DE LA COVA DEL TABAC A L'EXTREM DEL MONT-ROIG I RETORN PEL PAS DEL SASTRE

L'excursió a la cova del Tabac és una de les més concurrència de la serra del Mont-roig i per si sol ja justifica una agradable sortida muntanyenca. En aquesta proposta hem volgut allargar l'itinerari amb la  caminada pel vessant a llevant de la serra del Mont-roig amb una impressionant visió sobre la unió dels rius de la Noguera Pallaresa i el Segre. La pujada la fem pels costers meridionals al peu dels cingles i descendim pel costat septentrional entre boscos. En la baixada trobarem també la curiosa cova del Pas del Sastre.
Valoració: Una de les excursions més interessant per la serra de Mont-roig.
Dificultat: Mitja. Pràcticament, tot el recorregut es fa per sender ben fressat.
Desnivell:  560 metres..

Temps: 3 hores 44 min.

Iniciem l'excursió en l'extrem de la presa de la central de Camarasa (338 m.). Val a dir que la resclosa que actualment travessa la carretera C-13, fou en el moment de la seva construcció (1920) la més alta d'Europa i que en ella van treballar fins a 3000 treballadors i que durant l'any 1918 es va protagonitzar la primera gran vaga general que va marcar l'inici del sindicalisme revolucionari, ens estem referint a la vaga de la Canadenca on va tenir que intervenir l'estat.
Prenem un sender que surt per damunt de l'embassament. Cartell.
Anem per una explanada que ocupa algunes dependències de la construcció de la central.
El camí incialment va planer però aviat s'enfila i trobem una barana protectora.
25 min. Cruïlla. Per la dreta se'n va el sender cap a l'estació de Vilanova de la Sal que va vorejant l'embassament. Cartell. Anem per l'esquerra.
35 min. Nova cruïlla. A la tornada ens incorporem al camí principal procedents per l'esquerra.
41 min. A l'esquerra deixem un curiós pou. Al voltant, amagades per la vegetació hi ha algunes cabanes i havia hagut camp de conreu en una esplanada propera encara que ara la vegetació selvàtica ha recobert tot aquest entorn. Ens anem apropant a la impressionant cinglera que tenim davant.
53 min. Gir sobtat del camí. Recte surt un corriol menys fressat per on continuarem l'excursió en acabar la visita a la cova del Tabac. A partir d'aquí trobem tram de cadena i uns graons metàl·lics que ens permetran continuar la caminada amb seguretat.
1 h 03 min. Arribem a la cova del Tabac (616 m.) formada per una gran boca triangular. Prop de l'entrada hi ha unes pintures rupestres, malmeses i de difícil localització. La cova es pot visitar amb comoditat doncs està formada per una galeria principal amb una llargada de 180 metres amb diverses formacions geològiques. A l'esquerra hi ha una gatera que permet accedir a l'anomenada sagristia.
Durant el neolític fou habitada. En la visita caldrà afegir uns 20 minuts al temps del recorregut.
Tornem pel camí que hem vingut fins el darrer tram de cadena (el primer que hem trobat pujant).
1 h 12 min. Abandonem el camí principal i agafem un corriol que surt cap a l'esquerra. És un sender emprat pels escaladors que van a mesurar les seves forces amb els cingles que ens acompanyaran pel recorregut d'aquesta ampla feixa. Anem sempre propers al cingle de la dreta delectant-nos en les parets. Passem per algun antiga pleta on es tancaven antigament els ramats. Anem bona part del recorregut planejant encara que el darrer tram és prou dret.
1 h 48 min. Ens incorporem al camí que puja del coll de l'Orenga (veure itinerari núm. ) Anem a la dreta i amunt.
1 h 55 min. Trencall a l'esquerra cap al refugi del Pletiu de l'Extrem.  Observem algunes restes de parapets de la Guerra Civil.
2 h 02 min. Sortim a la carena (756 m.) on se'ns ajunta un sender més evident procedent també del refugi que resta ben a prop però seguim la carena cap a llevant.
 Hem anat arran del precipici encara que després hem anat per zona poblada de mates de garrics que estrenyen el sender. Finalment arribem a una collada. El camí gira definitivament a l'esquerra.
2 h 18 min. Deixem el sender i agafem un corriol poc definit que s'enfila cap al cimal de l'Extrem del Montsec. Observem construccions de l'exercit sollevat que en la Guerra Civil van defensar aquest costat de la Noguera Pallaresa.
2 h 23 min. Arribem a les restes d'un antic búnquer que va ser malmès. Localització UTM: 31T  x=324025  y=4641131.
2 h 30 min. Arribem al cap de l'Extrem de Mont-roig (715 min.), situat en el punt més occidental de la serra. Es domina una excepcional visió sobre l'aiguabarreig del riu Segre i la Noguera Pallaresa. Per situar-nos una mica davant tenim el tossal de Sant Jordi on estava emplaçat durant l'any 1938 l'exèrcit republicà.
Retornem sobre les nostres passes.
2 h 35 min. Ens incorporem al camí principal que davalla cap a una fondalada.
2 h 41 min. Gir a la dreta del sender que voreja un contrafort. Davallem el pas del Sastre. Davant tenim la cova del Pas del Sastre. Deixem el camí principal i agafem un carrerany mig perdut que ens duu fins a la cova.
2 h 46 min. Entrada de la cova que te la particularitat que té una doble entrada per la part superior on antigament havia hagut uns ferros que permetia pujar-hi. No cal dur llanterna per observar-la.
Coordenades UTM: 31T  x=323872  y=4641217.
Retornem fins al camí principal i iniciem el descens pel mig del bosc per un tram costerut.
3 h 07 min. El camí fa un gir a la dreta i ara anem planejant.
3 h 13 min. Sortim al camí a la cova del Tabac (en el punt 35 min. del camí d'anada). Anem a l'esquerra seguint el camí de pujada.
3 h 44 min. Arribem a la presade Camarasa.
Per obtenir el track de la sortida: