ENTRANYABLE 58è PESSEBRE DE MUNTANYA A LA TORRE D'ESCUMÓ

Un any més posant el pessebre a la muntanya. És una tradició que em fa molta il·lusió anar veient com van passant els anys i seguim la tradició. Potser ara no hi ha tants vailets com quan anava amb les meves filles, ni hi ha tant jovent però de totes formes fa molta il·lusió poder-me trobar amb un bon grapat de companys i companyes a la muntanya. És un d'aquest dies que fas anar més la llengua que les cames.
El lloc triat és sensacional. La torre de l'Escumó o dels Moros és un emplaçament idíl·lic del nostre estimat Montsec. El camí per on hem pujat el vam localitzar ja farà massa anys el Jordi Guivernau. Encara recordo la seva foto a la vora de la Torre. El dia va ser un privilegi pensant amb les boires de Lleida.
Ens hem arreplegat al forn d'Àger i després al Càmping per pujar després tots en professor fins alpoble de l'Ametlla del Montsec. No vaig preguntar al Josep Lluís però seríem un centenar d'excursionistes.
Característiques:
Valoració: Itinerari genuí per descobrir racons del nostre estimat Montsec.
Dificultat: Baixa. Trobar l'inici del sender pot resultar un xic complicat de trobar.
Disnivell: 470 metres
Distància: 9,4 km. 
Temps: 2 hores 52  minuts 
Itinerari d'anada i tornada.

Descripció de l'itinerari:
A l'entrada del poble de l'Ametlla (548 m.), situat als peus de la muntanya més superba de les terres de Lleida, agafem una pista que surt a la dreta i passa per davant d'una granja. Anem pel camí del Montsec -més clar ni l'aigua - o camí Reial d'Àger a Tremp. Anem pel GR-1
17 min. Arribem a les runes de cal Retjoa (costen distinguir) i poc després trobem una cruïlla de pistes. Agafem la de l'esquerra. De fet ja veiem al fons la Torre d'Escumó presidint el paisatge.
23 min. Hi ha un trencall que va a l'esquerra cap a un camp. La colla, presidida per en Josep Lluís Gàzquez, segueix la pista però jo vaig al camp doncs la vegada que vaig anar amb el Jordi Guivernau hi vaig anar per aquí doncs porto el track i em fa il·lusió passar per on vaig anar amb el meu bon amic que la muntanya em va arrabassar fa ja 10 anys.
A l'altre costat del camí trobo una ziga-zaga picada a la roca que mostra clarament que el camí antic anava per aquí. Els companys han tirat per la pista amunt i després han anar a la dreta. Jo he fet una mica de drecera.
25 min. Surto al camí per on ells pujaran.
31 min. Passo per la vora del corral de Raudonar de Coixet que roman abandonat i sobtat de tants caminants que hi passin pel costat.
Anem pujant en diagonal a la muntanya.
46 min. Travessem el barranc de les Ribes del Mosset i el sender tira més decididament amunt. Va traçant unes belles ziga-zagues que fan la pujada més llevadora. Com es veu que anem per un camí antic que sap fer bona traçada.
1 h 17 min. Surto a l'esplanada d'Escumó (885 m.). Dalt de la torre ja han arribat els que han pujat amb cotxe.
Faig el darrer tirapits.
1 h 24 min. Assoleixo la base de la Torre d'Escumó amb una extensa panoràmica sobre l'embassament de Camarasa, la serra de Mont-roig, la serra de Sant Mamet, el coll d'Orenga, el Montsec de Rúbies - fins hi tot es veu el poble -, amb el Manel comentem les canals que cauen damunt del pla de l'Escumó: Canal de la Coscolla, pas de l'Emilio. la canal Gran ... més enllà el feixant de les Àligues...
Ara a dinar. La majoria prefereixen dinar a cal Cavaller però un petit grup preferim estar-nos aquí dalt doncs la perspectiva és millor i volem fruir del sol.
Per baixar vam estar: 1 h 28 (més que a la pujada)
Per obtenir el track de la sortida:

Powered by Wikiloc

Comentaris