DESCOBERTA DELS RODALS DE L'ERMITA DE SANT ROC DE TORREBESSES

L'altre dia quan vaig pujar al tossal Gros d'Alcanó em vaig adonar que desconeixia molt l'entorn més proper de casa meva com són aquests pobles del Segrià però amb una aparença més pròpia de les Garrigues. És una contrada ideal per descobrir aquests dies de confinament que no podem anar massa lluny encara que el sol apreta de valent i cal saber matinar.
Ahir vaig deixar perdre's la meva mirada pels mapes de la zona i vaig adonar-me que a Torrebesses havia una ermita sota l'advocació de Sant Roc. Hauria de saber, descreguts, que Sant Roc és el sant invocat per guarir-nos de les pestes. Així que vaig a visitar l'ermita per pregar que ens curi d'aquesta maleïda pandèmia. Mira malament no hi pot anar i igual ens deixen sortir per anar al Pirineu.
El recorregut ha resultat més interessant del que en pensava inicialment. Encara que l'excursió a l'ermitatge m'ha resultat molt curta i he hagut d'allargar-la una mica com he pogut.
Característiques tècniques:
Excursió que em permet descobrir indrets propers a casa però desconeguts.
Dificultat: Baixa
Desnivell:  180 metres.
Distància: 7,5  km.
Temps: 2 h  36 minuts.
Descripció de l'itinerari:
Accés: Ens situem en el vessant sud del poble de Torrebesses i agafem una carretera asfaltada que marxa cap a la barrancada (Segla de la Vall). Hi ha un cartell indicador.
5 min A la dreta deixo un safareig, sec i amb herba.
6 min A l'esquerra hi ha unes escales de pedra que baixen a l'antic pou que ara resta també seca. Veig que hi ha altres captacions d'aigua que impedeixen que hi pugui haver-hi aigua en aquesta curiosa construcció de pedra. Segueixo el camí asfaltat.
10 min Cruïlla de camins. Un cartell m'indica la pista que va a Llardecans. Veig que ho ha posat la Diputació de Lledia. Llàstima que els excursionistes que portem el tema dels senders a les Terres de Lleida no en sapiguem res.
Tiro 10 metres a l'esquerra i trobo un sender que puja per la dreta.
És un camí prou interessant que no té cap cartell. Hi ha un tram que sembla restes d'una via empedrada que s'entesta en resistir el pas del tems i l'oblit.
16 min Surto a una pista i deixo el sender per anar a la dreta.
20 min Arribo a una masia ensulsiada que ja veia des de Torrebesses. Era un edifici important però que no ha sabut resistir al pas dels anys. No trobo ni el nom en la cartografia actual. Està bastida damunt de la pedra mare i tenia dos pisos. Veig que els vestigis els han netejat segurament per aprofitar la pedra de l'edifici. Em recorda el pas del temps i aquell sentiment profund que sentien els romàntics de mitjans del segle XVIII quan es trobaven construccions enrunades.
Des de l'era agafo un camí carreter que en duu de nou al camí per on pujava.
26 min Surto a una pista i la segueixo a la dreta.
28 min Arribo a l'ermita de Sant Roc. Es tracta d'un edifici nou (s. XVIII) però bastit amb pedra i resulta prou interessant. Al costat té una taula on es deuen celebrar els aplecs protegits per un pi prou rellevant i un campanar de poca alçada que conserva la campana. El sostre és un embigat de fusta ben  conservat.
segueixo la pista cap a l'esquerra, allunyant-me de Torrebesses, tot seguint una pista prou ample que arriba a l'ermita i segueix la Granadella.
30 min Un cartell m'indica el corriol que em duu a la font de Sant Roc.
El camí és perd i m'encara cap a un altre cartell.
32 min Em trobo els Clots de Sant Roc que es tracta de dos petites concavitats. Coordenades UTM: 31T  x=298928  y=4588023
Retorno cap al primer cartell i en una llesca de pedra la segueixo aigües avall i en la part inferior trobo la font de Sant Roc.
34 min Font de Sant Roc, estrictament es tracta d'una surgència enclotada amagada sota unes roques i on no observo que l'aigua hi corri i això que aquest mes de maig ha plogut molt. Segons la tradició popular no arriba mai a quedar-se sec. Coordenades UTM: 31T  x=298931  y=4588000.
Retorno a la pista.
37 min Surto a la pista del camí dels Graus que segueixo cap a la dreta.
45 min Per la dreta s'incorpora un camí carreter per on davallaré a la tornada. Segueixo per la pista principal. Al fons veig uns aerogeneradors. La veritat és que paisagisticament no queden tan malament com diuen.
52 min Per la dreta hi ha el corriol que agafaré a la baixada.
54 min A l'esquerra observo un bassiol picat a la roca ple d'aigua. De fet tota la contrada es plena de tubs i registres que ens ajuden a comprendre la importància de l'aigua que ara rega aquestes oliveres i ametllers de secà.
58 min. Veig un corriol que surt per l'esquerra i el segueixo. Sembla fet per les bicicletes però després comprovo que correspon a l'antic camí.
1 h Trobo un altre tram empedrat j que correspon a una antiga via. Coordenades UTM: 31T  x=298940  y=4587162
Segueixo caminant.
1 h 04 min Surto a la pista del Camí dels Graus. travesso un camí carreter que davalla per la dreta i m'enfilo pel sender amunt.
1 h 06 min Hi ha les restes del pantà del Castellò que estava protegit per una tela asfàltica que s'ha fet malbé. Em sorpren que estigui situat tan en la carena.
1 h 08 min m'incorporo de nou al camí del Graus que segueixo per la dreta. El camí és molt carener amb amplia visió dels rodals.
1 h 28 min Arribo a una modesta cabana mig ensulsiada.
1 h 33 min Faig cap a una cruïlla de camins. Veig al terra una fita que indica un carrerany que puja a l'esquerra.
1 h 36 min Culmino el recorregut pujant al serrat dels Graus (391 m.). Trobo petits murs de pedra que em sorprenen: Penso que es podria tractar d'un antic poblat ibèric. Té una visió dels contorns excepcional. Coordenades UTM: 31T  x=299---  y=4585---.Consultaré al meu amic Joan Ramon Gonzàlez.
Reprenc el camí de tornada.
2 h Agafo el trencall que he seguit a l'anada que evita la pista.
2 h 04 min Torno a la pista.
2 h 07 min Agafo el camí que he vist a l'anada que va a l'esquerra. Contorneja un modest monticle per l'esquerra.
2 h 13 min Faig cap a un camí carreter que segueixo a la dreta.
2 h 15 min Surto al camí dels Graus. Vaig a l'esquerra.
2 h 18 min De la pista surt un carrerany que segueixo, primer no gaire evident. Passa a uns 100 metres de l'ermita de Sant Roc.
2 h 20 min Enllaço amb el camí de pujada que segueixo ara de baixada.
2 h 27 min Travesso la pista. El corriol esdevé menys evident.
2 h 29 min Surto a la pista principal i passo per davant del pou de pedra.
2 h 36 min Arribo al poble de Torrebeses on he començat la caminada. Caldria anar a mirar:
- L'església que va matar el fred
- Centre d'interpretació de la Pedra Seca
- Església romànica de Sant Salvador de Torrebesses
- Castell-palau de Torrebesses (casa de turisme rural)
- Molí del Bep del Canut


ASCENSIÓ AL TOSSAL ROIG
Com acabo aviat l'excursió veig que hi ha una carretera que comunica Torrebesses amb Granyena de les Garrigues. També observo que hi ha un vèrtex geodèsic que està ben a prop de la carretera i que no faré mai una excursió expressa per anar-hi així que si no aprofito aquesta ocasió no el pujaré mai. És el Tossal Roig, tampoc us diré que sigui un cim imprescindible en la vostra vida excursionista però ja que ens ve de pas...
En el mapa indica el coll de la Llosa, la veritat és que no el puc distinguir ja que no observo un canvi de vessants. Millor si us indico que heu de passar una instal.lació de plaques solars i aparqueu a la vora d'un gros cartell que indica el pressupost per fer una obra per part del Segarra-Garrigues. Aparquem a la dreta de la pista.
Descripció de la l'itinerari:
No hi ha gaire cosa que explicar. Agafem la pista que tenim a l'esquerra. Hi ha dues la que vulgueu ja que es troben aviat.
5 min Cruïlla de camins. Vaig a l'esquerra.
7 min. Abandona la pista i m'enfilo al turó que tinc davant. Observo el vèrtex geodesic, mig amagat per un arbust.
9 min Assoleixo el cim del tossal Roig (338 m.). Des del cim es pot veure la Seu Vella de Lleida, Carrassumada, Torres de Segre, Alcarràs i la vallada del Segre amb el Montnegre i els contraforts dels Monegrós., el Montsant, el cònic Montmaneu... Aquest sigui segurament el principal encant de l'excursió l'extensa panoràmcia. Retorno per un sender que passa entre els pins i que em duu a la pista d'anada que gir a la dreta.
16 min Torno a estar al cotxe.
Per obtenir el track:


Powered by Wikiloc

Comentaris