RESSEGUINT ELS CAMINS DELS MAQUIS PER LES MUNTANYES DE PRADES

En Lluís Colomés ens proposa dues activitats genials i entrellaçades. Divendres, ens fa una xerrada genial sobre els maquis a les Muntanyes de Prades. Ens deixa a tots amb la boca oberta. No ho dic per dir. Aquí podeu sentir la xerrada. La sala estava plena malgrat no reflectir-ho bé la imatge.

L'endemà ens planteja una excursió per veure alguns dels escenaris.

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES

Valoració: Recorregut genuí que ens permet posar-nos en la pell dels maquis de la contrada. Els maquis han estat els més oblidats de la política de l'oblit de la Memòria Històrica.

Dificultat: Moderada.

Temps: 2 hores 31 minuts

Ens situem en la part alta del poble de La Riba i agafem un camí que surt per l'esquerra. Cartells que seguim. Pujada forta.

7 min Deixem la pista que seguim i agafem un trencall a l'esquerra. Tornarem per la pista.

Passem per la vora d'una cabana amb una curiosa coberta de l'anomenada falsa bóveda, recoberta de terra. Admiro aquest monument d'arquitectura popular més que les grans catedrals dels poderosos.

22 min Sortim a una pista. Anem a la dreta.

25 min Deixem la pista i agafem un trencall, poc evident inicialment, a l'esquerra. Cal estar atent. Pujada ferma.

1 h 05 min Plana on acaba el tirapits.

1 h 11 min Restes del mas del Puig del Marc on s'havien amagat maquis i alguns foren assassinats per la Guardia Civil. En l'extrem del camp veiem una creu que ens fa pensar que es tracta d'algú que hi va viure encara que dubtem de la relació directa amb el conflicte armat. Tristament, potser caldria un monument per recordar els fets tràgics aquí viscuts. Coordenades UTM: 31T  x=346361  y=4574110

1 h 15 min Deixem la pista per un trencall a la dreta que ens duu fins a l'Era del mas del Puig del Marc. Havia maquis que treballàvem com pastors, fet que els permetia moure's pel territori amb certa comoditat i enllaçar partides de maquis. La pleta té una estructura ben interessant i recomanable de visitar. Coordenades UTM: 31T  x=346286  y=4574088

1 h 19 min Després de visitar-la tornem a la pista, que continuem seguint per la dreta.

1 h 33 min Deixem la pista i agafem un trencall a la dreta. Cartell.

1 h 37 min A l'esquerra surt un corriol amb alguna fita.

1 h 39 min S'obre una escletxa que correspon a l'Avenc del mas del Puig del Marc. Per visitar-lo cal anar amb cura. Podem baixar uns 10 metres per una rampa que ens duu a un pou d'uns 18 metres de profunditat. Perill!!! A l'esquerra, entrant, podem veure una galeria lateral. En aquest indret havien amagat armes i material els maquis. Coordenades UTM: 31T  x=345433  y=4574015

Després de visitar l'avenc, tornem al camí i comença una forta baixada.

1 h 50 min Cruïlla per l'esquerra davalla un sender. Anem per la dreta seguint les marques de GR.

Monument que recorda la escalada 500 al Castelldarnau

2 h Castelldarnau, agulla singular que està plena de vies d'escalada que ens parla de la història de l'escalada de la contrada. Recomano voltar-lo i anar veient les vies que hi pugen. El primer ascensionista va ser en Sebastià Figuerola que hi puja el 4 d'abril de 1937. Veure aquí la descripció de la via.

2 h 19 min Travessem una pista i baixem a la font del Pasqual per retornar de nou a la pista que seguim a l'esquerra.

2 h 27 min Deixem a la dreta el trencall que hem agafat a l'anada (punt 7 minut d'aquesta descripció).

2 h 31 min Arribem a la part alta de La Riba on hem començat la travessa.

Per obtenir el track de la caminada: