PELS VIARANYS PERDUTS DEL MONT-ROIG: CAMÍ TRAVESSER DELS BASSOTES


En la sortida que vaig fer l'altre dia al Mont-roig vaig trobar un sender que passava per sota dels cingles del Mont-roig però quan vaig arribar al coll de Porta vaig tirar amunt (ja sense camí). Avui he preferit tirar cap a ponent fins trobar on anava a parar. D'allí vaig pujar a l'ermita de Montalegre i vaig fer tota la carena de la Pala Alta. En el coll de Porta, no vaig continuar per la carena, sinó que vaig preferir explorar una feixa que passa per sota de la Pala del coll de Porta. Molt interessant, i pendent d'una altra excursió. No hi ha res millor que trobar nous plans per tornar a un bell racó.Vaig baixar pel camí del Portiu. Anem a la feina.

CARACTERÍSTIQUES:

Dificultat: Normal, menys el tram d'exploració des del coll de Porta. Es pot continuar per la caraena cap a la Pala del coll de Porta.

Desnivell:  950 metres.

Distància: 15,6 km

Temps: 5 hores 03 minuts

Dificultat: Mitjana. Abstenir-se el tram d'exploració a partir de coll de Porta on em surt la venada cabra.

Itinerari circular.


Descripció de l'itinerari:

Surto del km 10,3 de la carretera LV-9047 de Sant Llorenç de Montgai a Camarasa on agafo una pista i una mica més amunt aparco el cotxe.

2 min Trencall. Vaig a la dreta.

6 min Nou trencall. Vaig a l'esquerra.

21 min S'incorpora per la dreta la pista que he deixat abans.

30 min Coll de l'Orenga (420 m.). Abandono la pista i he agafat un sender que surt a l'esquerra. Uns metres baixant la pista trobem una altra entrada amb un cartell. Es preferible agafar aquesta primera drecera que ens evita baixar i després remuntar.

34 min Cruïlla. Per la dreta arriba el sender al qual feia menció abans. Pujada mantinguda.

49 min Arribo al Pla de Fugues (544 m.). Trencall a l'esquerra on s'inicia el camí Travesser de les  Bassotes que recorre la base de la serra de Mont-roig. Abandono el camí que remunta cap al refugi del Xut o de l'Extrem per on baixaré en acabar la travessa.

El sender es prou evident però cal posar-hi atenció. Hi ha força fites .Com anem travessant la muntanya anem trobant contraforts que formen curioses collades.

55 min En una collada observo una bassa, ara seca, on s'ajoquen els porcs senglars, en trobaré d'altres durant el recorregut.

1 h 26 min Nova esplanada. La vegada passada vaig pujar al coll de Porta. Ara segueixo el sender cap a ponent.


1 h  44 min Caos de blocs que travessem. Miro cap als cingles i podem adonar-nos que hi ha una sèrie de sostres a la paret, segurament aquests blocs de pedra han caigut d'allà dalt.

1 h 48 min Entro en un bosc de pins de repoblació on es camina millor. Amb algun punt dubtós del sender.

2 h 02 min Surto a un corriol longitudinal. Vaig amunt pujant per una torrentera costeruda. El camí que baixa va a uns camps propers.

2 h 10 min Faig cap a la pista. Exactament en el punt que es bifurca la pista cap a l'ermita de Montalegre. Segueixo la pista cap a l'ermita.

2 h 20 min Abandono la pista i agafo un sender que surt a la dreta.


2 h 30 min Ermita de Montalegre ( 868 m.) amb una visió excepcional sobre la plana de Lleida i, a l'altre vessant, cap al Montsec. Recordeu que si doneu les noies tres voltes a l'ermita, diu la tradició que trobareu nuvi en un any. Vaig cap a la carena voltant l'ermita per l'abisme.Un cartell ens encara cap a la Pala Alta.

2 h 45 min Un sender amb una fita a la dreta ens indica el corriol que baixa per l'agulla dels Pelats. Continuo per la carena.

2 h 54 min Vèrtex geològic de la Pala Alta (950 m.), punt més alt de la serra de Mont-roig amb una panoràmica excepcional. Recomano pujar-hi els dies de boira perquè generalment queda per sota de nosaltres i forma un bell mar de núvols. Segueixo carena enllà.

3 h 10 min Surto a la pista. Vaig a l'esquerra.

3 h 12 min Coll de Porta (814 m.), única apertura rellevant en tota la cinglera del Mont-roig. L'altre dia vaig seguir per la carena però avui vaig planer. Primer segueixo per un corriol obert pels escaladors.

3 h 18 min Per l'esquerra surt un grau que pot dur a una feixa i que hauré d'explorar properament.

Vaig sense sender. Primer passo per una petita feixa i després m'esmunyo entre l'herbassar i una mica fart torno a pujar a una feixa, prou interessant, (Alerta he de pujar grimpant II+) i finalment arribo a la carena (3 h 38 min - Coordenades UTM: 31T  x=321708  y=4640539). Segueixo la carena.

4 h 03 min Arribo al Portell (752 m.)  Al costat tinc el refugi del Pletiu de l'Extrem o del Xut. Baixo cap al coll d'Orenga.

4 h 26 min Trencall que he pres a l'anada pel sender per sota de la cinglera. Segueixo el camí de pujada.

4 h 36 min Coll d'Orenga.

5 h 03 min Aparcament


Per obtenir el track:
Powered by Wikiloc

Comentaris