REMOR DE LA BATALLA DE L'EBRE: INTEGRAL SERRA DE CAVALLS

De vegades m'agrada anar sol per la muntanya, especialment quan vaig per vestigis de la Guerra Civil per poder percebre el remor de la tragèdia, per poder-me posar millor en situació.
Quan vaig anar al monument de les Brigades Internacionals vaig veure a l'altre costat un cim prou interessant que va captar la meva atenció. Era la punta de l'Aliga (no confondre amb el Puig de l'Àliga que està situat més cap a Gandesa). Vaig mirar el mapa i vaig pensar que amb una mica de sort podia pujar a la serra de Cavalls i baixar a fer la Mola d'Irto que un dia vaig intentar i vaig haver de fugir per l'espessorall de la vegetació.
Ahir vaig dibuixar-me la ruta al track doncs perdre's per aquestes barrancades pot esdevenir tràgic. Però avui ha estat el meu dia de sort (hauré de comprar loteria) doncs el track que vaig dibuixar coincidia amb camins que ja existien i m'he estalviat molts mals de caps.
Característiques:
Valoració: Itinerari molt interessant doncs permet fer una sortida integral a la serra de Cavalls pujant les puntes de l'Àliga i la Mola d'Irto a més de fer tota la carena de la serra de Cavalls.
Dificultat: Baixa-mitja. Hi ha alguns passos amb cadenes però no presenta cap dificultat tècnicaa.
Disnivell: 700 metres
Distància: 12 km. 
Temps: 4 hores 10  minuts 
Itinerari circular.

Descripció de l'itinerari:
Aparco en el km. 8 de la carretera C-43 de Gandesa a Mora a El Pinell de Brai. Entrada justa a la carretera vella.
Segueixo la carretera vella.
2 min. Deixo la carretera i agafo un sender que surt de la vora d'un barranc.
7 min. Arribo a un grau on hi ha una cadena d'una vintena de metres que permet pujar amb comoditat.
Dalt hi ha un antic cobert. Vaig pujant per marges de pedres d'antics camps abandonats.
19 min. Arribo a una mena de coll /419 m.) i el camí, marcat amb punts grocs, gira a la dreta.
22 min. Trobo un altre tram de cadena que permet passar per una feixa.
A l'esquerra Pàndols, al centre, Cavalls, i entre un i l'altra, la  Mola d'Irto.
27 min. Assoleixo el cim de la Punta de l'Aliga on destaca la visió de la serra de Pàndols i de Cavalls doncs el barranc de Gandesa fa de partió d'aquests dos escenaris de la Batalla de l'Ebre.
Com el camí davalla pel vessant oposat decideixo abocar-me. Aviat trobo un punt d'observatori de la Batalla de l'Ebre. Primer davallo per l'est però giro a l'esquerra per tornar al collet que està sota de la Punta de l'Àliga; baixo seguint les marques grogues i les fites. No sé on em porten però va seguint la meva previsió.
51 min. Deixo el camí principal - que no sé pas on va, segurament a la pista que hi ha sota - i agafo un sender també prou evident que va a l'esquerra.
58 min. Arribo un indret que està ple de refugis malmesos. Aquí devien d'allotjar-se els soldats republicans de reforç per cobrir les cotes altres (perdoneu si sóc un xic agosarat). Em sorpren la quantitat i la fondària d'alguns. Entrar-hi pot ser perillós doncs són de terra i poden caure en qualsevol moment.
Coordenades UTM: 31T  x=290112  y=4546460
1 h.02 min. Passo per la vora d'una cabana.
Primer tram amb cadenes
1 h 06 min. Travesso el barranc dels Bous que seguiré durant tota la pujada. Només creuar-lo agafo un trencall a mà esquerra. M'acompanya un tub negre que baixa l'aigua de la bassa dels Cavalls. A més de les marques de pintura de ferradures blaves que m'acompanyen des de fa una estona ara també trobaré marques blanques i grogues de sender de petit recorregut. El sender més evident baixa cap a una pista.
1 h 21 min. El nostre sender va entre cingles imponents que tenim a dreta i esquerra. No hi ha gaires marges d'escapatòria que seguir barranc amunt.
1 h 39 min. Al costat del camí hi ha la bassa dels Cavalls que forma una petita balma on hi ha la surgència.
Coordenades UTM: 31T  x=290112  y=4546460
1 h 52 min. Surto a la carena de la serra de Cavalls (610 m.). La boira m'impedeix fruir de l'entorn, especialment del vessant nord.
Vaig a l'esquerra i amunt. Aviat trobo un pal que indica el baixador cap a la pista que recórrer la serra de Cavalls pel nord. Continuo per la carena.
2 h 04 min. Assoleixo el vèrtex de la Serra de Cavalls (659 m.) o Punta Redona. Abans hi ha un llibre de registre i un bust. Recordo que fa anys havia més elements. Abans hi ha una creu. Crec que no és un element ornamental gaire adient sabent el que va passar en aquest emplaçament històric.
Anem seguint les marques del GR 171 que va per la carena de la serra de Cavalls. Llàstima que no tingui visió cap a la població de Corbera i les muntanyes que l'envolten per poder comprendre millor els atacs.
Vaig trobant petits emplaçaments.
2 h 19 min. Petit refugi. Anem passant pel algun tram estret, fins i tot arribem a trobar una cadena.
2 h 45 min. Abandonem la part alta de la serra de Cavalls. Passem per damunt d'una línia de trinxeres que protegien el vessant sud-est de la muntanya. Pel vessant oposat ja hi havia un cingle.
En un revolt puc fruir d'una cabra que camina despistada.
2 h  53 min. Arribem a tres curiosos refugis picats en la roca. El camí no hi passa a tocar però val la pena arribar-nos-hi.
Coordenades UTM: 31T  x=288315  y=4547165
3 h. 04 min. Fem cap a un camp que forma una mena de coll (386 m.). A l'altre extrem hi ha un pal. Aquí cal estar alerta doncs el nostre sender no baixa pel barranc si no que hem d'anar per la dreta fins trobar una nova cruïlla de camins. Anem per l'esquerra.
3 h 08 m. Portell, on hi ha un pal de la llum. Agafem un trencall que surt a la dreta. Una fita marca el corriol.
Anem pujant per anar a buscar la Mola d'Irto.
3 h 23 min. Pas estret, segurament picat a la roca, que constitueix l'únic pas viable per ascendir a la Mola doncs està envoltada de cingles.
3 h 28 min. Arribem a l'ermita de Sant Marc en ruïnes. Durant la batalla de l'Ebre era coneguda pels republicans com ermita de Sant Marx.
Continuem per un corriol que surt de l'altre extrem de l'ermita.
3 h 35 min. Mola d'Irto (539 m.). Excepcional visió dels contorns on destaca bona part de l'excursió que hem feta avui. La Mola d'Irto està igualment com la Punta de l'Àliga situada entre la serra de Cavalls i de Pàmpols.
Retornem pel camí que hem pujat.
3 h 51 min. Portell amb el pal de la llum. Agafem el corriol que va a la dreta.
3 h 58 min. Fem cap a la carretera C-43, prop del punt quilomètric 9. Anem a l'esquerra, baixant.
4 h 10 min. Arribem al peu de la punta de l'Àliga on hem començat l'excursió.
Per obtenir el track de la sortida:


Powered by Wikiloc

Comentaris