ARESTA AL CASTELL DE SANT SALVADOR DE CAMARASA

Davant de Camarasa, a l'altre costat del riu, hi ha el tossal de Sant Salvador on trobem les restes del castell homònim. Albirem des de Camarasa una aresta que puja decidida vers el cim. Té una orientació sud i és una línia ben bonica que m'atreia des de feia temps. Avui que tenia la tarda festa he decidit anar-hi.
És un terreny d'aventura on cal grimpar alguns passos i trescar sense camí però tinc la sensació d'haver fet un recorregut diferent i original.
La baixada la faig pel camí que descric en una excursió inèdita que ara ja està publicada en el llibre Excursions per la serra de Mont-roig i muntanyes veïnes.
Valoració: Recorregut aventurer, sense sender, cercant el millor pas. No portar pantalons curts.
Dificultat: Entre mitja-alta doncs hi ha passos on cal grimpar. La roca és millor del que pot semblar en un primer moment.
Distància: 5 km.
Desnivell: 310 metres
Temps: 2 hores
Aparco el cotxe a la vora del pont de l'Escalera en el km. 11 de la carreta que uneix Sant Llorenç de Montgai i Camarasa (LV_9047). Deixo la carretera i agafo un camí que surt abans del pont, a tocar de la paret del Pont. Aviat a mà esquerra veig una petita balma d'uns quatre metres de fondària.
8 min. Per l'esquerra s'incorpora un camí. És per on baixaré. Segueixo per la pista. Al fons podem albirar l'ermita de Sant Jordi en el cap de la serra. Després atalaiarem el poble de Camarasa a l'altra riba.
12 min. Deixo a mà esquerra l'entrada a una casa. Hi ha retolat el nom d'El Planell. De fet anem pel camí del Planell.
16 min. Bifurcacions de pistes. Deixem el camí i ens enfilem per unes plantes d'olivers abandonades. Pugem pels marges de pedra que han anat caient. Pugem per una feixeta que puja a l'esquerra de la roca.
Ens encarem vers la propera carena.
23 min. Sortim a la carena. A l'altre vessant hi ha la carena de la Cresta del Conill més altiva.
M'enfilo entre pedres que eviten la vegetació.
25 min La carena s'aplana i forma una mena de petit coll. Per la dreta marxa un sender que segurament va a una vella planta situada al centre de la paret. Em permetria aproximar-me al peu de la paret però vull pujar per l'aresta. Vaig a cercar la segona carena. Cal grimpar a l'entrada per accedir-hi. Coordenades UTM: 31T  x=323470  y=4638312
Hi ha algun tram més dret. La roca és conglomerada i a primer cop d'ull no es gaire de fiar però ha estat prou ferma. Més amunt serà roca calcària. Arribo a un petit mur (32 min.) on he de tornar a grimpar. Coordenades UTM: 31T  x=323427  y=4638344.
35 min. Arribem a una nova collada. Veiem davant una agulla. Ens anem enfilant per una nova aresta amb les mateixes condicions anteriors: grimpar entre blocs de pedra, ara calcària.Tota l'estona frueixo d'una excepcional visió sobre el poble de Camarasa.
43 min. Arribem a la suposada agulla que resulta ser un contrafort de la carena. Anem caminant fins una aresta que procedeix de la nostra esquerra. Pugem per una canal dreta, potser es tracta del pas més compromès que hem fet fins aquí.Coordenades: 31T  x=323263  y=4638433
Fins aquí la vegetació no havia arribat a molestar, encara que millor anar amb pantalons llargs, però ara les mates ens fan cercar el millor pas i pujar pels blocs.
58 min. L'aresta perd verticalitat i esdevé més planera. Anem caminant per les pedres.
1 h 02 min Pas estret que em recorda el pas de Mahoma de l'Aneto encara que reconec que li he posat molta imaginació.
1 h 08 min. Trobo dos blocs i decideixo passar entre un i l'altre encara que aquí com en altres llocs sempre puc buscar passos menys obligats. Tram espectacular. Davant tinc un altre bloc al que pujo, ja davant del castell. El pas més compromès de tota la travessa el tinc en baixar d'aquesta pedra. Encara que la podria vorejar. Enfront tinc el mur del castell i el camí d'ascens.
Arribo a la bretxa que hi ha sota del castell i passo al vessant est. Hi ha unes escales picades en la roca. Assoleixo les restes del castell (554 m. - 1 h 12 min). Visió excepcional sobre la serra de Mont-roig i la de Sant Jordi. Reprenc el camí de tornada. He de revoltar tot el castell i agafar un sender entre vegetació.
1 h 14 min. Em situo al coll que hi ha en el vessant oest del castell. Per la dreta hi ha el camí que puja al tossal de Sant Salvador. Feia uns anys no estava ni marcat i en canvi ara és molt evident.Segurament la publicació de la guia hi ha servit.
Baixo pel camí encara que el sol em dona de cara i no sempre és evident. Caldria fer un camí de muntanya?.
1 h 24 min. Cruïlla. A la dreta veig una fita que marca un camí que puja recte amunt. Per aquí em vaig enfilar fa anys i no havia enllaç amb el cim encara que potser caldrà tornar-hi a passar doncs cada vegada hi ha més gent i més corriols per la zona
1 h 32 min. Collada (407 m.). Al costat hi ha unes penyes amb una curiosa creu roja pintada. El sol em dona als ulls i m'enfilo al turó de la vora cercant el camí.
1 h 34 min Trobo restes d'unes trinxeres que devien correspondre a l'exèrcit franquista. El camí va per la dreta.Coordenades UTM: 31T  x=322705  y=4638434
1 h 41 min. Collada (345 m.). A la vora hi ha una cabana i la pista que puja al coll de l'Orenga. Agafo un camí que surt per l'esquerra. Quan hi vaig passar fa uns 4 anys era un corriol esborradís però ara és una autopista.
1 h 51 min. Passo per la vora de la cabana del Balaguer.
1 h 53 min. Surto al camí del Planell per on he passat en començar l'excursió.
2 h 01 min. Arribo al pont de l'Escalera on he començat la travessa.