EXPLORAR EL MONT-ROIG:EL CAMÍ TRAVESSER DE LES BASSOTES AL COLL DE PORTA

Fa un temps uns companys em van comentar que havien arranjat un camí que passava pel peu de la cinglera del Mont-roig. Vaig resistir la temptació però finalment he anat a posar el nas, encara que crec que em queda encara terreny per explorar en properes jornades. Mai diguis que coneixes la muntanya ja que sempre et pots emportar sorpreses. La serra del Mont-roig té una bellesa captivadora que justifica aquestes sortides d'exploració.

CARACTERÍSTIQUES:

Dificultat: Moderada. La pujada al coll de Porta es fa sense sender amb molt d'herbassar.

Desnivell:  710 metres.

Temps: 4 hores 17 minuts

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI:

Surto del km 10,3 de la carretera LV-9047 de Sant Llorenç de Montgai a Camarasa on agafo una pista i una mica més amunt aparco el cotxe.

4 min Trencall. Vaig a la dreta.

8 min Nou trencall. Vaig a l'esquerra.

24 min S'incorpora per la dreta la pista que he deixat abans.

34 min Coll de l'Orenga (420 m.). Abandono la pista i he agafat un sender que surt a l'esquerra. Cartell.

42 min Cruïlla. Per l'esquerra surt un sender que puja també del coll d'Orenga, menys evident, i un trencall que marxa a les guixeres que tinc a l'esquerra. Pujada mantinguda.

56 min Arribo al Pla de Fugues (544 m.). Trencall a l'esquerra on s'inicia un sender que recórre la base de la serra de Mont-roig, és el camí Travesser de les Bassotes.  Abandono el camí que remunta cap al refugi del Xut o de l'Extrem.

El sender es prou evident però cal posar-hi atenció.
1 h 10 min En una collada observo una bassa, ara seca, on s'ajoquen els porcs senglars, en trobaré d'altres durant el recorregut.
1 h 33 min Nova esplanada. Veig el sender que continua cap a ponent, és el camí Travesser dels Bassols, però decideixo enfilar-me cap al coll de Porta. No hi ha camí. He d'anar pujant per on pugui, aprofitant algun corriol "porsengler". En la part alta trobo el sender que fan anar els escaladors. Vaig trobant alguna fita orientadora.
2 h 10 min Coll de Porta (814 min). Únic pas obert en la cinglera del Mont-roig. Decideixo agafar el camí de retorn.

A la dreta surt un senderó que s'enfila a l'elevació de la carena.
2 h 35 min Assoleixo la Pala del coll de Porta (892 m.), cimadal d'aquest vessant. Continuo per la carena que va pujant i baixant com una mena d'onades gegantines.
2 h 55 min Coll del Refugi del Xut o de l'Extrem.
2 h 58 min Refugi del Xut o de l'Extrem (749 m.) en prou bon estat per pernoctar. Retorno al coll.
3 h 01 min Coll del Refugi del Xut o de l'Extrem per llevant (esquerra) surt un corriol que ens duria a l'Extrem de la serra de Mont-roig però vaig avall (vessant sud).
El camí és molt trepitjat i no presenta dubtes.
3 h 26 min Pla de Fugues on he agafar el sender a ponent. Tiro avall pel camí que hem vingut.
3 h 43 min Coll d'Orenga. Segueixo la pista per on he pujat.
4 h 17 min  Arribo a l'aparcament.