QUIJORNA: VESTIGIS DE LA GUERRA CIVIL DOS NIUS DE METRALLADORES, CAMPAMENT DE COMANDAMENT I COVA AMB UN HOSPITAL DE SANG (i 3)


En l'entrada anterior vaig descriure l'estada del meu padrí a la línia del front de la batalla de Brunete. Després dels combats de juliol de 1937 la 108 brigada mixta es va traslladar a les posicions anteriors de la batalla. Mirant per internet trobo que hi ha uns nius de metralladores damunt de Quijorna, el poble a tocar Brunete, i que va patir també la destrucció pels combats de la batalla de Brunete. Vaig a veure els nius de metralladroes però després descobreixo que al costat havia el campament del comandament de la 108 BM i una mica més amunt una cova excavada on havia hagut l'hospital de sang. A l'arxiu militar d'Àvila trobo el diari escrit pel metge responsable d'aquest hospital. En resum una sortida escollida a l'atzar però que em va portar als principals indrets on es va establir la 108 BM.

FITXA TÈCNICA

VALORACIÓ: Recorregut personal que em permet endinsar-me en la meva història personal ja que el meu padrí va trescar per aquest terreny durant la Guerra Civil.

DIFICULTAT: Baixa. Hi ha una baixada ferma però es baixa amb cura. L'entrada a la cova hospital també exigeix posar els cinc sentits.

TEMPS: 2 hores 34 minuts

LONGITUD: 10,19 km

DESNIVELL: 170 metres


Descripció de l'itinerari:

Travesso tot el poble de Quijorna, creuo el riu homònim per un pont i deixo el vehicle en un aparcament que hi ha a l'esquerra. Segueixo el carrer Virgen del Rocio que puja paral·lel al riu. Tram asfaltat. Vaig per la  cañada real segoviana, hi ha força cartells recordant-ho.

48 min A l'esquerra deixo uns forns de calç. El cel està  molt fosc i m'acabarà plovent i prefereixo anar per feina. De tornada faré aquest tram plovent. En aquest punt  abandono la pista i vaig a la dreta cap a uns nius de metralladores que he vist fa estona dalt del turó de Castillejo. Travesso el rierol.

52 min Passo arran d'un forn de calç. Tiro recte amunt. Trobo un petit refugi excavat a la roca. Vaig sense camí.

57 min Arribo a un primer niu de metralladores, amb dues espitlleres encarades cap a Quijorna i la porta d'accés pel vessant nord. Coordenades UTM: 30T  x=411003  y=4478992. Tota la contrada està plena de trinxeres que revolten la costa.

Pujo al turó de Castillejo i després vaig cap al sud per cercar un segon niu de metralladores. Em puc orientar amb facilitat perquè he observat el niu des de sota.


1 h 04 min Localitzo el segon niu de metralladores amb una estructura similar a l'anterior. Coordenades UTM: 30T  x=411121  y=4478893

Torno a la carena i baixo pel vessant oposat per un carrerany costerut i un xic exposat ja que pots fer una patinada fàcilment. 

1 h 09 min Faig cap a una construcció feta malmès. Hi ha l'entrada a un refugi d'un centenar de metres que té la característica forma de V. Aquí estava el campament del comandament de la 108 BM. Tristament no hi ha cap informació. Travesso el rierol i surto a la pista que segueixo amunt. Bifurcació. Vaig a l'esquerra.

1 h 25 min Agafo un trencall a la dreta. Pujada final ferma.

1 h 27 min Entrada a una cova que ha estat obrada. Entrada estreta. Dins hi ha una gran sorpresa ja que s'ha excavat un laberint de petites dependències on hauria els ferits que eren atesos com bonament es podia. Hi ha com a tres passadissos i té una fondària d'un centenar de metres. Un espai excepcional.

Coordenades UTM: 30T  x=411369  y=4479752

Primer full del diari de l'hospital (Arxiu Militar d'Àvila)


Em quedo meravellat de l'indret que estic visitant. Igualment penso en el dramatisme humà que es va viure/patir en aquest hospital de guerra. Em costa comprendre com aquest paratge no està senyalitzat. Trobo força tracks d'excursionistes que passen per aquest paratge però no saben que estan visitant. Quina llàstima!!
Retorno pel camí d'anada, sense visitar els nius de metralladores. Aviat comença a ploure.

2 h 34 min Arribo a l'aparcament i acabo el recorregut.

L'endemà va moure molt i vaig decidir acabar el meu cicle pels vestigis del meu padrí.

Per obtenir el track:

Powered by Wikiloc

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

WUALA!!! AVUI TOT RODÓ: CAMINADA POPULAR DE SUNYER

L'IMPRESSIONANT CAMÍ D'ALINS A TOR

UNA CLÀSSICA: BARRANC DEL BOSC I ROCA REGINA