PASSEIG PER L'ERMITA DE CARRASSUMADA FINS EL JACIMENT DE SOLIBERNAT


Finalment l'altre dia vaig localitzar el tossal de Solibernat. Està situat al costat de l'ermita de Carrassumada de Torres de Segre. Ja tinc una fita, enllaçar aquests dos elements. En el tossal de jaciment de Solibarnat hi ha vestigis d'un poblat de l'edat de bronze on han localitzat ceràmica andalusí. La veritat és que des del jaciment no es veu gaire cosa... murs poc mantinguts de carreus que sembla que formarien dues torres i petits edificis. Pujant m'ha semblat intuir un mur que emmurallava el recinte bastit dalt d'un tossal, però segurament quedareu un xic decepcionats pels vestigis que hi resten, però penso que cal anar-hi i posar el nas.



FITXA TÈCNICA

VALORACIÓ: Travessa/passeig per descobrir racons la nostra comarca.

DIFICULTAT: baixa, cal parar compte a la baixa de la serra de Carrassumada i la pujada a Solibernat

TEMPS: 1 hora 13 minuts

LONGITUD: 4 km

DESNIVELL: 170 metres

ITINERARI CIRCULAR

Descripció de l'itinerari: Aparquem darrera de l'ermita. Observo a l'esquerra l'entrada al que suposo que fou un refugi. Faig un tomb al Far del Baix Segre. Fou l'allotjament de comandaments republicans aprofitant l'excepcional panoràmica que ofereix des d'aquí. Em trobo amb l'encarregat de manteniment de l'entorn i li comento que caldria tallar les puntes dels pins del mirador que hi ha l'extrem, però em fa una proposta més interessant. Ha fet un sender que volta per sota l'ermita i es veu meravellosament l'entorn que envolta l'ermita de Carrassumada, sense escapçar els pins. Ho aprovo. La primera vegada que vaig pujar (tindria uns 16 anys) em vaig trobar a un gitano que hi vivia a la casa de l'ermità. Uns anys després em vaig trobar a un ermità que hi residia. En el confinament vaig trobar "xirucaires nou vinguts" que ho havien pujat mai i es van quedar meravellats de l'entorn i donant casi les gràcies al covid-19. Sempre en porta sorpreses pujar al Carrassumada!!!
Després de fer el tomb per la plaça de l'ermita vaig cap al monument al record de les víctimes de la Guerra Civil. El monument es va aixecar l'any 1995 coincidint amb els 50 anys de l'alliberament de Mautahusen. Va ser per recordar la mort de dos fills de poble. L'obra va ser pagada per la família Ruestes i Camí. Per traures el barret!
Observeu que hi ha pobles que no tenen escrits els noms dels morts en la Guerra Incivil. Són localitats que no van voler pagar l'import de picar els noms en la pedra. Llastimós. Cal fer-ho públic.
Seguim per la serra de Carrassumada.
10 min Deixo a la dreta el vèrtex geodèsic de Carrassumada (211 m.).
14 min Per la dreta s'incorpora una pista de terra. Cartell informatiu. Davant tenim dos xipresos, plantats arran de la serra. El responsable de manteniment m'explica que en va plantar 4 arbres dibuixant el perfil de les barres catalanes però un brètol va tallar dos arbres pels fets de l'1 d'octubre. Insto a que els torni a plantar de nou. Per l'esquerra puja la pista per on tornaré després.
L'estelada escapçada
Segueixo per la part alta de la serra.
20 min Un camí carreter davalla pel talús però decideixo continuar per la part superior de l'altiplà.
24 min Agafo un corriol que surt per l'esquerra i que va paral·lel a la serra. Intueixo que pot ser una antiga trinxera de la Guerra Civil. En Josep Marsellés de Torres de Segre en confirma que el turó havia estat envoltat de trinxeres republicanes que ara estan pràcticament desaparegudes. Al poc em trobo amb un primer refugi, prou interessant però brut. Coordenades UTM: 31T  x=295932  y=4599292
Continuo pel que suposo que fou una vella trinxera per on passen actualment les motos i bicicletes.
28 min Trobo en l'extrem de la serra un altre refugi on es devien sojornar els soldats republicans. Coordenades UTM: 31T  x=296054  y=4599372

Estic en l'extrem nord de la serra i prenc la determinació de baixar pel talús. Tram dret on cal anar amb cura. Una mica d'aventura.
32 min Em situo en una mena de coll que separa la serra de Carrassumada del tossal de Solibernat.

El proper repte és ascendir al tossal que tenim davant. Vaig contornejant la muntanya poc a poc cercant el millor pas. Observo que hi ha algun tram de mur que sembla una mena de muralla que defensaria el poblat.
38 min Cim de Solibernat (216 m.). Ja us he dit abans que no us espereu gran cosa. No veureu gaire cosa de les suposades torres defensives... Carreus alineats ens ajuden a interpretar el jaciment. Poder faltaria un codi QR que ens ajudés a interpretar l'entorn.
Jaciment de Solibernat. Al fons els arbres fruiters florits. Evito fotografiar-los d'aprop. Això ja ho trobareu a instagram.

Retornem al collet (42 min) i anem a cercar una pista de terra que passa arran del talús de la serra de Carrassumada per on hem vingut a l'anada.
54 min Remuntem per una pista. Fem cap als xipresos que formaven part d'una senyera. Veig que hi ha un sender que han dibuixat les bicicletes que agafo. Va contornejant el tossal, prou interessant.
Fotografia agafada de la web de Carrassumada on es veu el camí.

1 h 06 min Estic situat sota de l'ermita de Carrassumada i veig que per dalt s'incorporen carreranys del que foren antigues trinxeres. El tossal estava totalment envoltat. Ara cal posar-hi una mica d'imaginació.
1 h 10 min Travesso la pista d'accés i segueixo per un camí carreter on veig les creus del via crucis.
1 h 13 min Arribo a l'ermita de Carrassumada i tancar així la circumval·lació.

Per obtenir el track:
Powered by Wikiloc

Comentaris