SERRA DEL VERD: EXPLORACIÓ PEL MÓN VERTICAL: LES CANALS DELS CINGLES DE LES FEUS

Fa anys un amic de l'estimat i enyorat Xavi Marcos em va comentar que havia pujat pels Cingles de les Feus al cap de la serra del Verd. Em va dir que era tan fàcil que havia pujat amb un gros gos. Van passar els anys però aquesta primavera he anat a les Feus a veure com bramaven i vaig recordar l'heroïcitat del company del Xavi. Així que vaig decidir que exploraria els cingles que hi ha per damunt de les Feus.
Potser abans caldria que us expliqués que són les Feus. Segurament, és una deformació local de Deus (font, surgència). És una font intermitent. Tradicionalment s'ha dit que depen de les pluges de les llevantades. Així pot ser que plogui a la vall de la Coma i no a Tuixent i la font porti aigua. Tinc els meus dubtes al respecte, però tampoc és qüestió de discutir aquí el tema. Aquesta primavera com havia molta neu del desglaç l'aqüífer estava ple d'aigua i sortia amb tota la seva força. Era impressionant. En canvi aquest estiu, sec, no hi baixava aigua.
Característiques:
Valoració: Excursió reservada a exploradors del món salvatge.
Dificultat: Alta, doncs es van per cingles i talls.
Desnivell:  1100 metres
Distància: 13,5 km.
Temps total: 4 hores 58 minuts. 
Itinerari circular.
Descripció de l'itinerari:
Les Feus a la primavera
Em situo a la font de l'Aigüeta que és la que dona aigua al poble de Tuixent. Agafo un sender que surt a la dreta que ha estat netejat.
2 min. Surto damunt del barranc de les Feus. Agafo un corriol que puja uns metres i em permet arribar al peu del barranc. Observo que la font xica de les Feus està seca. Pujo barranc amunt. Trobo un tros de cable que m'indica que per aquest indret baixaven troncs.
Hi ha trams que em cal agafar-me a la roca per superar alguns ressalts però pujo sense gaires dificultat.
Pui del Tabaco
20 min. Bifurcació de canals. Inicialment no li dona gaire importància a aquesta circumstància. Vaig pel costat més important que és per l'esquerra ja que hi ha més parets. Per la dreta es veu més herbós.
25 min. La canal queda tallada per un ressalt extraplomat. Vaig per la dreta i puc superar-lo vorejant-lo.
30 min. Nou tall (1588 m.). Alerta el track que aquí hi ha molts revolts. Miro si ho puc vorejar ara per la dreta on hi ha una mena de feixa, però no ho veig clar encara que tampoc crec que podés superar el pas per damunt. Em vaig per l'esquerra on sembla que és menys vertical. Tram salvatge.
40 min. La paret no cedeix i veig que no tinc pas (1620 m.). Em trobo sota del Pui del Tabaco (no busqueu aquest nom a cap mapa que no hi és, és un nom que fem anar la gent de Tuixent, i amb uns anys).
No em queda més remei que retirar-me i decideixo baixar per una canal pedregosa i lletja.
54 min. Arribo a la canal per on pujava. Decideixo pujar per la canal de la dreta. Aquí em confonc doncs crec que està sota i baixo fins que m'adono que no estava sota sinó dalt i torno a pujar on estic (24 min. perduts).
1 h 18 min. La bifurcació està una metres més amunt, però no l'he vist doncs mira a sota.
La canal és més herbosa i sembla menys complicada encara que més amunt hauré de tornar a fer anar les mans.
1 h 28 min. Nou tall vertical en al paret. Estic una mica desesperat doncs és el tercer intent. Vaig a la dreta per un tram ben emboscat. Aviat agafo una canal terrosa que puja dret amunt. Els arbres no em deixem veure si porta a algun lloc interessant.
1 h 39 min. Pas amagat entre arbres i roques. Hi poso una fita. Puc tornar a la canal uns metres més amunt del tall.
Coordenades UTM: 31T  x=385540  y=4675390 alt 1648 m.
A l'esquerra hi ha un esperó on hi poso el nas i puc veure al fons el Pui del Tabaco a l'esquerra dels cingles de les Feus. Impressionant.
La vall es bifurca de nou vaig per la dreta encara que primer vull superar un mur però al final el tema és complica i vaig per la dreta amunt. Pujo una canal herbosa però sense dificultat.
Veig a sota el Portell de l'Os i ja intueixo que surtiré per dalt.
2 h 26 min. Surto de la canal i poso una fita a la vora d'un arbre sec.
Coordenades UTM: 31T  x=385621  y=4675093 alt 1938 m.
Aviat arribo a una pista de desforestar. Tiro a l'esquerra i avall.
2 h 36 min. Surto a la pista que puja a la serra del Verd al Clot del Prat Salvatge. Decideixo que ja que estic aquí arribar-me al Cap del Verd.
3 h 20 min. Assoleixo el vèrtex del Cap del Verd (2284 m.) amb una visió excepcional. Decideixo tornar pel coll de Mola, o sigui, seguir la pista en sentit descendent.
3 h 54 min. Passo pel Clot del Prat Salvatge on m'hi he incorporat al camí.
4 h 03 min. Portell de l'Os (1916 m.). Segueixo la pista avall.
4 h 18 min. Coll de Mola (1817 m.). Agafo el GR que baixa per l'esquerra cap a Tuixent.
4 h 58 min. Font de l'Aigüeta on he començat la travessa.
Accés:
Un quilòmetro abans d'arribar a Tuixent agafo la pista que puja al Coll de Mola. A la vora hi ha la font del Regatell.
4,4 km. Caseta de la Font de l'Aigüeta on es fa la captació de l'aigua de Tuixent.
Per obtenir el track de la sortida:

Powered by Wikiloc

Comentaris