LES IMPONENTS FONTS DE LES FEUS

Aquesta setmana santa ha estat una passada. Tothom pujava a les Feus (localisme de la forma Deus). Una deu és una font, o surgència. Fa anys havia pujat a l'estiu i la veritat és que no era res de l'altre món però aquests dies era una autèntica passa. Per les Feus surgia l'aigua amb tota la seva força. El brama de l'aigua es sentia des de lluny.
Val a dir que hi ha dues boques a visitar.
Tradicionalment s'havia dit que els Feus baixaven plenes quan havia una llevantada i podia ser que plogues al vessant de la Coma i no ploure al de Tuixent (nord) i les Feus baixaven amb tota la seva força.
De fet en aquests dies crec que les Feus baixaven plenes pel desgraç de la neu que s'acumula dalt de la Serra Verd que alimenten l'aqüifer que brolla aquí. Cal fer un cop d'ull, abans d'arribar als cingles superiors per entendre una mica millor com va el tema.
Valoració: És un espectacle veure com bramen les Feus.
Dificultat: Mitja. El sender no és sempre evident. Hem posat cintes blanques i segurament aquest estiu el netejarem.
Desnivell: 200 m. Nosaltres vam deixar el cotxe a l'area dels Planells del Sastró però es pot pujar fins a la font de l'Aigueta.
Distància: 4 km.
Temps: 1 hora 17 minuts.

Sortim de l'aparcament que hi ha a l'Area dels Planells de Sastró on hi ha un itinerari botànic molt interessant que no us heu de deixar passar en una altra ocasió. De fet es pot pujar més amunt amb el cotxe però crec que es bo estirar una mica les cames. Anem per la pista amunt.
10 min. Deixem a la dreta la pista que puja a la Plana.
20 min. En un revolt molt marcat a l'esquerra podem veure a la dreta i damunt la font de l'Aigueta (1403 m.). Un cartell ens indica a les Feus 20 min.
En aquest punt hi ha la caseta de la captació d'aigua per al poble de Tuixent.
Coordenades UTM: 31T  x=385165  y=4675820
A la dreta de la casa de l'Aigueta surt un corriol planer. Hi ha alguna cinta blanca penjada en algun arbre. El corriol s'encara vers un barranc que tenim a la dreta.
26 min. Uns metres abans d'arribar al barranc hem d'abandonar el senderó i seguir una fita que hi ha sobre nostre que ens duu uns metres més amunt i baixem al torrent. A l'altre extrem de la torrentera ja veiem la primera boca de les Feus.
30 min. Ens situem a sota de la surgència. Per arribar-hi cal fer una petita grimpada opcional per l'esquerra per arribar al naixament.
Coordenades UTM: 31T  x=385144  y=4675674
Ara ens toca anar a buscar la segona boca. Està sota, en una vall lateral que des d'aquí no es veu.
Hem de baixar i travessar el rierol. Baixem pel costat oposat.
34 min. Abandonem el torrent i ens enfilem per l'esquerra (tall dret): Més amunt trobem un corriol que puja a buscar un cingle. Ara anem a la dreta fregant la paret (vegetació). Si  baixa molta aigua, veureu que el soroll que sentiu ara ja no depen del barranc d'on veniu sinó de la nova font.
42 min. Veiem davant la nova surgència. Per arribar-hi cal remuntar-la pel damunt i baixar un parell de metres agafant-nos als arbres i amb cura.
A l'abril del 2017 baixa unes 5 vegades més d'aigua que la boca primera. El soroll era ensordidor. Sortia l'aigua amb tota la seva força barranc avall.
Coordenades UTM: 31T  x=385070  y=4675615
La tornada la fem pel mateix camí però ara que ja sabem el camí podem anar més ràpid.
Accès:
Un quilòmetre abans d'arribar a Tuixent procedent de Solsona hi ha el pont del Regatell amb la seva font, Allí surt una pista que s'enfila vers el coll de Mola i Gósol. Prenem aquesta pista que va de bon passar.
3 km. Planells del Sastró amb una font, taules, bancs i un jardí botànic.