a mà esquerra. Del costat surt el grau de Sant Antoni i del Llop.
Anem fent dreceres a la pista, perfectament marcades amb blanc i vermell.
47 min. Coll de Prat. Per la dreta arriba el sender procedent del Molí de l'Espasa.
58 min. Arribem al mirador sobre les Cadolles Fondes on el riu Montsant erosiona la llera i forma unes curioses formes. Recordo la primera vegada que les vaig admirar i em van semblar superbes. Ara, amb els anys, no em semblen tan impressionants. Amb els anys ho relativitzem tot una mica.
1 h 05 min. A la dreta surt el camí al racó de la Pastera que més amunt veurem.
1 h 34 min. Passarel·la per pujar a l'ermita de Sant Bartomeu a mà dreta.
1 h 50 min. Ermita de Sant Bartomeu de Fraguerau. Un racó encisador. Cal anar a veure l'ermitatge original que resta a l'esquerra abalmat sota una gran roca. L'ermita és molt més moderna. Un altiu xiprés dona la benvinguda al caminant. El Gr 65.5 tira amunt. A la sortida de l'autocar explicaré la llegenda...
2 h 03 min. Tornem a estar a la passarel·la que travessa el riu del Montsant que ja porta una bona estona fer-nos companyia.
2 h 12 min. Per l'esquerra s'incorpora el sender que baixa dels Ventadors. Fins aquí havia arribat. D'ara en endavant és per mi inèdit.
2 h 53 min. Arribo a l'Aiguabarreig on al riu Montsant s'incorpora el barranc dels Peligs que baixa del Toll de l'Ou. Abans, però, hi ha un ressalt que cal baixar amb una mica de cura.
Anem per la vora del riu. Hi ha trams que són selvàtics.
3 h 04 min. El sender s'enfila per l'esquerra per un barranc que passa per la cova Falconera o del Doctor Papasseit de Sudanell que hi va passar moltes temporades i la va arranjar.
3 h 07 min. Cruïlla. El nostre sender davalla de nou cap al riu i el camí a la cova Falconera tira amunt.
3 h 18 min. Passem a tocar de la font del mas del Soleràs.
3 h 21 min. Arribem al mas de Soleràs que està bastit en una gran esplanada. Antigament fins aquí arribava una pista transitable en vehicle però la presa de Margalef actualment ho fa totalment impossible.
3 h 28 min. Una fita a la dreta del camí ens indica el baixador a la cova de la Columna que anem a visitar doncs resulta molt interessant. Hi ha dues columnes al mig. La part inferior ja està ensorrada en la cua de l'embassament. Hi ha uns murs que ens indiquem que aquest indret havia arribat a estar habitat.
3 h 33 min. Retornem al camí. Anem planejant, ja em pensava que el que hem quedava era bufar i fer ampolles.
3 h 52 min. El camí es comença a enfilar amunt doncs cal superar un mur que tenim davant.
4 h 06 min. Punt més alt de la travessa. Baixem per una feixa prou interessant.
4 h 14 min. Retornem al nivell del riu. A partir d'ara tot serà pujar i baixar i passar per ponts i pontets. És el tram menys agradable de la travessa.
4 h 40 min. Per l'esquerra surt el sender que puja al forn dels Maquis i a la cova de la Taverna. Poc després travessem el darrer pont penjat.
4 h 48 min. Passem per la vora de la presa del Panta de Margalef. Sortim a una pista.
4 h 51 min. La pista travessa el riu i tira amunt. Nosaltres preferim anar per l'esquerra seguint el camí que va a Margalef. Cartell. A les cruïlles no està indicat el camí però agafem sempre el principal. Hi ha moltes fites que ens indiquen zones d'escalada. Vaig una mica intuïtivament.
5 h 18 min. Travesso el riu Montsant per un pont que passa per la vora del Molí d'en Vilar on trobo la carretera asfaltada a l'àrea de Margalef. Vaig cap a l'esquerra.
5 h 31 min. Surto a la carretera a Margalef on acabo l'excursió. Cartell al Pantà de Margalef passat el km. 6 de la carretera T-713.