PELS BÚNQUERS DE VILANOVA DE LA BARCA I TOT L'ALTRE

Hi ha dies que són tan intents que no sé per on començar... Al matí hem anat el Grup de Memòria Històrica del Centre Excursionista de Lleida al cementiri per posar una placa per recordar els afusellats d'Almacelles que estan exhumats a la fossa de les víctimes de la repressió franquista. Ha estat un acte emotiu encara que una mica desorganitzat, però tot era bona voluntat.
He passat una vergona enorme quan en Jordi Cebolla ha interpretat A las barricada - i havíem comentat de començar amb l'himno de Riego - i jo he començat l'acte agraint la seva interpretació de l'himno de Riego ...
M'ha trencat una mica el ritme però la resta ha estat molt bé: Hem posat rams les entitats que en duiem i hem encès 10 espelmes quan anaven anomenant els noms de les víctimes franquistes.
Després ens hem traslladat al Casal d'Almacelles. Encara hem tingut temps de passar pel Clot de Raimat on van afusellar un ciutadà l'estiu del 36 i creiem que cal posar-hi igualment una placa encara que sigui un personatge de dretes. Segons el seu familiar està enterrat a la fossa dels nacionals però no figura el seu nom.
A Almacelles hem inaugurat l'exposició de dibuixos de Xavier Horta - un dels afusellats dels cementiri de Lleida - i que va dibuixar a la presó vella de Lleida mentre esperava l'execució de la pena capital. La seva descendent Jovita va fer un parlament que li va sortir del cor i va entendrí a tota la concurrència.
 Dinar ràpid doncs a les 4 h hem quedat a Vilanova de la Barca doncs hi ha una excursió (amb vehicle) recorren alguns dels vestigis de la contrada. La xerrada ha estat portada a terme per Jordi Verdú que ha sabut trasmetre la seva passió encara que potser s'ha trobat un xic desbordat de la munió de gent que erem. Prop de 80 persones...
Sortim de l'església vella de Vilanova de la Barca que fou malmesa en els ferotges combats de l'agost del 36 en l'ofensiva republicana per ocupar l'altra riba del riu i envoltar la ciutat de Lleida.
0,150 km. Girem a l'esquerra.
0,250 km. Travessem la carretera.
0,350 km. Deixem a l'esquerra l'estació de Vilanova i travessem la via del tren.
0,850 km. Bifurcació de camins. Anem a l'esquerra pel camí de Bellvís.
3,0 km. A l'esquerra tenim la construcció militar del búnquer del camí de Bellvís. Es pot observar des de la carretera una entrada on es pot veure les motllures dels sacs terrers que es van emprar en la construcció de la defensa.
Davalla uns metres i passa per sota d'una pedra d'uns 10 metres i té una sortida en sentit contrari. És un vestigi ben singular ja que no respon a l'esquema singular. El dubte és: es tracta d'un refugi o d'un niu de metralladores. En un lateral de la pedra es pot veure unes espitlleres que correspondrien a un niu de metralladores totalment malmès. El fet que tingui l'entrada mirant a la carretera també és molt estrany. L'interior del suposat niu de metralladores no ha estat encara desenrunat i queden pendent alguns dels dubtes aquí expressats. Jo que sóc de mena pregunton li consulto a en Jordi com és possible que encara no ho hagin netejat. I em respon allò que està situat en una finca privada. Coordenades UTM: 31T  x=313126  y=4616763
Agafem els cotxes i tirem marxa endarrera.
5,1 km. Bifurcació. Anem a l'esquerra. Deixem el camí de Bellvís.
5,5 km. Bifurcació. Anem a l'esquerra.
5,9 km. Deixem a la dreta el camí al tossal Roig. Cartell del Memorial Democràtic.
6,5 km. A l'esquerra podem veure unes cabanes que foren habitades pels soldats fidels a la república. Aquest modest turó estava ple de trinxeres que foren malmeses. Havia alguna construcció que foradava la muntanya. Les cabanes han estat arranjades amb sacs terrers. Hi ha molts pocs elements de la confrontació i hem de recórrer massa a la imaginació. Estem a les Coves. Coordenades UTM: 31T  x=310573  y=4616041.
Reculem per la pista per on hem vingut.
7,1 km. Cartell que ens indica el camí cap al búnquer del Tossal Roig.
7,3 km. Deixem el cotx. Com sóm 20 vehicles decidim aparcar aquí per no tenir problemes.
Ens encarem vers un tossal que hi ha al nord. Observem perfectament una trinxera en la part sud del tossal.
7,6 km. Arribem al búnquer del Tossal Roig que va estar arranjat pel Memorial Democràtic, amb una trinxera d'accés al niu prou llarga. Les restes de la fortificació està malmesa, descapsada, però tenim una panoràmica excepcional sobre el riu Corb i Vilanova de la Barca..Coordenades UTM: 31T  x=310774  y=4616634
Retornem a l'aparcament.
7,9 km. Seguim la pista.
8,6 km. A la dreta podem veure un niu de metralladores bolcat. Segons sembla el pagès del camp de dalt el va arrancar i el va deixar en el talús on ara el veiem.
Coordenades UTM: 31T  x=310227  y=4616080
Continuem per la pista.
8,9 km. Bifrucació de camins. Anem per la dreta.
9,05 km. Trobem arramblat a la paret l'entrada a una fortificació que pot estar tancada. Hi ha una instal·lació elèctrica i tot el conjunt està molt ben arranjat pel propietari del terreny que ens permet la visita. Entrem per un llarg passadís en forma de ziga-zaga i sortim a la part frontal del niu de metralladores que dominava la vall. Recordar que en aquest indret va haver l'ofensiva de l'agost de 1938 on l'exèrcit republicà intenta travessar el riu Segre i ocupar l'altra riba. Al mig de l'ofensiva els franquistes van obrir les comportes i van negar tota la contrada amb nombrosos soldats ofegats. Els tancs rusos T-26 que acabaven de portar de Rússia van quedar atrapats en el fang doncs eren molt pesats. Doncs bé, per aquesta contrada van travessar els soldats republicans. Coordenades UTM: 31T  x=309866  y=4615919. Reculem sobre els nostres passos.
9,2 km. Ens situem en la cruïlla anterior. Seguim la pista.
10,1 km. Ens incorporem a un camí principal. Anem a l'esquerra. Per la dreta sortiríem a la carretera. Anem pel camí a Alcoltge.
10,8 km. Aparquem el vehicle i agafem una pista a la dreta.
10,9 km. A l'esquerra del camí hi ha les restes d'un niu de metralladores que protegia el lateral del tossal de la Nora. Està situat damunt d'un pantà de rec. Coordenades UTM: 31T  x=308869  y=4614630
Seguim el camí i arribem a un plafó indicador que ens informa que a l'esquerra tenim unes tombes antropomòrfiques de l'edat mitjà. D'aquí surt una trinxera en ziga-zaga que ens duu fins al vèrtex del tossal de la Nora (224 m.). Al costat tenim un punt d'observació. Fa uns anys només es notava la part superior doncs estava colgat de terra. El grup de voluntaris que ha organitzat aquesta sortida també s'ha dedicat a netejar l'observatori. Ra es pot veure fins hi tot una sala lateral que podria ser que es dediques a telecomunicació. Bona feina feta. Enhorabona pels voluntaris que ens ajuden a entendre el front del Segre.