NOU REPTE: EL BARRANC DELS ULLS DE LLORENÇ

Pas de les Escales

L'Enric Sabaté ens ensenya un camí que puja per barranc dels Ulls de Llorenç. La veritat que és una raconada excepcional pel vessant sud del Mont-roig. Hi ha alguns passos un xic compromesos. Hi ha alguna corda i poder posaran algun ferro. És un nou repte de deixar un camí pel fons de la barrancada en un contorn meravellós. Aquí faig una primera descripció esperant les properes intervencions.

VALORACIÓ: Exploració molt interessant que hauria de servir per habilitar un nou sender bestial.

DIFICULTAT: Mitja, tramps per equipar.

TEMPS: 3 hores 12 minuts

LONGITUD: 8 kilòmetres

Aparquem a la carretera L-9047, entre Sant Llorenç de Montgai i Camarasa en el km 9,7. Sortim per la carretera cap a Camarasa, passem arran de les parets on fàcilment veurem alguna cordada d'escaladors. A la dreta tenim el pantà de Sant Llorenç i la cresta del Coma Geli.

7 min Agafem un sender que surt a l'esquerra que ens deixa en una propera pista que seguim a l'esquerra (puja fins a Vilanova de la Sal) i aviat agafem un trencall que surt a la dreta (que puja al coll d'Orenga).

12 min Travessem el barranc dels Ulls de Llorenç i agafem un trencall a l'esquerra però al moment la deixem i ja ens endinsem pel barranc.

23 min Ressalt del barranc. Hi ha una corda posada que facilita el pas.

30 min Nou ressalt on trobem una nova corda que facilita aquest paratge on cal tibar una mica les cames. Hi ha un tronc que ens havia d'ajudar però fa una mica de por que deceixi. També hem posat un parell de pedres per pujar més còmodament. Coordenades UTM: 31T  x=321482  y=4638799

58 min Pas de les Escales. Espectacular, sembla difícil però es puja amb comoditat. Poc després hi ha un altre pas amb escales. Coordenades UTM: 31T  x=321414  y=4639119

El barranc poc a poc es va estrenyen. En un punt hi ha una fita a l'esquerra que indica per on es pot escapar del barranc però a nosaltres ens va semblar més interessant tirar endavant. Hi ha passos amb petites grimpades.
1 h 21 min. Escapada per l'esquerra que ens indica un carrerany i un fita.

1 h 32 min Nou pas exigent que agafem per la dreta en un ressalt que ens puja un metre i des d'aquí pugem amb facilitat. Coordenades UTM: 31T  x=320972  y=4639538

1 h 39 min Nou ressalt que superem per la dreta del barranc superant un mur d'un parell de metres. Coordenades UTM: 31T  x=320860  y=4639566

1 h 42 min Ens trobem amb un salt del barranc que no es pot pujar grimpant. Encara que per l'esquerra es podria muntar uns passos equipats, però ara no es pot passar. Coordenades UTM: 31T  x=320813  y=4639575. Com no tenim més solució de moment, tirem avall.

1 h 44 min Tirem per la dreta hidrogràfica per un tram pendent. Hem deixat una corda. Sortim a un vessant del barranc on trobem unes fites (segurament venen de la sortida que hem vist més avall, cal explorar-ho). Caminem amunt resseguint les fites, pendent en algun munt ferm.

2 h 18 min Sortim a una esplanada on hi ha una pleta que s'està habilitant com a cabana. Al costat hi ha una tirolina. Hem sortit a una pista que davalla de la pista a l'ermita de Montalegre. Tirem pista avall.

2 h 27 min En un revolt a l'esquerra agafem un trencall que va recte. Es una drecera però aviat agafem un camí més fressat. Fem cap al camí que baixa directe de la pista de Montalegre.

2 h 32 min Passem pels Corralets, restes d'antigues tanques per guardar el bestiar.

2 h 48 min Fem cap a una pista, continuem avall. Fem cap a la pista de la Garriga que puja a Vilanova de la Sal i que hem deixat en començar l'excursió. Tirem amunt uns 80 metres i agafem una altra pista a l'esquerra, hem fet una gran Z. La pista aviat esdevé un sender.

3 h 02 min Túnel que ens permet travessar la via.

3 h 12 min Aparcament on hem començat la travessa.