PREPARANT UNA SORTIDA COL·LECTIVA DEL CEL: BARRANC DELS ULLS DE SANT LLORENÇ - CAMÍ TRAVESSSER DE LES BASSOTES - COLL D'ORENGA

Pas de les Escales

Després de la descoberta del barranc dels Ulls de Sant Llorenç de Montgai i d'equipar-lo hem decidit que estaria bé fer una sortida col·lectiva. Avui hem preparat aquesta excursió pensant en portar als amics i amigues. Apunteu a l'agenda el 23 de març

VALORACIÓ: Descoberta del barranc dels Ulls de Sant Llorenç de Montgai, equipat amb ferros i cordes (amb passos poc mantinguts i no gaire difícils). Després fem el camí travesser de les Bassotes que no es gaire conegut.

DIFICULTAT: Mitjà, encara que hi ha passos equipats que ens exigeix fer petites grimpades.

TEMPS: 4 hores

LONGITUD: 10  kilòmetres

Descripció de l'itinerari

En el km 10,4 de  la carretera L-9047, entre Sant Llorenç de Montgai Camarasa agafem una pista a l'esquerra. Aparquem en un replà que hi ha als 200 metres al peu de la propera paret de l'Os. Davant tenim el Penyal de sant Llorenç

Agafem la pista que puja a Vilanova de la Sal. Als pocs metres agafem la pista a la dreta que va al coll d'Orenga. Baixada sobtada de la pista.

2 min Travessem el barranc dels Ulls de Llorenç i agafem un trencall a l'esquerra però al moment la deixem i ja ens endinsem pel barranc. Tornarem per la pista en acabar l'excursió.

13 min Primer ressalt del barranc. Hi ha una corda posada que facilita el pas.

20 min Nou ressalt on trobem una nova corda que facilita aquest paratge on cal tibar una mica les cames. Hi ha un tronc que ens havia d'ajudar però fa una mica de por que cedeixi. S'ha repicat un esgraó i posat un ferro per pujar millor. També hem posat un parell de pedres per pujar més còmodament. Coordenades UTM: 31T  x=321482  y=4638799

48 min Pas de les Escales. Espectacular, sembla difícil però es puja amb comoditat. El pas més dret està en començar, després es puja amb comoditat. Poc després hi ha un altre pas amb escales. Coordenades UTM: 31T  x=321414  y=4639119

El barranc poc a poc es va estrenyen. En un punt hi ha una fita a l'esquerra que indica per on es pot escapar del barranc però a nosaltres ens va semblar més interessant tirar endavant. Hi ha passos amb petites grimpades. Hi ha alguns tolls que ens exigeix passar amb cura.
1 h 11 min. Escapada per l'esquerra que ens indica un carrerany i un fita.

1 h 22 min Nou pas exigent que agafem per la dreta un ressalt d'un parell de metres. Hi ha dos ferros que ens ajuden a pujar amb facilitat. Coordenades UTM: 31T  x=320972  y=4639538

1 h 29 min Nou ressalt que superem per la dreta del barranc superant un mur d'un parell de metres. També trobem dos ferros per superar-ho amb comoditat. Coordenades UTM: 31T  x=320860  y=4639566

1 h 32 min Ens trobem amb un salt del barranc que no es pot pujar. Coordenades UTM: 31T  x=320813  y=4639575. Com no tenim més solució que tirar endarrere.

1 h 42 min Tirem per la dreta hidrogràfica per un tram pendent. Trobem una fita que ens ajuda a trobar una corda. Remuntem el barranc amb l'ajuda de la corda ennusada. Són uns 15 metres pendent. Coordenades UTM: 31T  x=320858  y=4639557. Sortim a un llom planer per on anirem pujant. Trobem una sèrie de fites que anem seguint amb cura. Hi ha un moment que entrem en un pinar. Hi ha trams ben pendents.

2 h 08 min Sortim a una esplanada on hi ha una pleta que s'està habilitant com a cabana. Al costat hi ha una tirolina. Hem sortit a una pista que davalla de la pista a l'ermita de Montalegre. Per l'esquerra davalla la proposta que baixa pel camí dels Corralets, però nosaltres avui tirem amunt.

2 h 10 min En un revolt proper agafem un camí que surt a la dreta (dues fites). Hem entrat en el camí Travesser de les Bassotes. Descripció del camí en sentit invers (aquí). Aquest camí - que s'ha anat recuperant des de fa uns anys ja que farà només tres anys era de difícil seguir. Va passar per sota de la cinglera de Mont-roig que sempre tenim present. Anem planejant (encara que a cada moment anem pujant i baixant). Anem passant per diferents colls i basses que donem nom al camí. Tram molt interessant. En algun moment podem albirar el barranc dels Ulls de Sant Llorenç per on hem pujat.

3 h 19 min Enllacem amb el camí que puja al refugi del Xut. Anem avall per la dreta.

3 h 34 min Coll d'Orenga on enllacem en una pista que seguim descendent.

3 h 57 min Barranc dels Ulls de Sant Llorenç on hem començat la remuntada del barranc.

4 h Aparcament, on hem iniciat la travessa.