SEGUINT LES PETJADES DEL MEU PADRI(1): PEL FRONT DE LA BATALLA DE BRUNETE

Creu feixista que encara roman davant del cementiri de Brunete
 Com és possible?

L'atzar va fer que sabes en quin batalló va lluitar el meu padrí mater. Ma mare guardava la medalla identificativa que va durar durant la guerra civil. Així va estar al 430 batalló que estava incorporat a la 108 Brigada Mixta. Va estar en l'ofensiva republicana de Brunete (6 de juliol de 1937) mantenint la primera línia de foc i, poc, a poc van haver desplaçar-se fins resistir heroicament al cementiri de Brunete. Després de l'empenta franquista es van retirar a les posicions que havien mantingut abans de l'ofensiva (25 de juliol). He tingut la sort de poder parlar amb Ernesto Viñas que té la web Brunete en la memòria que és un estudiós de la batalla i, a més, amb molta paciència va empatitzar amb la meva recercar. He tingut converses molt interessants que em van il·lustrar sobre el tema. Mai li podré agrair la seva docència.



FITXA TÈCNICA

VALORACIÓ: Caminada molt personal que m'ha ajudat a empatitzar amb la figura del meu iaio. L'interès excursionista és resseguir la línia de foc de la batalla de Brunete.

DIFICULTAT: Baixa

TEMPS: 1 hora

LONGITUD: 3,9 km

DESNIVELL: 70 metres

Descripció de l'itinerari:

Em situo a la cruïlla del carrer las Eras amb el carrer San Juan. En el google maps apareix com a Mirador de San Juan. Coordenades UTM: 30T  x=414769  y=4473088. Queda una mica elevat i em permet fruir d'una excepcional visió sobre l'entorn i situar-me en el context de la batalla. No hi ha cap element que reforci aquest mirador excepcional i menys cap referència a la batalla.
Agafo el camí de Brunete que marxa cap a Quijorna.
Aquest camí seguia aproximadament la línia de trinxeres on va arribar l'exèrcit republicà en la batalla. Cal pensar que les trinxeres anirien per la part més elevada dels tossals que tenim a la vora però aquests camps han estat conreats i transformats totalment.

0,8 km Trobo uns forats al talús de la pista. Es tracta de la fossa que van exhumar on van recuperar els cossos de vuit soldats republicans. Llastimosament no hi ha cap indicació d'aquesta troballa. Podreu trobar informació aquí. Diria que un cop recuperada la posició pels franquistes colguen els cossos dels soldats que ara han recuperat. Segurament aquests camps estan farcits de cossos. Coordenades UTM: 30T  x=414028  y=4473174

Aquesta línia que estic seguint va ser defensada per la 108 BM. Continuo per la pista.
1,4 km Enllaço al camí del Lomo. I vaig a la dreta. Sembla que la 108 BM va estar fins aquí. Al costat tenia Bridadistes internacionals que defensaven la República front el feixisme. Vaig a la dreta. Passo per un camí poc agradable passant per industries i circuits de motors.

3 km Rotonda on s'uneixen el camí de los Morales (per on venim), el carrer de las Eras i el carrer Madrid. En el centre hi ha la creu en record dels caiguts franquistes dirigits textualment per Francisco Franco. Una vergonya!!! Coordenades UTM: 30T  x=414902  y=4473693

Paga la pena entrar al cementiri de Brunete, on va haver els intensos combats. En l'extrem oposada de l'entrada hi ha la làpida dels aviadors alemanys de la Legió Condor que van morir en els combats aeris que va haver durant la batalla. Aquestes làpides van ser posades pels nazis per mantenir la memòria dels seus aviadors. A Cubells hi ha també dues làpides. A la làpida trobo unes flors que algú ha deixat per recordar els nazis. Coordenades UTM: 30T  x=414920  y=4473761
Després de visitar la làpida agafo el carrer de las Eras i vaig baixant cap a l'inici de l'excursió. Camino per un parc.

3,6 km Abandono el carrer i vaig a la dreta on hi ha un mirador excepcional que em permet comprendre millor el conflicte.
3,9 km Mirador on he començat la caminada.
Per obtenir el track:

Powered by Wikiloc

Comentaris